| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Aktywa na złoty wiek

Aktywa na złoty wiek

W Polsce* wśród wielu firm posiadających plan emerytalny panuje opinia, że zakładając go, jedynym obowiązkiem pracodawcy będzie terminowe naliczanie i przesyłanie składek oraz prowadzenie dokumentacji uczestników. Rzeczywistość jednak weryfikuje ten pogląd.

Okazuje się, że pracownicy potrzebują właściwej edukacji, dostępu do informacji, danych i wyników inwestycyjnych itp. Pracodawcy z kolei wykorzystują istniejący plan emerytalny do budowania relacji z pracownikami/uczestnikami planu. Oczywiście są organizacje, które administrują planem emerytalnym w sposób bierny. Znacznie częściej jednak pracodawcy, decydując się na założenie planu, z góry zakładają aktywną rolę w zakresie zarządzania tym świadczeniem.

Rola pracodawcy

Z punktu widzenia uczestników planu emerytalnego, pracodawca oferujący im możliwość uczestnictwa w planie bierze na siebie nie tylko odpowiedzialność za administrację nim, ale jest również odpowiedzialny za dostarczenie najlepszego produktu umożliwiającego oszczędzanie na emeryturę.

Pracodawca, zakładając plan emerytalny, decyduje o szczegółowych zasadach tego planu. W przypadku pracowniczych programów emerytalnych (ppe) wiele kwestii rozwiązuje (najczęściej ograniczająco dla pracodawcy) ustawa o ppe, regulując sposób działania programów, ale nawet wówczas istnieją ryzyka i potencjalne problemy, które wiele firm marginalizuje bądź ich nie dostrzega. W przypadku planów pozaustawowych IV filara, obszarów decyzji pracodawcy jest znacznie więcej. Odpowiedzialność pracodawcy w związku z tym jest również większa.

Pracodawcy aktywnie zarządzający świadczeniem swoją uwagę kierują na kilka obszarów funkcjonowania planu emerytalnego. Są to:

  • przyjęte zasady i forma planu,
  • osiągane przez zarządzającego wyniki inwestycyjne,
  • dostępne uczestnikom opcje inwestycyjne,
  • właściwa administracja dostarczana przez dostawcę,
  • poziom kosztów i opłat ponoszonych przez uczestników oraz
  • strategia komunikowania.

Analiza tych obszarów może ułatwić odpowiedź na pytanie, czy prowadzony od lat plan emerytalny właściwie funkcjonuje. Może być też punktem wyjścia w sytuacji, gdy pracodawca myśli o wprowadzeniu zmian w istniejącym planie emerytalnym.

reklama

Autor:

konsultant firmy Mercer (Polska) Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »