| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak efektywnie wykorzystać wskaźniki benchmarkingowe w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Jak efektywnie wykorzystać wskaźniki benchmarkingowe w zarządzaniu zasobami ludzkimi

DHL Express Poland Sp. z o.o. od kilku lat z powodzeniem stosuje benchmarking w swoim dziale HR. Ta praktyka pozwala lepiej planować strategię i rozwój oraz skuteczniej rozmawiać z zarządem i partnerami biznesowymi.

Aby lepiej usytuować firmę na rynku pracy, dział HR firmy DHL Express Poland od kilku lat korzysta z popularnych na Zachodzie wskaźników benchmarkingowych. Pozwalają one porównać własne wyniki z osiągnięciami innych przedsiębiorstw, które zdecydowały się na udostępnienie swoich danych w raporcie. Dane publikowane w raportach są poufne – firmy udostępniające je biorą odpowiedzialność za niepublikowanie danych szczegółowych, zwłaszcza tych, które są objęte tajemnicą firmową.

Być wśród solidnych

Podstawowym raportem, z którego korzysta DHL Express Poland, jest badanie Saratoga prowadzone przez PricewaterhouseCoopers oraz wybrane raporty płacowe. Liczba organizacji porównywanych w takim raporcie nie jest liczna i raczej stała. Zapewne wynika to z tego, że korzystanie ze wskaźników wymaga większej świadomości, wyższego etapu rozwoju organizacji i samej struktury działu HR w firmie.

By porównywać się z innymi, trzeba mieć zbudowaną solidną bazę dla ZZL, a to nadal ma miejsce głównie w dużych firmach. Dlatego w raporcie, z którego korzysta DHL Express Poland, pojawiają się przede wszystkim banki (11 – wszystkie największe w Polsce), duże firmy FMCG (9), farmaceutyczne, telekomunikacyjne (8 – pełna próba), ubezpieczeniowe. Najwięcej jest firm produkcyjnych (19). Inne sektory są mniej licznie reprezentowane: logistyka i transport (2), sieci handlowe (3). W skali całej Polski badaniem Saratoga objęte są 52 firmy.

Zastosować właściwy filtr

Raport benchmarkingowy zawiera m.in. takie dane, jak wielkość zatrudnienia i przychody. Zawarte są w nim także główne wskaźniki efektywności HRM. Wyniki firmy można sortować według przychodów, branż lub według liczby zatrudnionych.

Jeśli na przykład zastosuję filtr branży sieci handlowych, to większość wyników będzie zaznaczonych na zielono, co oznacza, że moja firma jest tu najlepsza – mówi Magdalena Chabińska-Rossakowska, dyrektor personalna, członek zarządu DHL Express Poland. – Kiedy zastosuję filtr do branży bankowej, wtedy pozycja firmy zmienia się – mówi.

Dyrektor Magdalena Chabińska-Rossakowska uważa, że badania benchmarkingowe pozwalają jej nie tylko na obserwację rynku pod kątem wynagrodzeń i benefitów, lecz także np. obszarów, w których trudno jest o dane, takich jak: absencja, rotacja, poziom zaakceptowanych ofert pracy, zakres i charakter szkoleń albo korzystanie ze szkoleń e-learningowych w organizacji.

W efektywnym raporcie porównawczym przede wszystkim powinien się znaleźć udział kosztów zarządzania zasobami ludzkimi w całościowych kosztach firmy. Innym ważnym finansowym wskaźnikiem jest procentowy stosunek kosztów wynagrodzeń do kosztów ogólnych. Następny ważny wskaźnik to zakres, charakter i efektywność szkoleń. Konsekwencją wyżej wymienionych danych szczegółowych jest kolejny, bardziej ogólny wskaźnik – HR ROI dla całokształtu działań z obszaru ZZL w firmie. Dodatkowe, choć nie mniej ważne, składniki raportu porównawczego to m.in. dane o rotacji, absencji, stosunku między rekrutacją zewnętrzną i wewnętrzną.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »