| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy można zarządzać wizerunkiem pracownika?

Czy można zarządzać wizerunkiem pracownika?

Mamy problem w firmie z nieodpowiednio ubierającymi się pracownikami. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jakichś zasad, ustanowieniem norm. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

ODPOWIEDŹ

Żyjemy w świecie, w którym rządzi informacja, dlatego tak wiele uwagi poświęca się komunikacji rynkowej, szczególnie w obszarach konkurencyjnych. Nie chodzi tylko o oświadczenia prasowe czy spotkania z mediami i inwestorami, lecz także o to, co spółka wyraża przez elementy zapisane m.in. w księdze znaku. Każdy element styku firmy z otoczeniem ma mniejszy lub większy wpływ na postrzeganie spółki/marki, co z kolei przekłada się nie tylko na wielkość sprzedaży, lecz także np. na siłę przetargową czy konkurencyjność. Przy czym często wspomina się o takich elementach, jak logo, kolorystyka, siedziba, oznaczenie floty itd., natomiast rzadko się mówi o budowaniu wizerunku poprzez odpowiedni, przemyślany i zaplanowany ubiór pracowników. A przecież ludzie są najważniejszym elementem w każdej organizacji. Często mam okazję rozmawiać z przedstawicielami dużych i średnich spółek na ten temat. Zdecydowana większość z nich dostrzega wagę tej kwestii, choć przy tym nie posługuje się sztywno określonymi procedurami. Nie ma jasno określonych profili ubioru pracownika, a tylko ogólne przekonania co do trafności wyboru i jego dobrego gustu. Oczywiście nie można popadać w skrajność, praca w korporacji to nie służba w wojsku, ale warto rozważyć także możliwość budowania struktury korporacyjnej poprzez odpowiednie dopasowanie ubioru.

Kluczowa rola szczegółu

Stroju pracownika nie da się ująć w kosztach przychodu firmy.

Podejście do sprawy zgodne z przytoczonym obok wyrokiem NSA zakłada, że każdy pracownik wie, jak powinien wyglądać, kwestią jest posiadanie odpowiednich funduszy. Jednak czy np. menedżer w firmie IT musi się znać na właściwym dopasowaniu garnituru, zgodnym z ogólnym wizerunkiem firmy? Wydaje mi się, że tak, ale z pewnością inne jego umiejętności są pożądane dużo wyżej, a sama znajomość zasad ubierania się może okazać się niewystarczająca.

Nie chodzi tylko o wewnętrzną komunikację w organizacji, lecz także postrzeganie przez otoczenie, kontrahentów, współpracowników i klientów. Jeżeli wszyscy pracownicy będą wizualnie prezentowali spójną grupę, to wrażenie profesjonalizmu w kontaktach z klientem będzie większe. Choć tak jak wszędzie, szczegóły odgrywają tu kluczową rolę. Kiedyś zostałem zaproszony do jednej z większych amerykańskich korporacji finansowych. Przechadzając się po otwartych przestrzeniach biurowych, zwróciłem uwagę na pewne szczegóły, które stosunkowo rzadko mam okazję obserwować w Polsce. Pracownicy byli ubrani w bardzo przemyślany sposób, ciemne, czarne lub grafitowe garnitury, białe koszule, ale, co najważniejsze, wszyscy mieli jakiś szczegół kolorystycznie związany z kolorystyką spółki. Najczęściej był to akcent na krawacie lub sam kolor krawata, ale czasami był to także akcent w postaci wzoru lub koloru cyrkonii w spince. Oczywiście nie jest to gotowy wzór dla wszystkich, lecz tylko przykład, jak można ukierunkować zarządzanie wizerunkiem pracownika.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »