| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Funkcjonalność systemów HCM. Zastosowanie i zalety rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie ludźmi w firmie

Funkcjonalność systemów HCM. Zastosowanie i zalety rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie ludźmi w firmie

Standard to inaczej zbiór kryteriów, które w powszechny sposób określają wymagania i cechy, które charakteryzują daną dziedzinę życia. W wielu publikacjach i wystąpieniach podnoszony był również temat standardu w zakresie HCM (Zarządzanie Kapitałem Ludzkim). Czy doczekaliśmy się takiego standardu i czy jest on powszechnie stosowany wśród systemów informatycznych, które określają się mianem systemów HCM?

Przede wszystkim warto zastanowić się, co taki standard powinien dostarczać. Dla jednych to zapewnienie wyłącznie obsługi kadrowo-płacowej, dla innych możliwość kontrolingu płacowego, analizy kosztów zatrudnienia czy zarządzania czasem pracy. Oferowane na rynku systemy informatyczne HCM oferują już o wiele więcej. Klienci mają w zasięgu produkty dojrzałe, często dostosowane do ich indywidualnych potrzeb, gotowe zaspokoić oczekiwania i zabezpieczyć wszelkie procesy HR realizowane w organizacji.

Systemy informatyczne powinny umożliwiać realizację polityki personalnej organizacji znajdujących się na różnych poziomach tworzenia procesów związanych z zarządzaniem ludźmi. HCM wspomagany przez system informatyczny powinien wspierać szeroki zakres działań, poczynając od planowania zasobów, definiowania wymagań, poprzez rekrutację, oceny i rozwój pracowników, aż po wsparcie rozliczeń kadrowo-płacowych czy zarządzanie czasem pracy. Często zdarza się, że wdrożenie systemu informatycznego w organizacji w sposób niejawny powoduje wzrost świadomości zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Dlatego właśnie ważną cechą systemu HCM powinna być jego logika i procesowe podejście do działań HRM, gdzie wszystkie wyżej wymienione obszary zazębiają się, wynikając z siebie.

Poznać potrzeby klienta

Często, decydując się na wdrożenie narzędzia wspierającego zarządzanie kapitałem ludzkim, firmy stawały przed dylematem: wdrożyć system, który doraźnie zabezpieczy wybrane obszary HCM w organizacji, czy wypracować własny standard, opierając się na wszystkich elementach zarządzania kapitałem ludzkim i własnymi siłami tworzyć narzędzia wspierające te obszary. Dziś ten problem powoli odchodzi do lamusa. Ostatnie lata pokazały, że dostawcy tego typu narzędzi „odrobili lekcje” i poznali potrzeby swoich klientów. W efekcie rozbudowywali swoje rozwiązania o coraz to nowsze funkcjonalności.

Rynek oferuje wiele rozwiązań informatycznych, które określa się mianem narzędzi wspierających zarządzanie kapitałem ludzkim. Każde z nich przedstawia inny pomysł na wykorzystanie potencjału ludzkiego organizacji. Oczywiście, część dostawców dalej w ramach swoich rozwiązań HCM oferuje jedynie funkcjonalności do kontrolingu płacowego, analizy kosztów zatrudnienia czy zarządzania czasem pracy. Niezmiennie jest to bardzo istotny aspekt, szczególnie dla kadry menedżerskiej. Dzięki nim łatwo i szybko mogą tworzyć zestawienia, raporty i analizy. Taki sposób podejścia do HCM wspiera organizację od strony zarządczej, prowokując najbardziej powszechny sposób motywacji pracowników. Wpływa on znacząco na efektywność pracy poprzez wyraźne wskazanie centrów zysków i kosztów oraz obszarów wymagających optymalizacji. Może jednak inicjować konflikty i złą atmosferę pracy. Dobrze użyte narzędzia tego typu mogą przynosić wymierne korzyści dla całej organizacji, ale trzeba zdawać sobie sprawę, z jaką siłą oddziaływają na pracowników.

Czas pokazał jednak, że potrzeby i oczekiwania odbiorców takich rozwiązań uległy przedefiniowaniu. Po doświadczeniach ostatnich lat, gdzie „światowy kryzys finansowy” zdziesiątkował poziom zatrudnienia w przedsiębiorstwach, menedżerowie zmienili myślenie o swoich pracownikach i zaczęli potrzebować czegoś więcej.

Definiowanie wymagań

Zawirowania gospodarcze ostatnich lat, które wstrząsnęły rynkiem pracy, spowodowały, że kadra kierownicza przedsiębiorstw zaczęła zauważać m.in. „napompowanie” swoich struktur. Często potrzeby kadrowe nie współgrały z rzeczywistym stanem zatrudnienia. Narzędzia wspierające zarządzanie kapitałem ludzkim wyszły naprzeciw tej sytuacji, umożliwiając standaryzację i ujednolicenie opisów stanowisk i zdefiniowanie wymagań. Ma to istotny wpływ na możliwość porównania rzeczywistego stanu rzeczy z oczekiwaniami i potrzebami w strukturach organizacji.

reklama

Autor:

Specjalista ds. kontraktów w Centrum Kompetencyjnym mHR w firmie BPSC SA.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Karpowicz

Dyrektor Handlowy i Członek Zarządu Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »