| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zmotywować pracowników w czasach dekoniunktury?

Jak zmotywować pracowników w czasach dekoniunktury?

Zła sytuacja gospodarcza kraju wpływa na pogarszanie się nastrojów ludzi i powoduje zmniejszenie motywacji do wytężonego wysiłku. A taka motywacja jest teraz szczególnie potrzebna pracownikom wielu przedsiębiorstw. W związku z cięciem kosztów i redukcją zatrudnienia dużo osób traci pracę, a od pozostałych oczekuje się, że przejmą obowiązki wcześniej realizowane przez innych. Jak zatem motywować zatrudnionych do wzmożonej pracy i zapobiec migracjom kadr?

Karty płatnicze

Opieka medyczna bądź też ubezpieczenia emerytalne czy na życie to w polskich firmach nadal luksus. Wciąż niewielu pracowników otrzymuje od pracodawcy karty przedpłacone. Jednym z powodów jest wciąż niska świadomość społeczeństwa w zakresie korzystania z kart płatniczych, wciąż ograniczone możliwości płacenia kartą, szczególnie poza dużymi miastami. Pracodawcy, wybierając świadczenia dla pracowników, kierują się ich preferencjami i przyzwyczajeniami - unikają narzędzi, które potem nie zostaną odpowiednio wykorzystane.

Kupony dodatkiem do płac

Rosnącą popularnością cieszą się świadczenia w formie kuponów. W 2008 r. wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61 proc.) oraz firmy z kapitałem zagranicznym (54 proc.). Odpowiednio 48 proc. instytucji państwowych i 46 proc. firm prywatnych korzystało z kuponów jako formy dodatków do płac. Coraz częściej uniwersalnym bonom podarunkowym dla pracowników towarzyszą bardziej wyspecjalizowane narzędzia: finansowanie zajęć sportowych, refundacja kosztów benzyny czy też płacenie za zakupy w sklepach odzieżowych, jubilerskich czy księgarniach.

Ile z budżetu?

Pomimo zmian makroekonomicznych dotyczących w szczególności wskaźnika bezrobocia i poziomu PKB, firmy powinny inwestować w motywowanie swoich pracowników. Badania dotyczące planowanych wydatków na benefity pozapłacowe wskazują na utrzymującą się tendencję wzrostową. Prawie 1/3 firm w 2009 r. zamierza przeznaczyć na świadczenia wyższy budżet niż w 2008 r., a tylko 3 proc. przewiduje spadek wartości świadczeń przeznaczonych na ten cel. Średni deklarowany wzrost wydatków pozapłacowych w tym roku ma wynieść 2 proc. w porównaniu z rokiem 2008. 4-proc. wzrost zadeklarowały firmy z kapitałem zagranicznym oraz małe firmy zatrudniające od 10 do 19 osób. Podniesienie budżetów o 3 proc. zapowiedziały instytucje publiczne oraz duże firmy zatrudniające powyżej 250 osób.

W trudnych czasach pracownikom często towarzyszy niepewność i potrzeba zagwarantowania sobie stabilności zatrudnienia - u obecnego pracodawcy lub w innej firmie. Ponadto jest to czas, w którym od pracowników wymaga się większego zaangażowania i realizowania zadań wcześniej rozdzielonych na większy zespół. Z tych względów - również podczas dekoniunktury - należy dbać o system wynagrodzeń i stosować efektywne, a zarazem elastyczne formy wynagradzania, które motywują pracowników do pracy. Szukając oszczędności, trzeba pamiętać również o tym, że z lojalnymi i oddanymi pracownikami najłatwiej przetrwać bardziej wymagające czasy.

Informacja o badaniu

Badanie przeprowadzono w grudniu 2008 r. na próbie N=903 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom benefitów pozapłacowych. Pomiar został przeprowadzony metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) przez ARC Rynek i Opinia.

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.000.0067.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.000.0067.002.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.000.0067.003.jpg@RY2@

reklama

Autor:

starszy kierownik produktu ds. kategorii Daily Life Sodexho Pass Polska

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka AKS

Kancelaria zajmuje się prowadzeniem spraw zarówno klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »