| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Zarządzanie poprzez wartości – jak zapobiegać anomii pracowniczej

Zarządzanie poprzez wartości – jak zapobiegać anomii pracowniczej

Zarządzanie poprzez wartości to uzupełnienie klasycznych metod i teorii zarządzania. Istnieje wiele teorii zarządzania, po co więc zarządzanie przez wartości i czym różni się od zarządzania poprzez cele, zarządzania poprzez motywowanie, kompetencje czy controlling? Zarządzanie poprzez wartości, w odróżnieniu od innych teorii zarządzania, bardzo głęboko dotyka tej sfery naszego życia, która jest dla nas najcenniejsza – sfery etycznej i moralnej.

Kodeks etyczny i misja

Bardzo ważny jest sam proces powstawania kodeksu etycznego i misji firmy. Misja firmy jest tworzona na gruncie praw moralnych będących podstawą kodeksu etycznego. Bardzo istotne jest zaangażowanie pracowników w tworzenie kodeksu wartości firmy. Menedżerowie powinni motywować ich do rozważań, jakie wartości dla organizacji są najistotniejsze, co jest ważne dla pracowników i dla przedsiębiorstwa, w którym są zatrudnieni. Trzeba stwotrzyć pracownikom możliwość wspólnego budowania misji firmy. Zwrócić im uwagę na to, co rzeczywiście na co dzień jest ważne. Jak słusznie zauważa Iwona Majewska-Opiełka* tworzenie misji przedsiębiorstwa wymaga czasu, cierpliwości i pełnego zaangażowania wszystkich pracowników. Tylko taką misję, która wyraża wartości wspólne dla wszystkich pracowników i w której tworzeniu brali udział, ludzie mogą prawdziwie zaakceptować. Wspólne tworzenie norm i identyfikacja pracowników z określonymi zasadami motywuje pracowników do ich przestrzegania, jak również sprzyja samokontroli grupowej.

Zadanie dla lidera

Dla większości pracowników najważniejszy jest przykład idący z góry, przykład kadry menedżerskiej. Dlatego tak istotne jest, by kierownicy dawali przykład i systematycznie przekazywali, jakie zachowania są wymagane w firmie, oraz aktywnie wpływali na modelowanie tych zachowań. To zadaniem lidera jest wytworzenie klimatu zaufania, co oznacza wiarę pracowników w umiejętności szefa, że to on właśnie w skomplikowanej codziennej rzeczywistości dokonuje najtrafniejszych wyborów. Tylko taki przełożony, który swoją codzienną pracą będzie w stanie pokazać, jakie wartości są ważne dla firmy i dla niego osobiście, jak należy ich przestrzegać i w jaki sposób postępować, będzie osobą godną zaufania i naśladowania. Etos firmy to „styl”, sposób, w jaki jej menedżerowie wiążą proces pracy z zaspokajaniem potrzeby własnej godności pracowników.

Dlatego tak ważna jest pomoc ze strony działów HR dla menedżerów w modelowaniu postaw związanych z wartościami.

Korzyści, jakie firmie i pracownikom przynosi stworzenie etosu pracowniczego:

  • umożliwia zaspokojenie potrzeby godnościowej w procesie pracy,
  • sprzyja tworzeniu się silnych więzi z organizacją,
  • przekłada się na poczucie zadowolenia z pracy,
  • buduje dobre więzi i miłą atmosferę w firmie,
  • buduje poczucie przynależności do organizacji,
  • zwiększa wydajność pracowników,
  • sprzyja samokontroli,
  • bezpośrednio przekłada się na wynik finansowy organizacji.

Jak ograniczać anomię pracowniczą i tworzyć etos pracowniczy?

  • Za pomocą szkoleń – poprzez odpowiednie trenowanie personelu. Można w ten sposób zlikwidować naturalną tendencję pracowników do tworzenia „podkultury usprawiedliwień” wszędzie tam, gdzie zespoły często narażone są na podobną, powtarzającą się sytuację pokusy. Szkolenia organizowane dla pracowników powinny odnosić się do wartości wyznawanych przez organizację i wspomagać rozwijanie zachowań zgodnych z wartościami wśród pracowników.
  • Zarządzając potencjałem pracowniczym i organizując proces pracy, tak by zminimalizować wystawianie pracowników na sytuacje pokusy. Należy świadomie tworzyć etosową więź poprzez styl kierowania i pracę zespołową, sprzyjając samokontroli u pracowników. Dawać przykład pracy zgodnej z wartościami organizacji, pokazywać swoim pracownikom sens stosowanych norm, budować więzi pracowników z firmą. Każdy pracownik zarządzający potencjałem ludzkim musi mieć świadomość przekazywanych wartości. Bezdyskusyjnie musi przestrzegać ich w swoim zespole i nie ma tu miejsca na żadne wyjątki. Każdy menedżer w świadomy sposób powinien tworzyć systemy motywacyjne, płacowe i awanse, tak aby odpowiednio kształtować wartości i zapobiegać zachowaniom anomicznym.
  • Rozwijając wewnętrzne PR i kształtując za jego pomocą obraz firmy w oczach pracowników oraz nadając moralne znaczenie pracy, emocjonalne znaczenie symbolice firmy, ważność wewnętrznym ceremoniom i zwyczajom, symbolicznym, a nie materialnym nagrodom. Ten proces dobrze widać w dużych zagranicznych koncernach działających na polskim rynku. To właśnie one przeniosły na grunt polski ze swoich macierzystych jednostek idee zarządzania poprzez wartości. To właśnie ich pracownicy bardzo silnie identyfikują się ze swoją organizacją i kierują się normami ważnymi dla niej.

Dzisiaj na świecie każda szanująca się instytucja i organizacja wydaje duże pieniądze na tworzenie systemów motywacyjnych, więzi pracowniczej i powstanie u załogi poczucia dumy z wykonywanej pracy. Zależy im na tym, by pracownicy silnie identyfikowali się z organizacją.

 

PRZYPIS

* I. Majewska-Opiełka, „Umysł lidera”, Wydawnictwo MEDIUM, Konstancin-Jeziorna 2008.

Autor:

właścicielka firmy szkoleniowej Centrum Doskonalenia Kadr Winner

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »