| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

W naszym zakładzie pracy od kilku lat mamy apteczkę pierwszej pomocy wyposażoną jedynie w środki niezbędne do ratowania życia. Niedawno otrzymaliśmy ofertę zakupu w pełni wyposażonej apteczki pierwszej pomocy zgodne z międzynarodową normą DIN. Czy musimy kupić taką apteczkę i jak powinna być wyposażona firmowa apteczka pierwszej pomocy?

Nie ma obowiązku wyposażania zakładu pracy w apteczki spełniające wymagania normy DIN. Pracodawca ma obowiązek wyposażyć zakład pracy w odpowiednią do rodzaju zagrożeń i liczby zatrudnionych pracowników liczbę apteczek pierwszej pomocy. Szczegóły dotyczące przykładowego wyposażenia apteczki opisujemy poniżej.

UZASADNIENIE

Normy DIN są normami niemieckimi, a więc nie mogą obowiązywać w Polsce. W Polsce obowiązują polskie przepisy. Oznacza to, że wszystkie sprawy związane z pierwszą pomocą oraz z wyposażeniem apteczek pierwszej pomocy uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy (§ 44 ww. rozporządzenia).

Każdy pracodawca ma obowiązek wyposażyć zakład pracy w odpowiednią liczbę apteczek pierwszej pomocy. Rozmieszczając na terenie zakładu pracy apteczki, należy uwzględnić rodzaj i nasilenie istniejących zagrożeń. Tam, gdzie pracownicy zatrudnieni są przy bardziej niebezpiecznym procesie, gdzie jest dużo zagrożeń, apteczek powinno być więcej lub powinny być większe – lepiej wyposażone.

W miejscach, gdzie występuje duże ryzyko wypadku lub wykonywane prace są związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne ze względu na ostre działanie toksyczne, należy zapewnić punkty pierwszej pomocy.

PRZYKŁAD

Proponowana zawartość apteczki w firmie zatrudniającej 25 osób (kilkanaście osób na stanowiskach administracyjno-biurowych oraz kilka przy obsłudze linii technologicznej) to:

● rękawiczki gumowe (min. 2 szt.),

● maseczka do sztucznego oddychania,

● gaza opatrunkowa wyjałowiona (min. 3 szt.),

● kodofix – kilka odcinków małych i dużych,

● chusty trójkątne z folii (min. 4 szt.),

● chusty trójkątne płócienne (min. 2 szt.),

● bandaże płócienne (min. 2 szt.),

● bandaże elastyczne (min. 2 szt.),

● plastry i przylepce z gazą – kilka sztuk,

● sterylne krople do płukania oczu – zestaw z aparatem,

● nożyczki,

● skalpel jednorazowy,

● agrafki,

● folia izotermiczna,

● żel na oparzenia.

O odpowiednie wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinien zadbać pracodawca.

Sposób wyposażenia apteczek, ich liczbę i usytuowanie należy ustalić z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami firmy.

Ważne jest też to, aby do każdej apteczki były „przypisane” osoby posiadające szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy, aby potrafiły w każdej sytuacji pomóc poszkodowanym pracownikom. Lista z nazwiskami tych osób musi się znaleźć przy każdej apteczce. Warto zamieścić też numery telefonów tych osób. Dodatkowo przy apteczce musi być zamieszczona instrukcja udzielania pierwszej pomocy.

Apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy musi być:

  • wyraźnie oznakowana białym krzyżem na zielonym tle,
  • łatwo dostępna.

WSKAZÓWKA!

W apteczce nie powinno umieszczać się żadnych leków, ponieważ nie można jednoznacznie ocenić, czy poszkodowany nie jest np. uczulony na dany lek. O podawaniu leków, nawet tych pozornie niegroźnych, powinien zdecydować lekarz.

PODSTAWA PRAWNA

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm).
reklama

Autor:

ekspert ds. bhp, certyfikowany przez CIOP–PIB

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ECDDP Sp. z o.o.

Jedna z największych firm doradztwa podatkowego w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »