| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

System oceny pracowniczej jest narzędziem realizowania zadań przez przedsiębiorstwo. Aby im sprostać, zarówno oceniający (przełożony), jak i oceniany (podwładny) powinni dobrze przygotować się do procesu oceny. Jakimi jeszcze wskaźnikami należy się kierować, przeprowadzając ocenę pracowniczą, a także, jak motywować finansowo, przedstawiamy na przykładach firm polskiej i niemieckiej.

Zadaniem kierowników jest rozpoznanie i określenie umiejętności i uzdolnienia pracowników oraz zaplanowanie dalszych możliwości ich rozwoju. Pracownicy natomiast powinni przemyśleć swoje oczekiwania, pytania i plany związane z dalszą karierą zawodową. Podczas tego procesu obie strony w równym stopniu ponoszą odpowiedzialność za jego przebieg i efekty. Nie ma tu miejsca na niedomówienia czy przemilczenia. Wzajemna szczera wymiana informacji, także krytycznych czy negatywnych, jest jedynym gwarantem długofalowego powodzenia i sukcesów pracowników oraz przełożonych, a w efekcie całego przedsiębiorstwa. Dlatego bardzo ważne jest dobre przygotowanie spotkań oceniających ze strony szefa i podwładnego. Inicjatywa w tym procesie należy do przełożonego, który zaprasza pracownika na spotkanie w dogodnym dla obu stron terminie. Ma on obowiązek udzielić informacji dotyczących przebiegu spotkania, jak też odpowiedzieć na wszystkie pytania i wątpliwości podwładnego.

Do obowiązków przełożonego należy dołożenie wszelkich starań, aby stworzyć atmosferę otwartej i szczerej komunikacji podczas całego procesu oceny. Na ten aspekt oceny pracowników przykładają dużą uwagę obydwie opisywane organizacje.

Przygotowanie do spotkania

Warto, by przed spotkaniem pracownik przemyślał takie kwestie, jak: dokonanie przeglądu osiągnięć i wyników pracy za ostatni okres, ocena swoich słabych i mocnych stron, przemyślenie, czego może oczekiwać od przełożonego w zakresie dalszego rozwoju. Dokonanie próbnej oceny własnych osiągnięć pozwoli wyrobić sobie zdanie i mieć przygotowaną argumentację podczas spotkania z przełożonym. Także szef powinien dokonać przymiarki do oceny pracownika, ocenić wykonanie zleconych zadań oraz mieć przygotowane przykłady dotyczące zachowań wskazujących na postępy w rozwoju wybranych kompetencji lub ich brak.

Przebieg spotkania

Na początku spotkania warto porozmawiać o aktualnych sprawach firmy, szczególnie jeśli pojawiły się nowości, których pracownik może nie znać, jak też inne kwestie niedotyczące bezpośrednio oceny, aby nieco zredukować napięcie, jakie zazwyczaj wytwarza sytuacja oceny. Następnie należy spokojnie i rzeczowo ocenić wykonanie poszczególnych zadań, posługując się przykładami i odnosząc do faktów. Po ocenie pracownik musi mieć możliwość ustosunkowania się do niej i skomentowania tego, co usłyszał. W przypadku wątpliwości odpowiedzi muszą być spokojne, odwołujące się do konkretnych argumentów.

Podobnie należy postępować, oceniając osiągnięcia pracownika w zakresie poprawy funkcjonowania w obszarze wybranych kompetencji. Tutaj pomocne może być odwołanie się do definicji kompetencji w opisie stanowiska lub innych dokumentach firmy. Jest to też miejsce na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości dotyczących rozumienia konkretnych kompetencji, jak też całego zakresu zadań na stanowisku.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »