| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

W naszym zakładzie pracy od kilku lat mamy apteczkę pierwszej pomocy wyposażoną jedynie w środki niezbędne do ratowania życia. Niedawno otrzymaliśmy ofertę zakupu w pełni wyposażonej apteczki pierwszej pomocy zgodne z międzynarodową normą DIN. Czy musimy kupić taką apteczkę i jak powinna być wyposażona firmowa apteczka pierwszej pomocy?

Nie ma obowiązku wyposażania zakładu pracy w apteczki spełniające wymagania normy DIN. Pracodawca ma obowiązek wyposażyć zakład pracy w odpowiednią do rodzaju zagrożeń i liczby zatrudnionych pracowników liczbę apteczek pierwszej pomocy. Szczegóły dotyczące przykładowego wyposażenia apteczki opisujemy poniżej.

UZASADNIENIE

Normy DIN są normami niemieckimi, a więc nie mogą obowiązywać w Polsce. W Polsce obowiązują polskie przepisy. Oznacza to, że wszystkie sprawy związane z pierwszą pomocą oraz z wyposażeniem apteczek pierwszej pomocy uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy (§ 44 ww. rozporządzenia).

Każdy pracodawca ma obowiązek wyposażyć zakład pracy w odpowiednią liczbę apteczek pierwszej pomocy. Rozmieszczając na terenie zakładu pracy apteczki, należy uwzględnić rodzaj i nasilenie istniejących zagrożeń. Tam, gdzie pracownicy zatrudnieni są przy bardziej niebezpiecznym procesie, gdzie jest dużo zagrożeń, apteczek powinno być więcej lub powinny być większe – lepiej wyposażone.

W miejscach, gdzie występuje duże ryzyko wypadku lub wykonywane prace są związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne ze względu na ostre działanie toksyczne, należy zapewnić punkty pierwszej pomocy.

PRZYKŁAD

Proponowana zawartość apteczki w firmie zatrudniającej 25 osób (kilkanaście osób na stanowiskach administracyjno-biurowych oraz kilka przy obsłudze linii technologicznej) to:

● rękawiczki gumowe (min. 2 szt.),

● maseczka do sztucznego oddychania,

● gaza opatrunkowa wyjałowiona (min. 3 szt.),

● kodofix – kilka odcinków małych i dużych,

● chusty trójkątne z folii (min. 4 szt.),

● chusty trójkątne płócienne (min. 2 szt.),

● bandaże płócienne (min. 2 szt.),

● bandaże elastyczne (min. 2 szt.),

● plastry i przylepce z gazą – kilka sztuk,

● sterylne krople do płukania oczu – zestaw z aparatem,

● nożyczki,

● skalpel jednorazowy,

● agrafki,

● folia izotermiczna,

● żel na oparzenia.

O odpowiednie wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinien zadbać pracodawca.

Sposób wyposażenia apteczek, ich liczbę i usytuowanie należy ustalić z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami firmy.

Ważne jest też to, aby do każdej apteczki były „przypisane” osoby posiadające szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy, aby potrafiły w każdej sytuacji pomóc poszkodowanym pracownikom. Lista z nazwiskami tych osób musi się znaleźć przy każdej apteczce. Warto zamieścić też numery telefonów tych osób. Dodatkowo przy apteczce musi być zamieszczona instrukcja udzielania pierwszej pomocy.

Apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy musi być:

  • wyraźnie oznakowana białym krzyżem na zielonym tle,
  • łatwo dostępna.

WSKAZÓWKA!

W apteczce nie powinno umieszczać się żadnych leków, ponieważ nie można jednoznacznie ocenić, czy poszkodowany nie jest np. uczulony na dany lek. O podawaniu leków, nawet tych pozornie niegroźnych, powinien zdecydować lekarz.

PODSTAWA PRAWNA

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Saliński

Ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK