| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wydawanie poleceń

Wydawanie poleceń

Każdy menedżer na co dzień wydaje wiele poleceń swoim podwładnym. Dlatego tak ważne jest, by robić to umiejętnie i skutecznie. Wydając polecenia, menedżer dzieli pracę, a przez to działa szybciej i skuteczniej. Kiedy stara się zrobić wszystko sam – jest nieefektywny.

Kiedy wydajemy polecenia:

● W przypadku pojedynczych zadań

● W razie presji czasu (krótki termin)

● Gdy pracownik umie wykonać zadanie

● Kiedy zadania są proste i nie wymagają wsparcia

● Kiedy praca nie służy rozwojowi pracownika, ale wykonaniu konkretnych zadań

● Gdy pojawia się wiele nieplanowanych zdarzeń, zakłócających zwykły tok pracy

● W sytuacjach kryzysowych

OPIS PRZYPADKU

Malwina kieruje pracami kilkunastoosobowego zespołu. W tej chwili zespół pracuje nad ukończeniem niezwykle ważnego dla firmy projektu kampanii informacyjnej dla pracowników firmy. Kampania dotyczy planowanych zmian organizacyjnych w firmie, a zarządowi bardzo zależy na tym, by wszyscy pracownicy byli dokładnie poinformowani o tym, jak będą przebiegały zmiany. Malwina i jej zespół pracują nad tym projektem od półtora miesiąca, a do zamknięcia przygotowań pozostał tydzień. W związku z tym Malwina chce poznać stan prac prowadzonych przez poszczególne podzespoły projektowe. Ponieważ sama nie ma czasu na zbieranie informacji, postanowiła poprosić o pomoc Karolinę – pracownicę niezwykle sumienną i dokładną, która już nieraz przygotowywała dla niej „Raport o stanie przygotowań” i która potrafi wykonywać takie zadania naprawdę doskonale.

Przyjrzyjmy się, jak ta rozmowa przebiegała.

Malwina Witaj Karolino, poprosiłam Cię o rozmowę, ponieważ zbliża się termin zamknięcia naszego projektu i w związku z tym, jak zwykle przy dużych i ważnych przedsięwzięciach, będzie mi potrzebna Twoja pomoc.

Karolina Mhmmm...

Malwina Postanowiłam poprosić właśnie Ciebie, ponieważ niezwykle cenię sobie Twoją dokładność i skrupulatność w pracy, a także doświadczenie w pracy z dużymi projektami. W związku z tym, tak jak już poprzednio bywało, proszę Cię o przygotowanie „Raportu o stanie prac”, tak bym wiedziała, czy wszystkie podzespoły projektowe zdążą z zamknięciem na przyszły tydzień. Chciałabym dostać ten raport najpóźniej pojutrze do południa. Czy masz jakieś pytania?

Karolina Nie, wszystko jest dla mnie jasne. Mam tylko nadzieję, że zdążę w podanym przez Ciebie terminie. Raport będzie dość obszerny i boję się, że mogę nie zdążyć go napisać.

Malwina OK. Umówmy się w takim razie w następujący sposób: dziś pod koniec dnia pracy i jutro w południe dasz mi znać, jak ci idzie i czy zdążysz przygotować raport na pojutrze. A jeśli w trakcie zbierania informacji napotkasz jakiekolwiek trudności, od razu dawaj mi znać.

Karolina OK.

Malwina Rozumiem, że w takim razie wszystko jest jasne i że bierzesz się do pracy?

Karolina Tak, tak.

Malwina To w takim razie bardzo Ci dziękuję za rozmowę i czekam na informacje dziś pod koniec dnia.

Przeprowadzona przez Malwinę rozmowa była krótka i rzeczowa, a mimo to przebiegała w przyjaznej atmosferze. Karolina dowiedziała się, co i na kiedy ma być zrobione, a także, w jaki sposób ma informować swoją przełożoną o postępie prac.

●  Przedstaw cel rozmowy.

● Powiedz, dlaczego wybrałeś tę osobę.

● Opisz zadanie: co i na kiedy ma być zrobione.

● Daj pracownikowi czas na pytania.

● Uzgodnij plan kontroli.

● Uzyskaj potwierdzenie zrozumienia.

● Zakończ rozmowę.

reklama

Autor:

psycholog, senior konsultant Kontekst HR International Group

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jowita Mulawa-Krause

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa podatkowego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »