| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak stwierdzić chorobę zawodową

Jak stwierdzić chorobę zawodową

Od 3 lipca 2009 r. zmieniły się przepisy dotyczące chorób zawodowych. Jest to konsekwencja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r. stwierdzającego niezgodność z Konstytucją RP niektórych przepisów Kodeksu pracy dotyczących chorób zawodowych.

Nowe przepisy nie zmieniają podstawowych zasad regulacji w zakresie chorób zawodowych. Przenoszą natomiast do Kodeksu pracy rozwiązania dotyczące chorób zawodowych, które dotychczas były regulowane przez rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych. Takie rozwiązanie wynika z tego, że dotychczasowe rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych regulowało istotne kwestie prawne, co było niezgodne z art. 66 Konstytucji RP. Sposób realizacji prawa do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz obowiązki pracodawcy mogą być bowiem określone jedynie w drodze ustawy, a nie rozporządzenia.

Regulacje przeniesione do Kodeksu pracy

W wyniku nowelizacji do Kodeksu pracy została wprowadzona definicja choroby zawodowej. Definicja ta niewiele różni się od dotychczasowej. Obecnie przez chorobę zawodową należy rozumieć chorobę wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy.

Do Kodeksu pracy wprowadzono również przepisy nakładające na pracodawcę, oprócz obowiązku prowadzenia rejestru obejmującego przypadki stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, obowiązek przesłania zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej do instytutu medycyny pracy oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Dotychczas taka regulacja wynikała z rozporządzenia w sprawie chorób zawodowych.

Ponadto omawiana nowelizacja wprowadziła do Kodeksu pracy obowiązek przechowywania przez pracodawcę przez 10 lat protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową. Obowiązek ten był dotychczas zawarty w przepisach rozporządzenia w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy.

Stwierdzanie chorób zawodowych

Po zmianie przepisów pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej. Dotychczas zgłoszenie to było dokonywane do Państwowej Inspekcji Sanitarnej i odpowiedniego okręgowego inspektora pracy.

reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

LeftHand

Firma LeftHand od ponad 15 lat istnieje na rynku oprogramowania księgowego na systemy Linux i Windows.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »