| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Kształć umiejętności społeczne

To, co często również „szwankuje” u osób wypalonych, to ich umiejętność odnajdywania się w różnych sytuacjach społecznych, w szczególności tych trudnych. To, co może pomagać, gdy chcemy wypaleniu zapobiegać lub przeciwdziałać pojawiającym się objawom, to kształcenie umiejętności komunikacyjnych, współpracy oraz asertywności i rozwiązywania konfliktów. Szczególnie ważne wydaje się wypracowywanie asertywnej postawy bazującej na przekonaniu o prawie do konstruktywnego wyrażania własnych opinii, wrażeń, myśli, oczekiwań czy potrzeb, przy jednoczesnym uznaniu, że inne osoby też mają do tego prawo. Wykształcenie takiego przekonania daje podstawy do nabywania konkretnych technik.

Regeneruj swoje siły

Jednym z głównych objawów wypalenia jest psychofizyczne wyczerpanie, a czynnikiem przyczyniającym się do pojawienia się tej patologii silnie obciążające warunki pracy. Stąd też istotne stają się działania, które mogą w pewnym stopniu zredukować napięcie i zmęczenie, jakie odczuwamy na skutek realizacji obowiązków zawodowych. Lista oddziaływań jest długa – sport, ćwiczenia oddechowe, relaksacja, medytacja, modlitwa. Warto dostosować formy regeneracji zasobów energetycznych do własnych predyspozycji i preferencji oraz poziomu wyczerpania. W przypadku skrajnie wyczerpanych osób ekstremalne formy wypoczynku mogą nie przynieść zamierzonych efektów. Pamiętać należy, że „praca na objawach” nie dotyka kwestii przyczyn wypalenia. Tak też aktywność fizyczna czy relaksacja nie rozwiążą problemu. Niemniej są nieocenionym wsparciem w sytuacji, gdy stwierdzamy, że nie możemy w żaden sposób zmienić obciążenia pracą. Zastanów się jednak, czy możesz w jakimś stopniu zmodyfikować warunki, w jakich realizujesz obowiązki zawodowe, tak by ponosić mniejsze koszty psychologiczne. Rozwiązania mogą dotyczyć organizacji czasu i miejsca pracy, np. elastyczny czas pracy, wydzielony czas na pracę indywidualną, czasowe ograniczenia dostępności telefonicznej i e-mailowej, zmiana miejsca wykonywania obowiązków, rotacyjne wykonywanie z pracownikami obciążających zadań.

Przełamuj rutynę

Nawet jeśli nie odczuwasz żadnych objawów wypalenia, zastanów się, na ile Twoja praca jest różnorodna i stymulująca. W sytuacji gdy identyfikujesz u siebie znudzenie wykonywanymi obowiązkami, przeanalizuj, co możesz robić inaczej? A może istnieją w Twojej firmie czy instytucji obszary wymagające usprawnień i innowacji? Zastanów się, w jakie nowe projekty czy zadania możesz się zaangażować. Jeśli w pracy nie odnajdujesz możliwości przełamania rutyny, warto określić, jakie działania pozazawodowe mogą zaspokoić Twoje zapotrzebowanie na stymulację.

Pracuj nad poczuciem własnej skuteczności

Przeanalizuj swoje obszary rozwoju zawodowego, ale jednocześnie oceń, co stanowi Twoją mocną stronę. Poszukaj informacji zwrotnej na swój temat. Dowiedz się, jak oceniają Cię współpracownicy, przełożony, podwładni, a także osoby, z którymi pracujesz – klienci, uczniowie, pacjenci. Jeśli Twoja ocena kompetencji demobilizuje Cię do działania, staraj się dzielić „większe” cele na „podcele”. Każdy zrealizowany etap skreślaj ze swojej listy zadań do wykonania. Staraj się nagradzać za kolejne poczynione kroki, które zbliżają Cię do osiągnięcia celu.

Jak wdrażać zmiany?

Opisane wyżej przykłady działań, jakie może podejmować osoba wypalona lub pracownik, który chce redukować prawdopodobieństwo wystąpienia tego stanu, nie stanowią oczywiście pełnej listy. Warto je ponadto dostosowywać do konkretnej sytuacji – symptomów, jakie przejawia konkretna osoba, oraz patologicznych czynników, jakie na nas działają. „Walka” z wypaleniem wymaga gotowości do zmiany sposobu myślenia i działania oraz rozwoju. Bazuje na samoświadomości, dlatego tak ważna jest analiza własnych zasobów i ograniczeń. Podstawą jest również wzięcie odpowiedzialności za swój „dobrostan” i przejęcie inicjatywy w kształtowaniu zdrowych relacji z pracą.

reklama

Autor:

trener i konsultant NAVIGO Grupa. Prowadzi zajęcia z zakresu zapobiegania patologiom zawodowym w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Współpracuje z TESTINEO.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Dwojewski

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »