| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Jaka jest faktyczna skala, a przede wszystkim znaczenie biznesu rodzinnego w Polsce? To pytanie przyświecało badaniu firm rodzinnych w Polsce zrealizowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 2.1.3). Badanie przeprowadzone przez Pentor Research International jest częścią pilotażowego projektu szkoleniowo-doradczego skierowanego do firm rodzinnym i realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Andrzej Jacek Blikle

nestor firmy A. Blikle, prezes Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych

W naszej rodzinie firma przechodzi z ojca na syna od czterech pokoleń. Do tej pory zawsze było tak, że ojciec był gotów do przekazania firmy synowi, choć nie zawsze syn chciał lub mógł ją przejąć. Antoni Wiesław Blikle II chciał być artystą i nawet studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ponieważ jednak jego starszy brat postanowił zostać dentystą, nie miał wyboru i z woli ojca zajął się firmą. Dla mojego ojca, Jerzego Bliklego III, firma była najważniejszą rzeczą w życiu, a przejął ją od swojego ciężko chorego ojca już w wieku 26 lat. Kiedy mi przyszło decydować o wyborze zawodu, był rok 1956 i prowadzenie prywatnego przedsiębiorstwa nie było perspektywą, na której młody człowiek mógł oprzeć swoje plany życiowe. Wybrałem więc studia matematyczne, a później doktorat, habilitację i profesurę w tej dziedzinie. Mój ojciec namówił mnie jednak na zdobycie rzemieślniczych stopni zawodowych. Dyplom czeladnika zdobyłem niedługo po habilitacji, a dyplom mistrza niedługo po profesurze. Jednakże prowadzeniem firmy zająłem się dopiero w roku 1990 po odzyskaniu niepodległości. Dla mojego syna firma od początku była planowanym miejscem pracy. Dziś jest już moim wspólnikiem i dyrektorem ds. marketingu, a za kilka lat obejmie po mnie stanowisko prezesa zarządu. Jego żona również jest dyrektorem w firmie. Mój wnuk ma dopiero dwa i pół roku, mamy jednak nadzieję, że przejmie pałeczkę po poprzednich pokoleniach.

Andrzej Marjański

firma rodzinna Dremar s.c. – Okna i drzwi z drewna, rok założenia 1973

Sukcesja, czyli międzypokoleniowy transfer władzy i własności jest czynnikiem wyróżniającym przedsiębiorstwa rodzinne spośród ogółu przedsiębiorstw. Obejmuje ona wszystkie elementy zarządzania podmiotem: strategię firmy, strategię personalną, kulturę organizacyjną i strukturę własności. Dokonywanie się sukcesji jest procesem, który obejmuje niekiedy okres kilkudziesięciu lat. Przejęcie przedsiębiorstwa przez następcę stanowi końcowy akt procesu sukcesji, powodujący zasadnicze zmiany w funkcjonowaniu zarówno podmiotu gospodarczego, jak i rodziny. Znaczenie sukcesji w polskich przedsiębiorstwach rodzinnych wzrasta w związku z dokonującą się zmianą pokoleniową. W niedalekiej przyszłości sukcesja stanie się stałym procesem w polskich family business.

Patrząc oczyma właściciela zarządzającego i rodziny zaangażowanej w prowadzenie biznesu, trzeba zauważyć, że z większością procesów zachodzących w przedsiębiorstwie mamy do czynienia wielokrotnie, co pozwala na zdobycie niezbędnej wiedzy i doświadczenia. W przypadku sukcesji mamy do czynienia z tym procesem najwyżej dwa razy w czasie aktywności zawodowej. Po raz pierwszy jako sukcesor przejmujący przedsiębiorstwo oraz po raz drugi, kiedy stajemy się seniorem przekazującym następcy firmę. Pierwszy etap mam za sobą, miało to miejsce 20 lat temu, a czas zmiany pokoleniowej trwał pięć lat. Z żalem mogę powiedzieć, że wiedza mojego ojca, jak i moja na temat sukcesji miała charakter intuicyjny.

Dzisiaj zaczynam przygotowywać się do przekazania przedsiębiorstwa następcy, widzę to jako naturalne dążenie do zachowania ciągłości prawie 40-letniej tradycji przedsiębiorstwa oraz zapewnienia dalszego jego rozwoju. Zdaję sobie także sprawę, że z funkcjonowaniem naszego biznesu związany jest rozwój naszej rodziny. Przygotowanie sukcesora to długi proces, w którym musi zdobyć niezbędne doświadczenie zawodowe w innym środowisku społecznym niż biznes rodzinny. Następca musi sam podjąć decyzję o chęci przejęcia biznesu, ale także posiąść niezależność i wiarę we własne możliwości z jednej strony, a z drugiej zrozumieć dotychczasowy dorobek i tradycję przedsiębiorstwa, jego wartości i kulturę organizacyjną. Udane przeprowadzenie procesu sukcesji ma strategiczne znaczenie zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i naszej rodziny, ponieważ zapewni nam dalsze funkcjonowanie i stabilny rozwój. Ma także olbrzymie znaczenie gospodarcze i społeczne, wzmacniając stabilność polskiej gospodarki i zwiększając zaufanie społeczeństwa w możliwości prowadzenia własnego biznesu.

reklama

Autor:

Autorka pracuje w Zespole Zasobów Ludzkich w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »