| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak stwierdzić chorobę zawodową

Jak stwierdzić chorobę zawodową

Od 3 lipca 2009 r. zmieniły się przepisy dotyczące chorób zawodowych. Jest to konsekwencja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r. stwierdzającego niezgodność z Konstytucją RP niektórych przepisów Kodeksu pracy dotyczących chorób zawodowych.

Nowe przepisy nie zmieniają podstawowych zasad regulacji w zakresie chorób zawodowych. Przenoszą natomiast do Kodeksu pracy rozwiązania dotyczące chorób zawodowych, które dotychczas były regulowane przez rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych. Takie rozwiązanie wynika z tego, że dotychczasowe rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych regulowało istotne kwestie prawne, co było niezgodne z art. 66 Konstytucji RP. Sposób realizacji prawa do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz obowiązki pracodawcy mogą być bowiem określone jedynie w drodze ustawy, a nie rozporządzenia.

Regulacje przeniesione do Kodeksu pracy

W wyniku nowelizacji do Kodeksu pracy została wprowadzona definicja choroby zawodowej. Definicja ta niewiele różni się od dotychczasowej. Obecnie przez chorobę zawodową należy rozumieć chorobę wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy.

Do Kodeksu pracy wprowadzono również przepisy nakładające na pracodawcę, oprócz obowiązku prowadzenia rejestru obejmującego przypadki stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, obowiązek przesłania zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej do instytutu medycyny pracy oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Dotychczas taka regulacja wynikała z rozporządzenia w sprawie chorób zawodowych.

Ponadto omawiana nowelizacja wprowadziła do Kodeksu pracy obowiązek przechowywania przez pracodawcę przez 10 lat protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową. Obowiązek ten był dotychczas zawarty w przepisach rozporządzenia w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy.

Stwierdzanie chorób zawodowych

Po zmianie przepisów pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej. Dotychczas zgłoszenie to było dokonywane do Państwowej Inspekcji Sanitarnej i odpowiedniego okręgowego inspektora pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR
PIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Andziak

Księgowy / Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK