| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób liderzy radzą sobie w czasie złej koniunktury

W jaki sposób liderzy radzą sobie w czasie złej koniunktury

Liderzy to też ludzie. Podobnie jak ich zespoły, nie pozostają obojętni na to, co dzieje się na kryzysowym rynku. Czasem ulegają panice, spada im motywacja, bywają też zmęczeni kolejnymi wieściami z rynkowego frontu. Jakie są ich najtrudniejsze wyzwania? Jak dają sobie radę w tych niełatwych czasach?

AchieveGlobal przeprowadziło na początku 2009 roku badanie w USA wśród 250 menedżerów różnych szczebli, którego celem było znalezienie odpowiedzi na powyższe i podobne pytania. Menedżerowie wypowiedzieli się na temat postrzegania kryzysu w ich organizacjach oraz o jego wpływie na ich efektywność. Szczególnie interesujące były odpowiedzi pokazujące rynkowe trendy oraz podstawowe wyzwania organizacji związane z kryzysem, jaki ogarnął świat biznesu. Jeszcze ciekawsze okazały się działania, jakie menedżerowie podejmują na co dzień w organizacjach, by utrzymywać morale i efektywność swoich zespołów.

Wpływ nieprzewidzianego

Wszyscy wiedzą, że mamy kryzys, nikt nie wie jednak, jak głęboki on jest i jak długo jeszcze potrwa, mówili menedżerowie. Niestety, aż 47 proc. firm zanotowało spadki przychodów, a aż 20 proc. określa te spadki mianem drastycznych (zobacz wykres).

Patrząc na te liczby, można stracić nadzieję i popaść w apatię. A obniżone morale pracowników wprost wpływa na ich produktywność, twierdzili badani liderzy. Aż 21 proc. z nich dostrzega spadek produktywności swoich zespołów w ostatnich 6, 12 miesiącach. Ponad połowa badanych menedżerów podkreśla, że stres wynikający z niepewności sytuacji jest jednym z podstawowych problemów ich ludzi. Prawie połowa z nich szczerze przyznaje, że stres ich ludzi silnie oddziałuje na nich samych. Zauważają też wzrost konfliktów, spadek morale i wzmożone ruchy kadrowe.

Wszystkie te zgrupowane symptomy pozwalają wysnuć smutny, ale prawdziwy wniosek – organizacje notują spadek zaangażowania pracowników. Jeden na czterech badanych liderów jest przekonany, że zidentyfikowany spadek zaangażowania ma bardzo duży wpływ na spadek przychodów i stabilność organizacji.

Niestety, poglądu tego nie podzielają menedżerowie najwyższego szczebla. Tylko 5,5 proc. z nich dostrzega to wyzwanie, a w przypadku menedżerów średniego szczebla jest to 14 proc. respondentów. Badanie pokazało znaczną rozbieżność opinii między menedżerami średniego i wyższego szczebla w tym obszarze. Jak te rozbieżności interpretować? Menedżerowie średniego szczebla są bliżej swoich zespołów, klientów, rynku. Silniej też odczuwają spadek morale, stres czy codzienne presje swoich ludzi. Ciekawe jest jednak to, że niechętnie dzielą się tymi informacjami ze swoimi przełożonymi.

reklama

Autor:

dyrektor operacyjny w AchieveGlobal

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »