| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Co robić, aby zyskać reputację pozytywnego lidera?

Co robić, aby zyskać reputację pozytywnego lidera?

Na jednym ze szkoleń usłyszałem, że dzięki pochwałom wobec współpracowników menedżer może zyskać znacznie więcej niż za pomocą krytyki, nawet jeśli jest ona konstruktywna. Ponadto dowiedziałem się o idei „pozytywnego przywództwa”, które polega na stwarzaniu współpracownikom warunków, aby mogli dać z siebie to, co w nich najlepsze. Choć idea wydała mi się obiecująca, mam wiele związanych z nią wątpliwości. Czy menedżer powinien chwalić podwładnych, nawet jeśli oni na to nie zasługują? Czy rzeczywiście należy zrezygnować z wszelkiej, nawet konstruktywnej, krytyki?

Idea pozytywnego przywództwa (positive leadership) nawiązuje do koncepcji psychologii pozytywnej – nurtu, który zajmuje się badaniem istoty i uwarunkowań optymalnego funkcjonowania jednostek, zespołów i organizacji. Najkrócej, ujmując, psychologowie pozytywni koncentrują się na cechach, za które warto pochwalić człowieka, zespół i organizację oraz na czynnikach, które warunkują rozwój tych cech. Pozytywne przywództwo jawi się w tym kontekście zarówno jako cecha godna pochwały, jak i ważny czynnik warunkujący rozwój innych godnych wyróżnienia cech, takich jak współdziałanie i zaufanie w zespole, wysoka efektywność pracy zespołowej, innowacyjność w myśleniu i działaniu członków zespołu.

Kim jest szef?

Pozytywny przywódca to taki, który swoim działaniem sprawia, że jego zespół i organizacja prosperują, przy czym za ważne kryteria owego prosperowania uznaje się, obok kryteriów efektywnościowych i finansowych, także te związane z atmosferą w pracy, poziomem zaangażowania podwładnych w pracę, ich produktywnością, innowacyjnością oraz lojalnością wobec zespołu i organizacji. Pozytywne przywództwo oferuje więc szeroką perspektywę na to, kim powinien być przywódca i jakich efektów należałoby oczekiwać po jego pracy. Sama idea jest rzeczywiście nowością, gdyż jej początek datuje się na rok 2003. Od tego czasu dynamicznie się rozwija i w przeciwieństwie to różnego typu mód, które regularnie przewijają się przez świat biznesu i zarządzania, pozytywne przywództwo wyróżnia się mocnymi fundamentami w postaci innowacyjnych, nieustannie rozwijanych koncepcji i modeli oraz wyników badań empirycznych, które są wsparciem dla ich twierdzeń.

Docenianie ludzkiej energii

Pozytywny lider stwarza warunki, dzięki którym jego zespół prosperuje. Jednym z takich warunków jest dobra atmosfera w zespole, której wyznacznikiem jest między innymi oczekiwanie, że po współpracownikach oraz przełożonym można spodziewać się raczej dobrych, a nie złych rzeczy. Jeżeli przełożony komunikuje się głównie poprzez krytykowanie, wytykanie błędów, niedociągnięć lub niedostatecznych wyników, to samo jego pojawienie się zostaje skojarzone z czymś mało przyjemnym, zaś perspektywa rozmowy kojarzy się już jednoznacznie negatywnie i powoduje przyjęcie przez podwładnego postawy obronnej. Postawa taka ma charakter zachowawczy. Oznacza to, że stymuluje podwładnego do tłumaczenia się i usprawiedliwiania raczej niż do konstruktywnego myślenia i planowania bardziej adekwatnych działań. Ponadto efektem przyjęcia takiej postawy jest także skłonność do nieprzyjmowania odpowiedzialności za własne zachowania i jego efekty, która jednocześnie idzie w parze z obwinianiem innych ludzi lub niesprzyjających okoliczności oraz traktowaniem ich jako głównych przyczyn wytykanych niedociągnięć. W ten oto sposób potencjał podwładnego do rozwoju jest stopowany. Podwładny zamiast prosperować, rozwijać się i wykorzystywać w pełni swoje możliwości do realizacji stawianych przed nim zadań, pożytkuje swoją energię na obronę siebie, własnej godności i własnego punktu widzenia. Pozytywny lider nigdy nie dopuściłby do takiego marnotrawstwa ludzkiej energii.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Lech

Adwokat, ekspert w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »