| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Bony narzędziem wpływającym na poprawę satysfakcji pracowników

Bony narzędziem wpływającym na poprawę satysfakcji pracowników

Posiłek w luksusowej restauracji, zagraniczna wycieczka czy wyjazd weekendowy to obecnie najpopularniejsze metody motywowania pracownika. Dzisiaj już żaden pracodawca nie podważa konieczności przeznaczania na ten cel środków.

Rynek bonów towarowych ustabilizował się na dobre. Większość emitentów stara się modyfikować swoje oferty, tak aby jak najlepiej dostosować je do zwiększających się wymagań klientów. Wyspecjalizowane firmy emitenckie przyczyniły się do zasadniczej zmiany jakościowej rynku, a pośrednio także do zmiany sposobu postrzegania tej formy wynagrodzeń pozapłacowych przez swoich klientów.

Świadczenia pozapłacowe są stałym elementem wynagrodzeń od wielu lat. W gospodarce planowej modne i wykorzystywane były różnego typu zestawy podarunkowe, np. składające się z ręczników, długopisów, mydeł czy kremów do rąk. Obecnie firmy emitenckie oferują różnego rodzaju bony towarowe, za które można otrzymać w wybranych punktach handlowych i usługowych świadczenia rzeczowe.

Na rynku funkcjonuje kilka rodzajów bonów towarowych. W Polsce znane są od lat bony żywieniowe, które pracownicy mogą wymieniać na posiłki. Są też bony podarunkowe, najbardziej popularne w okresach przedświątecznych, oraz tzw. bony premiowe, z których korzysta się w celach reprezentacyjnych lub reklamowych. Te ostatnie są przeznaczone dla kontrahentów oraz partnerów handlowych i mogą stanowić część programu lojalnościowego.

Dodatkowa motywacja

Mimo że bony towarowe są praktycznym instrumentem w rękach pracodawców chcących motywować swoich pracowników, w Polsce nadal najczęściej są wykorzystywane jedynie jako dodatkowe wynagrodzenie pozapłacowe. Emitenci bonów towarowych starają się to zmienić i nadać im wymiar motywacyjny. W sukurs firmom emitującym bony towarowe przychodzi m.in. silnie zakorzeniona w Polsce tradycja obdarowywania prezentami w czasie różnych świąt i innych specjalnych okazji.

Trend nadawania bonom innego niż dotychczas statusu jakościowego i traktowania ich jako uznanego elementu motywacyjnego dostrzega coraz więcej firm na rynku polskim.

Dążenie do różnicowania oferty bonów towarowych sprawia, że wzrastającym zainteresowaniem cieszą się od kilku lat na polskim rynku bony turystyczne lub podróżnicze. Uprawniają one do opłacania różnego rodzaju usług turystycznych oferowanych przez danego emitenta lub firmy, z którymi podpisał on umowy, np. wykupienia pobytu w hotelu w kraju lub za granicą z wyżywieniem i usługami dodatkowymi, wycieczkami, masażami, pobytem w hotelowym ośrodku SPA. Rosnąca popularność bonów turystycznych zmienia obraz rynku. Pracownicy mniej już potrzebują wsparcia przed świętami w postaci bonów towarowych. Znacznie bardziej pożądane są nagrody mające w sobie coś luksusowego, modnego - wycieczki, weekendowe wyjazdy po Polsce.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Witold Studziński

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »