| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > W jaki sposób motywować pracowników w organizacji typu shared service

W jaki sposób motywować pracowników w organizacji typu shared service

Zdobywanie doświadczenia i system szkoleń są istotnym czynnikiem zachęcającym kandydatów do podjęcia pracy w SSC. Jednakże sposób organizacji pracy w takich organizacjach nie sprzyja szybkiemu awansowi i możliwości samorealizacji zawodowej, na których młodym ludziom szczególnie zależy, i jest przyczyną wysokiej fluktuacji personelu. Co można zrobić, by tych osób było jak najmniej, a wysoki odsetek odejść nie zagrażał prowadzeniu działalności biznesowej? Jak zachęcić ich do pozostania w firmie?

Motywowanie przez angażowanie

Udział w dodatkowych projektach jest także dobrą okazją do nauczenia się czegoś nowego i pracownicy chętnie z tej możliwości korzystają. Skoro bolączką większości SSC jest płaska struktura organizacyjna i to, że w różnych zespołach procesy są na tyle do siebie zbliżone, że zmiana stanowiska nie zawsze zaspokaja dążenia do wzbogacenia zakresu obowiązków o nowe zadania, warto wyjść poza te ramy. Dobrze sprawdza się włączanie pracowników w projekty optymalizujące procesy, szkolenia nowych pracowników - bądź przez występowanie w roli trenera przekazującego wiedzę na szkoleniu, bądź w roli opiekuna nowej osoby, kiedy podejmuje już ona pracę na swoim stanowisku. Pracownicy chętnie angażują się też w proces rekrutacji kandydatów do pracy - uczestniczą w targach pracy, są członkami komisji rekrutacyjnej czy oprowadzają kandydatów do pracy po firmie. Wtedy ich głos w sprawie przyjęcia czy odrzucenia kandydatury ma istotne znaczenie, co automatycznie podnosi motywację danego pracownika.

Inną funkcją dodatkową jest pełnienie roli audytora wewnętrznego systemów zarządzania jakością czy bezpieczeństwem informacji. Wzbogaca to pracownika nie tylko w nową wiedzę i umiejętności, lecz także dodaje mu prestiżu. Członkostwo w komitecie redakcyjnym intranetu czy gazetki firmowej, a także aktywizacja pracowników w zakresie prowadzenia działalności ZFŚS jest świetną okazją do wykorzystania ich potencjału i odskocznią od monotonii codziennych zajęć.

Dobrym rozwiązaniem jest również budowanie kultury włączania pracowników w podejmowanie decyzji, które ich bezpośrednio dotyczą. Ogłoszenie konkursu na nazwę strony intranetowej czy zorganizowanie głosowania w sprawie sposobu spożytkowania środków ZFŚS jest wyrazem zaufania do pracowników. Podobnie jak zachęcanie pracowników do przedstawiania pomysłów usprawniających pracę, które mogą potem wdrożyć w życie, zyskując uznanie innych.

Taka kultura organizacyjna firmy zaspokaja nie tylko potrzebę poznawania i uczenia się nowych rzeczy, lecz także potrzebę kreatywności. Młodzi ludzie, podejmując często pierwszą w życiu pracę, mają wobec niej ogromne oczekiwania. Są często nieprzygotowani na jej wymagania - sformalizowane procesy, obowiązujący w firmie dress code, procedury obiegu dokumentów, informacji itp. Brak im często pokory i już po miesiącu wydaje im się, że wyrastają ponad swoje obowiązki i stać ich na wiele więcej. Angażowanie ich w dodatkowe zadania jest buforem, który wzbogaca ich stanowisko pracy, a im samym nadaje większe znaczenie.

Premiowanie aktywności

By jednak programy uaktywniania pracowników dobrze pełniły swoją rolę, powinny iść w ślad za nimi rozwiązania systemu wynagradzania. Pracownik nie może być karany mniejszym wymiarem premii za to, że nie mógł zrealizować postawionych na jego stanowisku celów, gdyż na przykład przez połowę miesiąca odgrywał rolę opiekuna nowo zatrudnionego pracownika, przez co zmniejszyła się jego własna wydajność. Jeśli firma autentycznie stawia na rozwój pracowników, nie może ich za dążenie do rozwoju jednocześnie karać. Co więcej, powinna je nagradzać, w formie pieniężnej lub rzeczowej. Są oczywiście zadania typu społecznego, które powinny być wykonywane poza czasem pracy, jak na przykład opracowanie jakiegoś projektu graficznego do gazetki firmowej, zwłaszcza jeśli pracownik otrzymuje za nie jakąś gratyfikację. Jednak większość projektów angażujących pracowników powstaje w czasie pracy i system motywacyjny powinien to uwzględniać.

Shared Service Center (w skrócie SSC - centrum usług wspólnych) są jednostkami organizacyjnymi, w których centralizowane są procesy biznesowe. Popularnie nazywane jest to outsourcingiem (czyli zlecaniem na zewnątrz firmy wykonywania pewnych usług, które zostaną tam wykonane lepiej i taniej niż we własnym zakresie) lub offshoringiem (czyli przeniesieniem tych procesów poza granice kraju, do swojej lub innej firmy).

W SSC centralizowane są usługi różnego rodzaju, od finansowo-księgowych, obsługi klienta, po outsour- cing usług HR i IT. Outsourcing procesów może dotyczyć zarówno czynności back office, kiedy pracownicy nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem zewnętrznym (np. rozliczania usług, tłumaczeń językowych czy księgowania), jak i front office, polegających na bezpośrednim kontakcie z klientami.


reklama

Autor:

dyrektor personalny w firmie typu shared service

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Roma Opoka

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »