| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Zarządzanie poprzez wartości – jak zapobiegać anomii pracowniczej

Zarządzanie poprzez wartości – jak zapobiegać anomii pracowniczej

Zarządzanie poprzez wartości to uzupełnienie klasycznych metod i teorii zarządzania. Istnieje wiele teorii zarządzania, po co więc zarządzanie przez wartości i czym różni się od zarządzania poprzez cele, zarządzania poprzez motywowanie, kompetencje czy controlling? Zarządzanie poprzez wartości, w odróżnieniu od innych teorii zarządzania, bardzo głęboko dotyka tej sfery naszego życia, która jest dla nas najcenniejsza – sfery etycznej i moralnej.

Musimy zdać sobie sprawę, że w codziennej pracy często prócz prostych i jasnych rozwiązań natrafiamy na sytuacje budzące w nas poważne dylematy godnościowe. Takim dylematom często towarzyszą wątpliwości i pokusy. I właśnie zarządzanie poprzez wartości, stworzenie etosu pracowniczego ma w takich sytuacjach zapobiegać rodzeniu się dysonansu godnościowego, a prowadzić prosto do rozwiązań budujących konsonans godnościowy.

Konsonans godnościowy to zgodność między wartościami, jakie wyznajemy, a sposobem naszego postępowania. Jest to zaprzeczenie dysonansowi godnościowemu, który rodzi się w sytuacji anomii pracowniczej. Dzięki konsonansowi godnościowemu odczuwany wewnętrzną satysfakcję i zaspokajamy jedną z najważniejszych potrzeb, potrzebę własnej godności. Zarządzanie poprzez wartości ma na celu powiązanie procesu pracy z zaspokojeniem potrzeby własnej godności w miejscu pracy.

Samokontrola, a nie nadzór

Tak popularna do niedawna metoda kija i marchewki w teorii zarządzania poprzez wartości została całkowicie odrzucona. Tą metodą można zwiększyć jedynie ilość pracy miernej jakości. Tymczasem jakość pracy już nie zależy od czynnika kontroli, lecz od samokontroli pracowników, a tę możemy osiągnąć tylko poprzez przywrócenie wartościom należnego im miejsca w procesie pracy. Etyka godności jest etyką dialogu sumień, a nie lęku przed naganą za naruszenie zasad. Ważne jest, że nasi pracownicy wybierają pewne rozwiązania, bo takie wartości przedstawia firma i stworzony kodeks etyczny (nawet gdy ich intencje nie są zbyt moralne), niż gdyby mieli podejmować dane kroki tylko ze strachu przed przełożonym lub innym organem kontroli. To właśnie dzięki zarządzaniu poprzez wartości w zespołach pracowniczych powstaje samokontrola, która jest wynikiem samokontroli osobistej. Dzięki samokontroli zwiększa się jakość pracy, co bezpośrednio również przekłada się na identyfikację i lojalność pracowników wobec przedsiębiorstwa.

Najlepszym sposobem przeciwdziałania i likwidacji anomii pracowniczej jest stworzenie etosu pracowniczego. Powstaje on u źródła w konkretnej jednostce i dociera do wszystkich pracowników firmy. Etos pracowniczy jest wynikiem zarządzania poprzez wartości. Są to wypracowane wspólnie wartości, które warunkują określone zachowania wśród pracowników danej firmy. Etos pracowniczy to stworzony system samokontroli, a nie nadzór. Każda dobrze zarządzana firma powinna mieć swój niezmienny rdzeń, kręgosłup wartości, na którym będzie budowała wartości firmy i postawy pracowników. Już podczas procesu rekrutacji należy zweryfikować, czy rekrutowana osoba posiada kręgosłup wartości moralnych i jak kieruje się nimi w życiu. Pracownik powinien mieć jasność obowiązujących norm etycznych w firmie. Należy unikać sytuacji dualizmu i jasno i konkretnie przedstawiać pracownikom, jakie zachowania są oczekiwane i wymagane w organizacji.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

właścicielka firmy szkoleniowej Centrum Doskonalenia Kadr Winner

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Bator

Adwokat, publicysta i szkoleniowiec; absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej UW. Był przedstawicielem Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, prawnikiem w renomowanych warszawskich kancelariach oraz w Biurze Polskiej Izby Rzeczników Patentowych. Pracował dla instytucji publicznych m.in. Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Teatru Polskiego w Warszawie czy Urzędu m.st. Warszawy. W obszarze jego szczególnych zainteresowań znajduje się prawo nieruchomości i doradztwo w procesie inwestorskim. Ponadto w obszarze jego zainteresowań jest prawo autorskie a także prawo mediów i reklamy, postępowanie administracyjne i dostęp do informacji publicznej, zarządzanie w sektorze publicznym i organizacjach pozarządowych. W bieżącej działalności adwokackiej w szerokim zakresie zajmuje się prawem i procedurą cywilną (w tym prawem spadkowym), prowadzeniem sporów sądowych a także doradza małym i średnim przedsiębiorcom. Współpracował z Dziennikiem Polska Europa Świat, portalem dziennik.pl, Dziennikiem Finansowym The Wall Street Journal, TVP 1, TVN Warszawa. W latach 2013-2016 autor i prowadzący poradnikową audycję prawną w Programie 1 Polskiego Radia. Stały komentator Dziennika Gazety Prawnej. Wykładowca Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji z siedzibą w Warszawie, Londynie i Brukseli. Członek Izby Adwokackiej w Warszawie oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Ochrony Własności Intelektualnej (AIPPI).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK