| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy można zarządzać wizerunkiem pracownika?

Czy można zarządzać wizerunkiem pracownika?

Mamy problem w firmie z nieodpowiednio ubierającymi się pracownikami. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jakichś zasad, ustanowieniem norm. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

ODPOWIEDŹ

Żyjemy w świecie, w którym rządzi informacja, dlatego tak wiele uwagi poświęca się komunikacji rynkowej, szczególnie w obszarach konkurencyjnych. Nie chodzi tylko o oświadczenia prasowe czy spotkania z mediami i inwestorami, lecz także o to, co spółka wyraża przez elementy zapisane m.in. w księdze znaku. Każdy element styku firmy z otoczeniem ma mniejszy lub większy wpływ na postrzeganie spółki/marki, co z kolei przekłada się nie tylko na wielkość sprzedaży, lecz także np. na siłę przetargową czy konkurencyjność. Przy czym często wspomina się o takich elementach, jak logo, kolorystyka, siedziba, oznaczenie floty itd., natomiast rzadko się mówi o budowaniu wizerunku poprzez odpowiedni, przemyślany i zaplanowany ubiór pracowników. A przecież ludzie są najważniejszym elementem w każdej organizacji. Często mam okazję rozmawiać z przedstawicielami dużych i średnich spółek na ten temat. Zdecydowana większość z nich dostrzega wagę tej kwestii, choć przy tym nie posługuje się sztywno określonymi procedurami. Nie ma jasno określonych profili ubioru pracownika, a tylko ogólne przekonania co do trafności wyboru i jego dobrego gustu. Oczywiście nie można popadać w skrajność, praca w korporacji to nie służba w wojsku, ale warto rozważyć także możliwość budowania struktury korporacyjnej poprzez odpowiednie dopasowanie ubioru.

Kluczowa rola szczegółu

Stroju pracownika nie da się ująć w kosztach przychodu firmy.

Podejście do sprawy zgodne z przytoczonym obok wyrokiem NSA zakłada, że każdy pracownik wie, jak powinien wyglądać, kwestią jest posiadanie odpowiednich funduszy. Jednak czy np. menedżer w firmie IT musi się znać na właściwym dopasowaniu garnituru, zgodnym z ogólnym wizerunkiem firmy? Wydaje mi się, że tak, ale z pewnością inne jego umiejętności są pożądane dużo wyżej, a sama znajomość zasad ubierania się może okazać się niewystarczająca.

Nie chodzi tylko o wewnętrzną komunikację w organizacji, lecz także postrzeganie przez otoczenie, kontrahentów, współpracowników i klientów. Jeżeli wszyscy pracownicy będą wizualnie prezentowali spójną grupę, to wrażenie profesjonalizmu w kontaktach z klientem będzie większe. Choć tak jak wszędzie, szczegóły odgrywają tu kluczową rolę. Kiedyś zostałem zaproszony do jednej z większych amerykańskich korporacji finansowych. Przechadzając się po otwartych przestrzeniach biurowych, zwróciłem uwagę na pewne szczegóły, które stosunkowo rzadko mam okazję obserwować w Polsce. Pracownicy byli ubrani w bardzo przemyślany sposób, ciemne, czarne lub grafitowe garnitury, białe koszule, ale, co najważniejsze, wszyscy mieli jakiś szczegół kolorystycznie związany z kolorystyką spółki. Najczęściej był to akcent na krawacie lub sam kolor krawata, ale czasami był to także akcent w postaci wzoru lub koloru cyrkonii w spince. Oczywiście nie jest to gotowy wzór dla wszystkich, lecz tylko przykład, jak można ukierunkować zarządzanie wizerunkiem pracownika.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »