| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > BHP w szkole

BHP w szkole

Pracuję w szkole podstawowej na wsi. Pracodawca nie zapewnia nam żadnych napojów i tłumaczy to faktem, że przepisy go do tego nie zobowiązują. Ponadto w szkole znajduje się tylko jedna toaleta, a łącznie zatrudnionych jest 20 pracowników. W naszej ocenie pracodawca narusza przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mamy rację?

Tak, pracodawca swoim działaniem narusza przepisy w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole lub placówce zarówno uczniom, jak i nauczycielom zgodnie z § 2 rozporządzenia z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (DzU z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.).

Szczegółowe uregulowania dotyczące urządzeń higienicznosanitarnych, jak również zapewnienia pracownikom szkoły, w tym również nauczycielom, dostępu do wody lub innych napojów regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Jak wynika z § 112 ww. rozporządzenia, pracodawca jest zobowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. Takim napojem może być również herbata.

Ponadto na pracodawcy zgodnie z § 111 powyższego rozporządzenia ciąży obowiązek zapewnienia pracownikom pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych, których rodzaj, liczba i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana. Szczegółowe wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Ustępy powinny być zlokalizowane w odległości nie większej niż 75 m od stanowiska pracy. Ponadto na każde 20 kobiet zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać jedna miska ustępowa, lecz nie mniej niż jedna miska przy mniejszej liczbie zatrudnionych.

W przypadku mężczyzn na każdych trzydziestu zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać co najmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar, lecz nie mniej niż jedna miska i jeden pisuar przy mniejszej liczbie zatrudnionych (§ 25 ust. 1 ww. załącznika).

Kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy sprawują związki zawodowe oraz uczestniczą w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, co wynika z art. 23 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (DzU z 2001 nr 79, poz. 854 ze zm.).

W przypadku gdy w ocenie związku zawodowego postępowanie pracodawcy jest niezgodne z prawem lub narusza zasady sprawiedliwości, związek może wystąpić do właściwego organu z żądaniem spowodowania usunięcia we właściwym trybie stwierdzonej nieprawidłowości.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »