| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Dlaczego kobiety i mężczyźni tak różnie funkcjonują w pracy?

Dlaczego kobiety i mężczyźni tak różnie funkcjonują w pracy?

Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Od roku zauważam spadek efektywności i wzrost liczby konfliktów w dziale zarządzanym przez dwóch dotychczas najlepszych pracowników. W trakcie ostatniej rozmowy, którą z nimi przeprowadziłam, okazało się, że ich wzajemne narzekania przypominają znajome sceny: Ona mówi, że on jej nie pomaga, że o wszystko musi go prosić, denerwuje się, że podważa jej autorytet, przerywając w połowie słowa i proponuje rozwiązania, które ona dawno już wymyśliła. On twierdzi, że ona „czepia” się bez powodu, za dużo mówi, zamiast działać, nieustannie go poprawia, a do tego miewa nieuzasadnione wybuchy złości. Słyszałam o szkoleniach z zakresu zarządzania płcią w firmie. Czy powodem konfliktów, o których piszę, mogą być właśnie różnice między kobietami i mężczyznami?

Wiedza o tym, jakie są najlepsze sposoby na radzenie sobie ze stresem u obu płci ułatwia podjęcie trudnej decyzji o rodzaju wsparcia, jakiego można udzielić koledze lub koleżance z pracy. Świadomi potencjalnych różnic i mocnych stron kobiet oraz mężczyzn zapewniamy sobie większą szansę na sukces, nie tylko w sferze efektywności pracy. Ucząc się zaspokajać nasze potrzeby, zaskarbiamy sobie szacunek i zaufanie drugiej osoby.

UWAGA

Według ekspertów zajmujących się komunikacją międzypłciową najczęściej popełniane przez kobiety i mężczyzn w miejscu pracy błędy wypływają zazwyczaj z tego samego źródła, a mianowicie z niezrozumienia różnic w naszych potrzebach i oczekiwaniach. Konsekwencją owej niewiedzy jest próba ofiarowania drugiej płci tego, co sami chcielibyśmy otrzymać. Problem pojawia się wówczas, gdy dając wsparcie, jakie sami przyjęlibyśmy z wdzięcznością, wywołujemy opór i frustrację po „drugiej stronie”.

UWAGA

Często dopiero po przeanalizowaniu całej rozmowy, wziąwszy pod uwagę słowa i ton głosu, zaczynamy rozumieć, w czym tkwi prawdziwa przyczyna konfliktu.

PRZYKŁAD

Kiedy kobieta mówi: „jest tyle do zrobienia”, inna kobieta automatycznie odpowie „tak, jest wiele pracy”, „rzeczywiście mamy dzisiaj same problemy”, „tak, nie mamy chwili spokoju” – co poza właściwym sensem owych słów oznacza dodatkowo: jesteś dla mnie ważna, dlatego pokazuję ci troskę, wiem, że dobrze mieć kogoś, kto obdarzy cię wsparciem. W efekcie zostaje uwolniony ładunek emocjonalny, dwie kobiety zapewniły się o wzajemnym szacunku i zaufaniu, stopień porozumienia wzrósł, a stres się obniżył. Kobieta, do której dociera taki przekaz, staje się bardziej ufna i odprężona, a tym samym zmotywowana do pracy.


Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Bożena Radzikowska

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK