| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy opłaca się być św. Mikołajem?

Czy opłaca się być św. Mikołajem?

Takie pytanie często zadają sobie osoby, na których biurko trafiają prośby o wsparcie od organizacji charytatywnych. Angażując się w działalność dobroczynną, firma oprócz satysfakcji i kształtowania swojego pozytywnego wizerunku może również odnieść konkretne korzyści finansowe.

Zamiast pieniędzy

Darowizny nie ograniczają się wyłącznie do świadczeń pieniężnych. Częstą i korzystną dla obu stron formą współpracy jest darowizna towarów, usług, nieruchomości, ale też prawa użytkowania czy prawa autorskie, które przedsiębiorca może przekazać wybranej organizacji pozarządowej. Zasady podatkowe są takie same jak przy darowiźnie pieniężnej. Firma darczyńca i organizacja powinny podpisać umowę. W dokumencie oprócz wszystkich zapisów typowych dla umowy darowizny pieniężnej powinna znaleźć się też wartość przekazanego świadczenia. Wartość wpisana w umowie powinna być określona według cen rynkowych (art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Podatek VAT

Należy zwrócić uwagę na fakt, że od przekazanych w darowiźnie świadczeń, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług3 firma musi zapłacić podatek VAT. Od 1 stycznia 2009 r. zwolnienie z VAT otrzymali producenci żywności, którzy nieodpłatnie przekazują produkty spożywcze (z wyłączeniem napojów alkoholowych). Firma może traktować jako swój koszt koszty wytworzenia lub cenę nabycia żywności, o ile przekaże ona swoje produkty organizacji pożytku publicznego na cele prowadzonej przez nią działalności charytatywnej.

Opisana ulga wymaga od firmy prowadzenia szczegółowej dokumentacji, która będzie potwierdzała dostawę żywności i oraz jej wykorzystanie na cele charytatywne. Faktury potwierdzające przekazanie środków spożywczych powinny zawierać adnotację o zwolnieniu z VAT, oraz wskazanie podstawy prawnej (art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zmiana w przepisach została wprowadzona między innymi w wyniku nacisków organizacji społecznych zajmujących się dożywianiem (banki żywności, PAH, Caritas), które zareagowały w ten sposób na historię piekarza z Legnicy. Przedsiębiorca zbankrutował, po tym jak fiskus zażądał od niego 200 tys. zł tytułem podatku VAT od pieczywa, które przekazał fundacjom na dożywianie potrzebujących. Opisana historia spowodowała wycofanie się wielu producentów żywności ze współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dopiero zmiana prawa doprowadziła do unormowania się sytuacji.

Obecne uwarunkowania prawne i system podatkowy nie stanowią znaczącej zachęty do wspierania działań charytatywnych, nie są też jakąś szczególną przeszkodą. Niewątpliwie problem stanowi podatek VAT od świadczeń innych niż żywność. Jest to powód, dla którego wiele firm nie chce udostępniać swoich zasobów organizacjom pozarządowym. A byłby to najprostszy sposób na rozwój społecznego zaangażowania biznesu. Z drugiej strony na plus możemy zaliczyć stosunkowo proste reguły, jakimi określona jest działalność charytatywna przedsiębiorstw.

Kalkulacja czy potrzeba serca

Warto jest być św. Mikołajem, o ile pomaga się mądrze. Na początku warto się zastanowić, jakie inne korzyści, poza odliczeniem kwoty darowizny, może zyskać firma. Współpracę z fundacją może wykorzystać dział HR jako jedno z narządzi integracji zespołu (wolontariat pracowniczy, pay-roll, udział podopiecznych fundacji w wydarzeniach firmy). Menedżerowie ds. komunikacji, marketingu czy PR mogą budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa wśród wszystkich jego interesariuszy.

Nie można zapomnieć o tym, że współpraca z organizacją pozarządową powinna opierać się na zasadzie win-win... a właściwie win-win-win. Wygrywają bowiem wszyscy.

  • Organizacja pozarządowa pozyskuje fundusze, usługi lub pracę najlepszych specjalistów.
  • Przedsiębiorstwo, jako partner organizacji, może fakt współpracy wykorzystać do swoich działań marketingowych czy haerowych. Badania pokazują, że firmy społecznie zaangażowane są wyżej cenione na rynku pracy, coraz częściej dostrzegają je też konsumenci.
  • Trzecie „win” to podopieczni organizacji pozarządowych. Dzieci osierocone, pacjenci hospicjów, osoby niepełnosprawne, stypendyści, środowisko naturalne, artyści, sportowcy...

W Polsce aktywnych jest kilka tysięcy fundacji i stowarzyszeń, od najmniejszych inicjatyw lokalnych działających na rzecz jednej miejscowości, po duże organizacje realizujące duże projekty społeczne. Warto się im przyjrzeć, zwłaszcza teraz, przed świętami Bożego Narodzenia. Z pewnością wśród nich znajdą się takie, których cele, zasięg i sposób działania będą odpowiednie dla naszej firmy.

Autor:

koordynator w Fundacji Świętego Mikołaja

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Gos

Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »