| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak efektywnie kosztowo i ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt

Jak efektywnie kosztowo i ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt

Działania skierowane na budowanie lojalności pracowników oraz ich motywację do pracy mają bez wątpienia długofalowy charakter i rozłożone są na cały rok. Jednak bez względu na to, jakie działania podejmujemy i jak dokładnie je zaplanujemy, celebracja Bożego Narodzenia, choć jest stałym punktem działań marketingu wewnętrznego, zawsze zaskakuje tym samym pytaniem: jak ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt?

Boże Narodzenie to jedna z najlepszych okazji do nagradzania i zarazem motywowania pracowników oraz budowania ich lojalności. Okres przedświąteczny sprzyja budowaniu dobrej atmosfery oraz więzi emocjonalnej między pracownikami a firmą. Bardzo często jest jedyną okazją do indywidualnego kontaktu przełożonego z podwładnym. Pojawiający się w korporacyjnych żartach „uścisk dłoni prezesa” wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę w wewnętrznej komunikacji. Chwila rozmowy czy osobiste wręczenie podarunku jest sygnałem, że pracownik jest faktycznie dostrzegany w firmie, a jego praca doceniana. Wigilia firmowa powinna być nie tylko okazją do tego, by szef mógł podkreślić wartość relacji z pracownikami, lecz także, by członkowie zespołu mogli lepiej poznać samych siebie. Samo uczestnictwo w spotkaniu wigilijnym powoduje również, że każdy pracownik czuje, że przynależy do społeczności danej firmy.

Okres świąteczny jest nie tylko naturalną okazją do budowania bliższych relacji między pracownikami, lecz także do podsumowań i podziękowania za włożoną w ciągu roku pracę. Grudniowe spotkania są tym ważniejsze, im cięższy był rok, a w wielu firmach okres spowolnienia gospodarczego nie sprzyjał budowaniu dobrej atmosfery w minionym roku. Bożonarodzeniowe spotkanie i wiążące się z nim podarunki to okazja do nadrobienia zaległości.

Budowanie lojalności

Według badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexho Pass Polska co roku około 65 proc. pracodawców wskazuje Boże Narodzenie jako główną okazję do motywowania i budowania lojalności za pomocą świadczeń pozapłacowych. Rezygnacja z dodatkowych nagród w tym okresie mogłaby więc okazać się rozczarowaniem pracowników, a w rezultacie zdemotywować pracowników na kolejny rok.

Sposobów wynagradzania pracowników jest wiele. Część pracodawców decyduje się na wręczenie tradycyjnej gotówki, często w formie przelewu na konto. Taki bonus nie jest jednak odbierany przez pracowników jako prezent. Większość z nich przeznacza dodatkowe pieniądze na bieżące wydatki lub zakupy świąteczne – nie są to więc prezenty wyjątkowe, które zostaną zapamiętane oraz będą pełnić funkcję motywacyjną w przyszłości. Pracodawcy sięgają więc po inne formy świadczeń – z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wynika, że co roku ok. 49 proc. pracodawców decyduje się wręczyć pracownikom bony i kupony, niewiele mniej, gdyż 42 proc., decyduje się na paczki świąteczne. Elementy te wrosły już w schemat Bożego Narodzenia w wielu firmach, co jednak nie wyklucza, że muszą być przewidywalnym prezentem – oferta na rynku jest bogata i pokazuje, że nawet tradycyjne formy mogą stanowić niespodziankę dla pracowników.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

menedżer produktu w Sodexho Pass Polska

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

GLC

Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »