| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Konsulting HR - nowe wyzwania

Konsulting HR - nowe wyzwania

Wyeksploatowane w doradztwie organizacyjnym hasło o szyciu rozwiązań na miarę wiele mówi o rynku usług konsultingowych. Jeżeli posłużyć się dalej krawiecką metaforą, w tym i kolejnych sezonach krawcy będą musieli wykazać się nie byle jakim kunsztem, żeby nadążyć za zmieniającymi się potrzebami klientów, konkurencyjnością rynku i nowymi trendami.

Fastryga dla zmiany – zadania konsultanta rozwoju organizacyjnego

Jakkolwiek absurdalnie brzmi złożenie zamówienia na zmianę postaw zespołu pracowników w ciągu dwudniowego warsztatu, podobne życzenia klientów wciąż są chlebem powszednim dla wielu firm doradczych. Zmiana tymczasem, a już szczególnie zmiana postaw, nie jest czymś, co konsultant przynosi do organizacji. Aby uzyskać na nią wpływ, musi zostać zrozumiana i dostrzeżona. Rola konsultanta jako katalizatora zmian nie polega więc na ich „wdrażaniu”, lecz na pozwalaniu, żeby zachodziły, oraz na wzmacnianiu w organizacjach systemów, kultur i struktur, które umożliwiają dobre wykorzystanie pojawiających się szans i wyzwań. Czy konsultant może w takim razie zaplanować stany docelowe procesów rozwoju organizacyjnego? Nie może. Co więcej, nie powinien. Musi natomiast wiedzieć, jakie pytania zadawać ludziom współtworzącym systemy organizacyjne, żeby móc te procesy ukierunkowywać.

Aby prowadzenie takich procesów możliwe było zarówno w małych firmach, jak i milionowych międzynarodowych korporacjach – gdzie działania rozwojowe często giną w próżni przez brak czasu, koszty i fizyczną odległość – potrzebne jest zarówno zaplecze metodologiczne, jak i technologiczne.

Od krawca do kreatora możliwości zmian

Koncepcja konsultanta szyjącego niczym krawiec ubranie na miarę przywołuje postać zręcznego usługodawcy. Klient mówi, jaki ma być kolor, krój, rozmiar i charakter ubioru, a krawiec wykrawa potrzebne kawałki i zszywa je w jedną całość. Ta metafora dobrze obrazuje dotychczasowe, odchodzące już do lamusa usługi branży szkoleniowo-doradczej. Jaka jest alternatywa? – Konsultant przyszłości nie tyle przyozdabia klienta zgodnie z jego upodobaniami, ile konstruuje dla niego, wraz z nim testuje i udoskonala takie ubranie, ktore pozwoli klientowi osiągać większą elastyczność, zwinność i adaptacyjność. Może jest to idealnie opływowy kostium pływacki? Może lekkie, amortyzujące obuwie do biegania? A może kurtka pozwalająca skórze oddychać?

Krawiec odnosi sukces, gdy klientowi podoba się strój i chętnie się w nim pokazuje.

Konstruktor inteligentnej odzieży odnosi sukces, gdy jego klient uzyskuje większą sprawność i skuteczność. Nie pyta klientów: „co chcecie u mnie zamówić?”, ale: „Co jest Pani celem? Co chce Pan osiągnąć? To zasadnicza różnica – podsumowuje Marta Lenartowicz, dyrektor generalny firmy Advisio, pełniącej funkcję zaplecza metodologiczno-informatycznego dla firm konsultingowych.

 

BIBLIOGRAFIA

Seria: Podręczniki konsultanta rozwoju organizacyjnego, tomy 01–07, Advisio Press, 2010.

„Czas próby. HR po kryzysie”, PricewaterhouseCoopers, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami, maj 2010.

J. Mozenter, „Recent Research Links, Macro Factors, Emerging Trends and OD’s Expanding Role”, „Organization Development Journal”, Vol. 20, N. 2; 2002.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »