| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Globalny kryzys gospodarczy odcisnął swoje piętno nie tylko na wynikach i kondycji firm, lecz także na ich relacjach z otoczeniem firmy. Dzisiaj, kiedy organizacje walczą o przetrwanie, zmuszone są do działań restrukturyzacyjnych, które niejednokrotnie oznaczają zaprzestanie lub znaczne ograniczenie zaangażowania w relacje z niektórymi interesariuszami. Jak w takiej sytuacji pozostać społecznie odpowiedzialnym? Jak budować relacje z interesariuszami w trudnych czasach?

Elastyczność

Zmiana sytuacji na rynku i wymuszone przez nią przekształcenia wewnątrz organizacji wymagać będą dynamicznego i elastycznego podejścia do relacji z interesariuszami. Zmiany te powinny być dobrze przygotowane na podstawie szczegółowej analizy potrzeb otoczenia i ryzyk związanych z modyfikacją sposobu działania firmy. Projektując nowe rozwiązania, firma powinna wziąć pod uwagę wpływ swoich działań na interesariuszy i wypracować nowy model współpracy, który będzie najbardziej korzystny (lub inaczej: najmniej niekorzystny) dla wszystkich stron – takie podejście wymaga od firmy zrozumienia swojej roli w relacjach z interesariuszami i swojej siły oddziaływania, a także przede wszystkim zdolności do kompromisu.

Komunikacja

Budowanie relacji opartych na zaufaniu wymaga sprawnej komunikacji. Jeżeli zmiany w działalności firmy mogą mieć wpływ na kondycję jej partnerów, regularna i rzetelna komunikacja z nimi jest niezbędna. Firma powinna zadbać o docieranie z informacją o zmianach do wszystkich interesariuszy na każdym etapie przekształceń.

W modelu uwzględniającym dialog społeczny komunikacja powinna obejmować proces konsultacji i przyjmowania informacji zwrotnych. Ten rodzaj komunikacji z otoczeniem wymaga dojrzałego, strategicznego podejścia do relacji z interesariuszami – dialog społeczny może pomóc firmie w budowaniu strategii odpowiadającej na dobrze zidentyfikowane oczekiwania otoczenia.

Etyka

Choć może się to wydać banalne, nie dla wszystkich jest oczywiste: zasady etyki zarówno w życiu społecznym, jak i gospodarczym powinny być stosowane w równym stopniu i niezależnie od uwarunkowań, sytuacji czy koniunktury. Dawniej uważano, że etyka w życiu społecznym może być bardziej „ostra” niż w biznesie. Współcześni myśliciele odrzucają tę koncepcję, argumentując wręcz, że rola i odpowiedzialność biznesu są wyjątkowe, ponieważ jako najsilniejszy filar gospodarki ma on ogromną siłę oddziaływania na otoczenie.

Transparentność

Przejrzystość działań firmy jest zawsze pożądana, jednak w czasie kryzysu, kiedy zaufanie klientów i partnerów biznesowych jest ograniczone, transparentność nabiera szczególnego znaczenia. Firma wprowadzająca zmiany powinna udostępnić wszystkim interesariuszom możliwie jak najszersze informacje (niewkraczające, rzecz jasna, w obszar tajemnicy handlowej) dotyczące jej kondycji i działań. Dotyczy to zarówno relacji z inwestorami (dla których przejrzystość w sferze corporate governance jest bardzo istotna), jak i z pracownikami, którzy w przypadku zwolnienia powinni otrzymać jasne informacje o kryteriach, jakie zastosowano w procesie redukcji zatrudnienia.

Wspólne poszukiwanie rozwiązań

Kryzys może generować stres i napięcie w relacjach firmy z interesariuszami, jednak angażowanie ich we wspólne poszukiwanie rozwiązań może rozładować tę atmosferę. Partycypacja interesariuszy w procesie modelowania nowej strategii firmy może dać im poczucie większej kontroli nad sytuacją zmiany, a jednocześnie być dla firmy źródłem inspiracji i nowatorskich pomysłów.

Oprócz tego kryzys to dobry moment na dostrzeżenie dotychczas niewykorzystanego potencjału zasobów firmy. Wykorzystanie m.in. różnorodności zasobów ludzkich i odpowiednie zarządzanie tą sferą (diversity management) może prowadzić do wzrostu kreatywności i efektywności w firmie, a tym samym przyczynić się do lepszego radzenia sobie w sytuacji kryzysu.

reklama

Autor:

menedżer ds. zarządzania wiedzą w Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ratajczak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »