| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Zmiany na rynku bonów pracowniczych

Zmiany na rynku bonów pracowniczych

Bony stały się nieodłącznym elementem życia gospodarczego firm. Jednak dziś udział klasycznych bonów towarowych jest znacznie mniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Emitenci bonów stale dopasowują swoją ofertę do zmieniającej się sytuacji gospodarczej, społecznej i do ewoluujących potrzeb firm i pracowników, dostarczając coraz więcej nowych, skrojonych na miarę, produktów.

Papier ciągle dominuje

Na rynku ciągle dominują bony papierowe. Jedynie w segmencie bonów podarunkowych od pewnego czasu coraz szersze zastosowanie mają karty prepaidowe, dzięki którym obdarowany może płacić we wszystkich punktach wyposażonych w terminal płatniczy. Właśnie w tym segmencie - bonów podarunkowych, które są przecież pewną namiastką pieniędzy, jest to na pewno rozwiązanie dobre, stąd nie dziwi jego dynamiczny rozwój. Na karty w swojej ofercie stawia m.in. firma Bonus Systems.

Można jednak zaobserwować, że we wszystkich pozostałych kategoriach, gdzie bony są stosowane w celu zaspokajania określonych potrzeb pracowników, bony funkcjonują tylko w postaci papierowej. Wynika to z faktu, że firma, która dofinansowuje np. wypoczynek, nie chce, aby taki bon mógł być zrealizowany m.in. w sklepie na zakup alkoholu. Ten bon jest w końcu wyrazem świadomej polityki, w ramach której pracownik powinien odpowiednio odpocząć, żeby później pracować wydajniej. W przypadku takich bonów karty prepaidowe nie zdadzą więc egzaminu, bo można je realizować praktycznie wszędzie.

Nowy bon na rynku

Badania pokazują, że dofinansowanie do wypoczynku, najczęściej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, stosuje ponad 50 proc. firm w Polsce. Dofinansowanie wczasów pracowniczych zazwyczaj odbywa się w formie wręczenia pracownikowi gotówki lub rozliczania faktur z ośrodków wypoczynkowych czy biur podróży. Niestety, często zdarzały się przypadki nadużyć w tej kwestii. A firma ma prawo oczekiwać, że jej pieniądze (bo nie zapominajmy, że pieniądze ZFŚS to pieniądze firmy) zostaną wydane efektywnie i na właściwy cel, a pracownik wróci wypoczęty i z energią do dalszej pracy.

Oczywiście są firmy, które zajmują się organizacją całego wypoczynku dla wskazanych pracowników i wpłacają środki bezpośrednio do określonego ośrodka/ośrodków wypoczynkowych, tak aby mieć zagwarantowane właściwe ich wykorzystanie. Takie podejście wymaga jednak bardzo czaso- i pracochłonnego procesu sondowania rynku i przygotowania oferty przez działy kadrowe.

Już wkrótce w ofercie firmy TravelPass pojawi się na rynku bon wypoczynkowy, który będzie odpowiedzią na te potrzeby. Pracownik otrzyma bon, który będzie można zrealizować w kilkudziesięciu starannie wyselekcjonowanych obiektach wypoczynkowych nad morzem, w górach i nad jeziorami. To gwarantuje, że każdy pracownik znajdzie coś odpowiedniego dla siebie i wróci wypoczęty i z energią do dalszej pracy. A jednocześnie wykorzystanie bonów znacznie ułatwia realizację funkcji dofinansowania wczasów dla działów kadrowych, eliminując całkowicie problemy organizacyjne. Dodatkowo bony te można będzie wykorzystać na popularne i korzystne cenowo wycieczki zagraniczne. To szczególnie atrakcyjne rozwiązanie dla firm, których szczyt sezonu sprzedaży pokrywa się z sezonem urlopowym. Wiele z nich jest skłonnych dofinansować pracownikom wypoczynek zagraniczny np. w Egipcie po sezonie, dzięki czemu w okresie szczytu sprzedaży nie mają problemu z brakiem pracowników.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Miłkowski

Specjalista w zakresie public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »