Potwierdzenie odbioru wynagrodzenia pracowniczego
REKLAMA
REKLAMA
Nie ma natomiast przepisu mówiącego wprost o konieczności podpisania przez pracownika odbioru wynagrodzenia. Z art. 86 kodeksu pracy, który normuje reguły wypłacania wynagrodzenia, wynika jedynie, iż zasadą jest wypłata gotówki do rąk pracownika, chyba że pracownik na wypłatę wynagrodzenia w innej formie wyrazi zgodę na piśmie lub gdy tak stanowi układ zbiorowy pracy. Artykuł ten nie wskazuje, iż pracownik musi podpisać odbiór wynagrodzenia.
REKLAMA
Wiadomo jednak, że do kodeksu pracy w sprawach nieuregulowanych stosujemy kodeks cywilny. Zgodnie zatem z art. 462 kodeksu cywilnego w związku z art. 463 kodeksu cywilnego, pracodawca wypłacając wynagrodzenie (czyli spełniając świadczenie) może żądać od pracownika pokwitowania, a gdy ten odmówi, może powstrzymać się od świadczenia albo złożyć kwotę wynagrodzenia do depozytu sądowego.
Pani Kasia odmówiła pracodawcy pokwitowania odbioru wynagrodzenia wypłacanego jej do rąk własnych. Pracodawca nie wypłacił jej zatem wynagrodzenia. Pani Kasia złożyła do sadu pozew o wypłatę wynagrodzenia i wprawdzie sąd nakazał jego wypłatę, to jednak wskazał, że pracodawca nie miał obowiązku jego wypłacania w przypadku, gdy Pani Kasia odmówiła pokwitowania.
Potwierdzenie przez pracownika odbioru wynagrodzenia może mieć znaczenie dowodowe. Nie można bowiem wykluczyć, iż na przykład w przypadku konfliktu na linii pracodawca - pracownik, ten ostatni wystąpi na drogę sądową o wypłatę wynagrodzenia. Pomimo rzetelnego i terminowego regulowania należności pracowniczych, pracodawca który nie będzie dysponował podpisem pracownika poświadczającym odbiór wynagrodzenia, może w takiej sytuacji mieć duże trudności z udowodnieniem faktu wypłacenia pracownikowi pensji.
Polecamy serwis: Urlopy
Odrębną kwestią jest obowiązek pracodawcy prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. W zakresie tej dokumentacji mieści się także dokumentacja dotycząca odbioru wynagrodzenia za pracę. Pracodawca zakłada i prowadzi odrębnie dla każdego pracownika imienną kartę (listę) wypłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą. Prawidłowo prowadzona dokumentacja nie musi w każdym przypadku zawierać podpisów pracownika. Tak dzieje się przykładowo w przypadku wypłaty wynagrodzenia w innej formie niż gotówką, np. przelewem na rachunek bankowy pracownika. Natomiast w wypadku gdy pracownik otrzymuje wypłatę gotówką, wydaje się, iż fakt ten powinien być potwierdzony jego podpisem. Brak takiego podpisu może wskazywać sądowi nieprawidłowości w prowadzonej dokumentacji. Nie będzie wystarczające zaznaczanie przez pracodawcę na liście nazwisk pracowników, który z nich otrzymał wypłatę.
Zobacz także: Wynagrodzenie za czas dyżuru
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat