| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Aktywa na złoty wiek

Aktywa na złoty wiek

W Polsce* wśród wielu firm posiadających plan emerytalny panuje opinia, że zakładając go, jedynym obowiązkiem pracodawcy będzie terminowe naliczanie i przesyłanie składek oraz prowadzenie dokumentacji uczestników. Rzeczywistość jednak weryfikuje ten pogląd.

Okazuje się, że pracownicy potrzebują właściwej edukacji, dostępu do informacji, danych i wyników inwestycyjnych itp. Pracodawcy z kolei wykorzystują istniejący plan emerytalny do budowania relacji z pracownikami/uczestnikami planu. Oczywiście są organizacje, które administrują planem emerytalnym w sposób bierny. Znacznie częściej jednak pracodawcy, decydując się na założenie planu, z góry zakładają aktywną rolę w zakresie zarządzania tym świadczeniem.

Rola pracodawcy

Z punktu widzenia uczestników planu emerytalnego, pracodawca oferujący im możliwość uczestnictwa w planie bierze na siebie nie tylko odpowiedzialność za administrację nim, ale jest również odpowiedzialny za dostarczenie najlepszego produktu umożliwiającego oszczędzanie na emeryturę.

Pracodawca, zakładając plan emerytalny, decyduje o szczegółowych zasadach tego planu. W przypadku pracowniczych programów emerytalnych (ppe) wiele kwestii rozwiązuje (najczęściej ograniczająco dla pracodawcy) ustawa o ppe, regulując sposób działania programów, ale nawet wówczas istnieją ryzyka i potencjalne problemy, które wiele firm marginalizuje bądź ich nie dostrzega. W przypadku planów pozaustawowych IV filara, obszarów decyzji pracodawcy jest znacznie więcej. Odpowiedzialność pracodawcy w związku z tym jest również większa.

Pracodawcy aktywnie zarządzający świadczeniem swoją uwagę kierują na kilka obszarów funkcjonowania planu emerytalnego. Są to:

  • przyjęte zasady i forma planu,
  • osiągane przez zarządzającego wyniki inwestycyjne,
  • dostępne uczestnikom opcje inwestycyjne,
  • właściwa administracja dostarczana przez dostawcę,
  • poziom kosztów i opłat ponoszonych przez uczestników oraz
  • strategia komunikowania.

Analiza tych obszarów może ułatwić odpowiedź na pytanie, czy prowadzony od lat plan emerytalny właściwie funkcjonuje. Może być też punktem wyjścia w sytuacji, gdy pracodawca myśli o wprowadzeniu zmian w istniejącym planie emerytalnym.

Polecamy artykuły

Autor:

konsultant firmy Mercer (Polska) Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Polish your HR English 2 Angielski (nie) tylko dla HR –owca49.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Jakub Starowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK