REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo pracy w Tarczy 4.0 - uwagi RPO

Prawo pracy w Tarczy 4.0 - uwagi RPO dotyczące 6 zmian np. pracy zdalnej, urlopów zaległych, zfśs. / fot. Shutterstock
Prawo pracy w Tarczy 4.0 - uwagi RPO dotyczące 6 zmian np. pracy zdalnej, urlopów zaległych, zfśs. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RPO przedstawił swoje uwagi dotyczące 6 zmian w prawie pracy zawartych w Tarczy Antykryzysowej 4.0. Jedną z nich jest próba uregulowania zasad wykonywania pracy zdalnej. Czego ustawodawca nie zawarł w nowej ustawie?

Uwagi RPO dla Senatu do Tarczy Antykryzysowej 4.0

Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił marszałkowi Tomaszowi Grodzkiemu obszerne - z perspektywy wolności i praw człowieka i obywatela - uwagi do uchwalonej 4 czerwca 2020 r. przez Sejm tarczy antykryzysowej 4.0. Ma ona tytuł "o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19".

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków

Prawo pracy

Epidemia COVID -19 to ogromne wyzwanie dla rynku pracy. Trudna sytuacja finansowa wielu podmiotów gospodarczych grozi utratą płynności finansowej i zwolnieniami pracowników. Tymczasem kolejne „tarcze” nie wprowadzają rozwiązań adekwatnych do zagrożenia wysokim bezrobociem i umożliwiających aktywne przeciwdziałanie temu. W ustawie nie wprowadzono zmian dotyczących podniesienia wysokości zasiłku dla bezrobotnych i nie rozszerzono możliwości jego pobierania, by dostosować się do nowych okoliczności społeczno-gospodarczych. Nadal zatem brakuje strategicznych rozwiązań na wypadek znacznego i gwałtownego wzrostu bezrobocia, które wydaje się nieuniknione mimo podjętych działań zabezpieczających.

  1. Art. 75 pkt 1 (art. 3 ust. 3-8 ustawy nowelizującej ustawę z 2 marca 2020 r.)

Pozytywnie należy ocenić podjętą próbę uregulowania zasad wykonywania pracy zdalnej. W przyjętych zasadach dotyczących jej wykonywania pracy brakuje jednak:

  • określenia trybu i zasad wypłacania ekwiwalentu dla pracownika w razie wykorzystywania przy pracy jego prywatnych narzędzi, sprzętu, oprogramowania,
  • pokrycia kosztów instalacji, serwisu, eksploatacji,
  • pomocy technicznej udzielanej pracownikowi wykonującemu pracę zdalną.

Warte rozważenia jest wprowadzenie gwarancji ochronnych dotyczących telepracy, znajdujących się w kodeksie pracy, które doprecyzowują zakres uprawnień kontrolnych pracodawcy i kwestie możliwości technicznych oraz odpowiedzialności za dostarczenie odpowiedniego sprzętu oraz jego zabezpieczenia i po stronie pracodawcy, jak i pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Art. 75 pkt 2 (dodany art. 3a)

Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych zawiera wystarczające rozwiązania, umożliwiające sprawną realizację zwiększonych przejściowo zadań. Wprowadzenie rozwiązań zawartych w nowym art. 3a wydaje się zatem zbyteczne. Niezależnie od tego w ustawie pominięto kwestię regulacji kosztów, poniesionych przez pracownika samorządowego z tytułu tymczasowego przeniesienia go do jednostki w innej miejscowości (poza miejscem zamieszkania). Warto rozważyć poszerzenie katalogu osób, które mogą być przeniesione za zgodą, np. o osoby opiekujące się dziećmi do lat 8 oraz starszymi wymagającymi opieki, opiekującymi się niepełnosprawnymi członkami rodziny oraz o same osoby niepełnosprawne.

  1. Art. 75 pkt 12 (art. 15gc)

Wprowadzenie tej regulacji nie wydaje się konieczne, ponieważ istniejące regulacje prawne zawarte w k.p. pozwalają pracodawcy na rozwiązanie problemu udzielenia pracownikowi niewykorzystanego urlopu z lat ubiegłych. Wprowadzając jednak w życie tę regulację, należy zaproponować, aby udzielenie niewykorzystanego urlopu z poprzednich lat bez zgody pracownika i to w wymiarze do 30 dni urlopu było uwarunkowane opinią zainteresowanego co do terminu i czasu jego trwania. Może on bowiem mieć potrzebę urlopu w częściach, a nie jednorazowo.

  1. Art. 65 pkt 12 (art. 15 ge)

Wprowadzany obowiązek konsultacji zawieszenia obowiązków w zakresie tworzenia lub funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, dokonywania odpisu podstawowego i wypłaty świadczeń urlopowych z organizacją związkową należy  uzupełnić o zasady postępowania na wypadek, gdy u pracodawcy nie działają reprezentatywne zakładowe organizacje związkowe. Chodziłoby o wprowadzenie obowiązku konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

  1. Art. 75 pkt 21 (art. 15x)

Brak możliwości realizacji konstytucyjnego obowiązku sprawowania przez państwo nadzoru nad warunkami wykonywania pracy w podmiotach infrastruktury krytycznej budzi głębokie zaniepokojenie RPO. Przepis ten daje podstawy do głębokiej ingerencji w prawa pracownicze dotyczące czasu pracy i czasu odpoczynku oraz prawa do urlopu wypoczynkowego. Obecnie zaś znacząco ograniczono działalność kontrolną inspekcji pracy, która nie ma możliwości kontrolowania tych przepisów.

  1. Art. 75 pkt 43i pkt 44 (art. 15zzzzzo i art. 15zzzzzp)

Objęcie możliwością zmniejszenia zatrudnienia i wprowadzenia mniej korzystnych zmian warunków zatrudnienia nie tylko w urzędach i organach administracji rządowej na podstawie art. 15zzzzzo - ale także jednostek sektora finansów publicznych -  wymaga przemodelowania przyjętego mechanizmu określania konkretnych rozwiązań. w rozporządzeniu Rady Ministrów. Nie wydaje się wystarczające, aby wniosek Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów był opiniowany tylko przez Szefa Służby Cywilnej – powinny to być np. także stanowiska Prezesa ZUS, Prezesa KRUS i Prezesa NFZ.

Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy mogę wziąć urlop na okresie próbnym? Umowa od 1 stycznia 2025 [GIP]

Pytanie: Po wielu latach pracy zmieniłem pracodawcę. Zgodnie ze stażem pracy miałem prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym. Umowę na okres próbny zawarłem od 1 stycznia 2025 roku na trzy miesiące. Ile dni urlopu mi przysługuje? Kiedy mogę wziąć urlop u nowego pracodawcy?

Mały ZUS Plus a przerwa - interpretacja Rzecznika MŚP poparta wyrokami sądów

Mały ZUS Plus - ile przerwy? Spór trwający ponad rok pomiędzy Rzecznikiem MŚP i ZUSem rozstrzygają sądy. Zdaniem Rzecznika MŚP przedsiębiorca po 2 latach może znowu skorzystać z Małego ZUSu. Natomiast ZUS uważa, że po 3 latach. Jak orzekają sądy?

Dla kogo renta rodzinna w 2025 r. i w jakiej wysokości

Renta rodzinna to comiesięczne świadczenie wypłacane najbliższym krewnym osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń. Jakie warunki należy spełnić, żeby otrzymać rentę rodzinną? Jest to istotne zagadnienie, bowiem posiadanie prawa do renty rodzinnej jest niezbędne do uzyskania nowego świadczenia – renty wdowiej.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2025 i 2026

W bieżącym roku minimalne wynagrodzenie wynosi 4666 zł brutto dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy. Od przyszłego roku radykalnie zmieni się sposób obliczania minimalnej pensji. Trwają bowiem prace nad nową ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

REKLAMA

Nawet 5000 zł na wózek inwalidzki w 2025 r. Dla kogo i kiedy?

W 2025 r. można uzyskać spore dofinansowanie na wyroby medyczne. Można ubiegać się o dodatkowe pieniądze na okulary, na protezy czy nawet na wózek inwalidzki.

Świadczenie specjalne na 2025 r. [dla kogo, kiedy, od kogo i ile]

Świadczenie specjalne będzie również przyznawane w 2025 r. Ma ono szczególny tryb, ale wciąż wiele osób je otrzymuje. Najpóźniej do 31 stycznia 2025 r., poznamy oficjalną rządową informacje na temat tego, jakie świadczenia specjalne były przyznane za 2024 r. Zatem: dla kogo, kiedy, od kogo i ile?

ZUS zmienia zasady doręczania pism do klientów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o zmianach w zakresie doręczania pism do klientów.

Tajny raport ZUS niepublikowany od czerwca: Polakom grozi emerytalne ubóstwo

O co chodzi z tajnym raportem ZUS? Powstał na zlecenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Podobno wynika z niego, że wielu Polakom grozi emerytalne ubóstwo, a obecny system sprzyja patologiom rynku pracy, np. fikcyjnemu zatrudnieniu.

REKLAMA

Trzynastka. Ile trzeba przepracować? Kiedy nie przysługuje?

Trzynastka – jak potocznie nazywa się dodatkowe wynagrodzenie roczne – wypłacana jest pracownikom budżetówki. Warunkiem nabycia prawa do trzynastki jest przepracowanie u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Mimo spełnienia tego warunku pracownik może stracić prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Kiedy to może nastąpić?

Raty ZUS – wniosek, dokumenty i uzasadnienie [Poradnik]

Wiele przedsiębiorców ma długi w ZUS. Zakład pomaga w spłacaniu należności z tytułu składek na kilka sposobów. Jednym z nich jest rozłożenie długu na raty za pomocą tzw. układy ratalnego. Można też wnioskować o odroczenie terminu płatności składek.

REKLAMA