| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zmotywować pracowników w czasach dekoniunktury?

Jak zmotywować pracowników w czasach dekoniunktury?

Zła sytuacja gospodarcza kraju wpływa na pogarszanie się nastrojów ludzi i powoduje zmniejszenie motywacji do wytężonego wysiłku. A taka motywacja jest teraz szczególnie potrzebna pracownikom wielu przedsiębiorstw. W związku z cięciem kosztów i redukcją zatrudnienia dużo osób traci pracę, a od pozostałych oczekuje się, że przejmą obowiązki wcześniej realizowane przez innych. Jak zatem motywować zatrudnionych do wzmożonej pracy i zapobiec migracjom kadr?

Karty płatnicze

Opieka medyczna bądź też ubezpieczenia emerytalne czy na życie to w polskich firmach nadal luksus. Wciąż niewielu pracowników otrzymuje od pracodawcy karty przedpłacone. Jednym z powodów jest wciąż niska świadomość społeczeństwa w zakresie korzystania z kart płatniczych, wciąż ograniczone możliwości płacenia kartą, szczególnie poza dużymi miastami. Pracodawcy, wybierając świadczenia dla pracowników, kierują się ich preferencjami i przyzwyczajeniami - unikają narzędzi, które potem nie zostaną odpowiednio wykorzystane.

Kupony dodatkiem do płac

Rosnącą popularnością cieszą się świadczenia w formie kuponów. W 2008 r. wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61 proc.) oraz firmy z kapitałem zagranicznym (54 proc.). Odpowiednio 48 proc. instytucji państwowych i 46 proc. firm prywatnych korzystało z kuponów jako formy dodatków do płac. Coraz częściej uniwersalnym bonom podarunkowym dla pracowników towarzyszą bardziej wyspecjalizowane narzędzia: finansowanie zajęć sportowych, refundacja kosztów benzyny czy też płacenie za zakupy w sklepach odzieżowych, jubilerskich czy księgarniach.

Ile z budżetu?

Pomimo zmian makroekonomicznych dotyczących w szczególności wskaźnika bezrobocia i poziomu PKB, firmy powinny inwestować w motywowanie swoich pracowników. Badania dotyczące planowanych wydatków na benefity pozapłacowe wskazują na utrzymującą się tendencję wzrostową. Prawie 1/3 firm w 2009 r. zamierza przeznaczyć na świadczenia wyższy budżet niż w 2008 r., a tylko 3 proc. przewiduje spadek wartości świadczeń przeznaczonych na ten cel. Średni deklarowany wzrost wydatków pozapłacowych w tym roku ma wynieść 2 proc. w porównaniu z rokiem 2008. 4-proc. wzrost zadeklarowały firmy z kapitałem zagranicznym oraz małe firmy zatrudniające od 10 do 19 osób. Podniesienie budżetów o 3 proc. zapowiedziały instytucje publiczne oraz duże firmy zatrudniające powyżej 250 osób.

W trudnych czasach pracownikom często towarzyszy niepewność i potrzeba zagwarantowania sobie stabilności zatrudnienia - u obecnego pracodawcy lub w innej firmie. Ponadto jest to czas, w którym od pracowników wymaga się większego zaangażowania i realizowania zadań wcześniej rozdzielonych na większy zespół. Z tych względów - również podczas dekoniunktury - należy dbać o system wynagrodzeń i stosować efektywne, a zarazem elastyczne formy wynagradzania, które motywują pracowników do pracy. Szukając oszczędności, trzeba pamiętać również o tym, że z lojalnymi i oddanymi pracownikami najłatwiej przetrwać bardziej wymagające czasy.

Informacja o badaniu

Badanie przeprowadzono w grudniu 2008 r. na próbie N=903 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom benefitów pozapłacowych. Pomiar został przeprowadzony metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) przez ARC Rynek i Opinia.

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.000.0067.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.000.0067.002.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.000.0067.003.jpg@RY2@

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

starszy kierownik produktu ds. kategorii Daily Life Sodexho Pass Polska

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Motiveo

Motiveo.pl to nowy sposób na tworzenie współczesnych systemów motywacyjnych dla handlowców. Platforma ta przeznaczona jest dla całego sektora MŚP.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »