| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Gdy w polskich firmach zaczęło się mówić o programach Hi-Po i młodych talentach, od razu zarysowała się opozycja między „pokazywaczami” i „ukrywaczami”. Czy dziś firmy chętnie zezwalają najlepiej rokującym pracownikom na udział w otwartych konkursach lub na prezentacje podczas konferencji?

Lidia Ołowska

dyrektor ds. HR, Novo Nordisk

Brak docenienia demotywuje

Nie wyobrażam sobie sytuacji ukrywania firmowych talentów przed światem zewnętrznym ze względu na headhunterów. Taka postawa organizacji prowadziłaby do ograniczania tym osobom możliwości ich rozwoju. Raczej powinniśmy – jako dyrektorzy personalni – starać się stworzyć takie warunki, aby ci utalentowani chcieli z nami pracować i nie czuli pokusy odejścia do innej firmy.

Każdy wybitny pracownik, gdyby poczuł się ograniczany np. tym, że firma zakazuje mu pokazania się na zewnątrz, odnoszenia sukcesów, zostałby zdemotywowany. Czyli wystąpiłaby reakcja odwrotna do pożądanej: zamiast satysfakcji z pracy w danej firmie, osoba taka mogłaby się zniechęcić, poczuć żal w stosunku do pracodawcy i w efekcie chcieć zmiany.

Przykłady inicjatyw podane w pytaniu do naszych komentarzy są różne, ale w obu przypadkach widzę wiele korzyści zarówno dla uczestników, jak i dla organizacji. Osobiście nie znałam wcześniej żadnej z tych inicjatyw i nie mam informacji, czy ktoś z naszej firmy indywidualnie w nich wcześniej uczestniczył.

GMC postrzegam jako program przede wszystkim rozwojowy. Gry symulacyjne są jedną z najefektywniejszych form nauki. Podejmowanie decyzji zarządczych na podstawie ograniczonych informacji, mierzenie się z ryzykiem, współpraca w zespole, praca pod presją czasu – to wszystko stanowi wartość dla rozwoju kompetencji osób biorących udział w takiej grze. Jeśli dodatkowo jest to połączone z rywalizacją, staje się dla pracowników bardzo atrakcyjną formą nauki. Umiejętności i doświadczenia zdobywane w trakcie takich zmagań są później bardzo przydatne w codziennym życiu w korporacji i stanowią tym samym korzyść dla firmy.

Natomiast program One Young World to w moim odczuciu inicjatywa skierowana raczej do studentów, osób, które są na znacznie wcześniejszym etapie rozwoju, a które starają się w sposób aktywny kierować swoją karierą. Novo Nordisk tu również widzi korzyści z wspierania takich postaw i nawet ma własny program tego typu („Graduate Program”), pozwalający młodym talentom zaistnieć szerzej w środowisku korporacyjnym, poznać firmę w różnych oddziałach na świecie i samemu dać się poznać. Tego typu programy są ukierunkowane na proaktywność młodych ludzi.

Stosunek firmy do takich inicjatyw zawsze będzie się opierał na szukaniu korzyści, jakie ze sobą niosą. Zawsze warto informować pracowników o takich inicjatywach. Jeżeli w organizacji pojawia się potrzeba podobnych inicjatyw, w odpowiedzi na nią warto je wspierać. Oczywiście po dokonaniu wspomnianego rachunku korzyści. Udział w inicjatywach tego typu wymaga bowiem od uczestników zaangażowania, a czas zawsze jest cennym zasobem. Dziś firmy nawet skrupulatniej niż w czasach prosperity na rynku liczą czas pracy zatrudnionych. Decyzja, czy jako firma angażujemy się w promowanie i wspieranie uczestnictwa naszych ludzi w konkursach zewnętrznych wymaga po prostu oszacowania, czy to się opłaca. Dotyczy to nie tylko takich inicjatyw, jak GMC czy One Young Word, ale każdego projektu, który zakłada poświęcenie czasu i energii naszych ludzi.

Aby firma aktywnie poparła uczestnictwo pracowników w inicjatywach zewnętrznych, to, po pierwsze, musi pojawić się rzeczywiste zainteresowanie, potrzeba udziału; po drugie, decyzja opiera się na poszukiwaniu korzyści, czy to zaangażowanie jest wartościową inwestycją. Na pewno jednak nie można kierować się lękiem przed konkurencją ze strony innych pracodawców czy zakusami headhunterów – taka postawa mogłaby jedynie zdemotywować tych, na których powinno nam najbardziej zależeć.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »