| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Jak ustrzec się błędów związanych z wdrożeniem oprogramowania

Jak ustrzec się błędów związanych z wdrożeniem oprogramowania

Nie jest tajemnicą, że część wdrożeń systemów informatycznych nie kończy się spodziewanym sukcesem. Mniej dotkliwe będzie przekroczenie zakładanego terminu wdrożenia. Dużo bardziej zaboli nas, jeśli przekroczymy również planowany budżet. Jednak wdrożenie, które nie zrealizuje zakładanego celu, to już prawdziwa klęska. Jak zatem uchronić się przed taką sytuacją?

Doświadczenie pokazuje, że 90 proc. błędów prowadzących do nieudanych wdrożeń jest popełnianych przed rozpoczęciem projektu. Wskazać możemy tu kilka grzechów głównych.

Brak celu wdrożenia

Najczęściej popełnianym błędem wdrożenia systemu informatycznego jest brak jasno zdefiniowanego celu. Często jedynym powodem jest fakt, że „inni mają” i nam także wypada mieć, albo że „zabudżetowaliśmy” taką inwestycję. Jak więc w takiej sytuacji zdefiniować kryterium sukcesu projektu? Nieokreślenie celu powoduje, że z punktu widzenia dostawcy klient zamawia „jakiś” produkt i „jakiś” produkt zostaje wdrożony. Nie ma poprzeczki do przeskoczenia. Wdrożenie jest łatwe i przyjemne... do momentu odbioru. Wtedy nagle okazuje się, że klient spodziewał się czegoś innego. Wydaje się więc, że znacznie łatwiej określić sukces wdrożenia (a tym samym go osiągnąć), gdy zdefiniujemy go przed rozpoczęciem projektu. Wyznaczamy w ten sposób poprzeczkę dla dostawców i wykluczamy tych, którzy mają jedynie „jakiś” system i nie zdołają jej przeskoczyć.

Brak zaangażowania pracowników

W odróżnieniu od innych systemów informatycznych kluczowe znaczenie przy wdrażaniu systemów HCM mają pracownicy. Muszą wiedzieć, jakie realne korzyści niesie ze sobą ta zmiana, by nie czuli się zagrożeni. Załoga, która nie jest przekonana do nowego rozwiązania, może skutecznie go zbojkotować lub nawet sabotować. Co nam po ocenie pracowniczej, która jest świadomie zawyżana, by ładniej wyglądała? Jak zbudujemy działania rozwojowe dla tak zbadanego świetnego zespołu? Komunikacja z załogą jest kluczowym czynnikiem sukcesu. HCM dotyczy ludzi i ludzie muszą w tym uczestniczyć.

Nieprzygotowanie organizacji

Kiepski dostawca i jego produkt to najczęściej podawany przez klientów powód wpadki przy wdrożeniu. Pojawia się tak samo często, jak przekroczenie prędkości w przyczynach wypadków drogowych. Tak, jak zazwyczaj po stwierdzeniu, że sprawca zdarzenia jechał za szybko, policjant przestaje zastanawiać się nad innymi powodami, tak i my po takiej konstatacji nie dociekamy, skąd u nas trefny dostawca i dlaczego nie uniósł tego wdrożenia? Ktoś go przecież wybrał. Nieprzypadkowo w pierwszym punkcie zwróciłem uwagę na konsekwencje nieokreślenia celu wdrożenia. Zły wybór rozwiązania zazwyczaj wynika z braku wiedzy, czego tak naprawdę szukam.

reklama

Autor:

dyrektor Centrum Kompetencyjnego mHR w BPSC SA

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kaszubiak Jędrzejko Adwokaci

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »