| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób lepiej słuchać?

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Zastanów się, po co słuchasz

Sztuka słuchania wymaga odpowiedniej, ciągle kontrolowanej motywacji oraz określenia jasnych celów relacji komunikacyjnej. W opisanym na wstępie przypadku wydaje się, że menedżer, bez względu na charakter rozmowy, stawia sobie za główny cel przekonanie do swoich racji. Żeby jednak relacja była wartościowa, powinniśmy za każdym razem zadać sobie pytania:

  • do czego to spotkanie, rozmowa, zebranie ma doprowadzić?
  • na czym mi najbardziej zależy?
  • jakie są interesy partnerów?
  • czy to, co mówi do mnie uczestnik spotkania, jest rzeczywiście ważne dla mnie (i mojej pracy)?

W pracy zawodowej menedżera największe znaczenie ma słuchanie informacyjne, nastawione na bezstronny odbiór wielu informacji, ich zapamiętanie i praktyczne wykorzystanie. Jeśli jednak informacje są przekazywane przez rozmówców w sposób nieuporządkowany, z wieloma pobocznymi wątkami, słuchanie informacyjne może być trudne. Dlatego warto stosować następujące techniki:

  • skoncentrować się na poszukiwaniu najważniejszych tez i wątków,
  • zadawać pytania dotyczące sedna sprawy,
  • stosować podsumowania,
  • notować z porządkowaniem według swoich kryteriów,
  • parafrazować.

Korzystając z powyższych technik, zwiększamy szansę na zrozumienie oraz zebranie wszystkich niezbędnych informacji.

Słuchasz? – bądź aktywny

Jeśli chcesz się jak najwięcej dowiedzieć i zrozumieć swojego rozmówcę, potrzebujesz słuchać w odpowiedni sposób. Pomoże ci w tym znajomość oraz umiejętność stosowania technik aktywnego słuchania.

Parafrazowanie

Polega to na tym, abyś swoimi słowami przedstawił partnerowi rozmowy, co zrozumiałeś. Parafraza zwykle zaczyna się od zwrotu: „Z tego, co Pan do tej pory powiedział, rozumiem...” lub podobnych zwrotów: „Rozumiem, że...” czy „Czy dobrze rozumiem, że...? W parafrazie chodzi o skupienie się na sednie, na odkryciu prawdziwego sensu słów, a nie tylko odniesienie się do stanowiska czy konkretnych zdań. Prosty przykład. W rozmowie druga osoba mówi: „Mam dziś pilny raport do zrobienia, szef jest cały spięty, bo zarząd czeka na dokument, a jest już czwarta”. W tej sytuacji parafraza mogłaby wyglądać tak: „Rozumiem, że masz do napisania raport, na który czekają szefowie, ale nie wiesz, czy zdążysz go przygotować”.

Parafraza jest szczególnie przydatna, kiedy rozmawiasz z kimś, kto nie potrafi mówić w uporządkowany sposób, ma do przekazania wiele wątków, a szczególnie kiedy wynikiem rozmowy ma być podjęcie przez ciebie określonych działań. To typowy przypadek szefa, który ma problem z jasnym wydawaniem poleceń pracownikom. Stosując parafrazę, możesz uniknąć błędów wynikających ze złego zrozumienia.

Autor:

praktyk komunikacji społecznej, trenerm i doradca w zakresie public relations

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »