REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity pozapłacowe. Pracownicy są niezadowoleni, oczekują lepszych świadczeń

Benefity pozapłacowe zwiększają skłonność pracowników do wiązania się z firmą
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Benefity pozapłacowe zwiększają skłonność kadr do związania się z firmą – tak uważa aż 94 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Jednocześnie ponad połowa pracowników jest zdania, że oferowane im świadczenia pozapłacowe nie są dopasowane do ich oczekiwań.

Benefity pozapłacowe zwiększają skłonność pracowników do wiązania się z firmą – co do tego przekonanych jest aż 97 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa (powyżej 250 pracowników) i 91 proc. reprezentantów średnich podmiotów (od 50 do 250 pracowników). To wyniki badania zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. 

REKLAMA

Autopromocja
Infografika 1 benefity

 

 

Źródło zewnętrzne

Benefity pozapłacowe muszą odpowiadać na realne potrzeby

Aby polityka benefitowa przynosiła realne korzyści, w tym budowała długofalową lojalność, musi odpowiadać na realne i aktualne potrzeby zatrudnionych – zaznaczają autorzy sondażu, wskazując jednocześnie listę najpopularniejszych obecnie świadczeń pozapłacowych.

– Jednym z największych problemów kadrowych, z którym już od lat mierzą się polscy pracodawcy, jest wysoka rotacja pracowników. Zjawisku temu sprzyja zarówno demografia, jak i dobra koniunktura na rynku pracy. W ciągu zaledwie dekady z grupy osób w wieku produkcyjnych ubyło ponad dwa miliony Polaków, a w wielu branżach wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Dlatego pracodawcy szukając sposobów na związanie pracowników z firmą, coraz częściej sięgają po benefity pozapłacowe – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. 

Joanna Skoczeń

 

Joanna Skoczeń

Źródło zewnętrzne

Aby jednak polityka benefitowa skutecznie realizowała cele organizacji, należy przede wszystkim pamiętać o tym, że świadczenia pozapłacowe to atrakcyjny bonus, a nie ekwiwalent adekwatnego do kompetencji i rynkowych standardów wynagrodzenia podstawowego. Powinny być one także jak najlepiej dopasowane do rzeczywistych potrzeb pracowników – dodaje.

Benefity pozapłacowe niedopasowane do potrzeb pracowników 

Tymczasem aż 53 proc. pracowników, którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym przez ICAN Research na zlecenie VanityStyle, zaznacza, że benefity, które otrzymują od swoich pracodawców, nie są dopasowane do ich potrzeb. Twierdzi tak 44 proc. przedstawicieli dużych przedsiębiorstw i 62 proc. reprezentantów średnich firm. Niezadowolenie wynikające z niedopasowania oferty benefitowej do swoich indywidualnych oczekiwań częściej deklarują pracownicy fizyczni (58 proc.) oraz osoby w wieku od 46 do 65 lat (57 proc.). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Infografika 2 benefity

 

 

Źródło zewnętrzne

REKLAMA

Nadążenie za stale rosnącymi i zmieniającymi się potrzebami pracowników jest dziś dużym wyzwaniem dla działów HR. Warto jednak pamiętać, że dobrze dopasowana oferta benefitowa nie tylko zwiększa zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy, ale także wspiera realizację szeregu procesów kadrowych, w tym .in.. rekrutację czy pozyskiwanie talentów do organizacji. Wymaga to jednak pochylenia się nad indywidualnymi potrzebami pracowników, zastanowienia się kim są, ile mają lat, jakiej są płci i jaką pracę wykonują, co ułatwiłoby im realizację obowiązków oraz utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, a także jakie są ich zainteresowania i życiowe cele. Często działom HR brakuje po prostu czasu i przestrzeni na dogłębne zbadanie potrzeb pracowników w tym zakresie – zauważa Joanna Skoczeń.

Według pracowników, którzy wzięli udział w sondażu zrealizowanym na zlecenie VanityStyle, zaledwie 18 proc. średnich i 23 proc. dużych przedsiębiorstw realizuje badania wewnętrzne mające na celu poznanie potrzeb swoich zespołów w odniesieniu do świadczeń pozapłacowych. 

Najpopularniejsze benefity pozapłacowe w 2023 r.

Choć jak twierdzą eksperci, dobór świadczeń pozapłacowych powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami pracowników, nieco światła na ich oczekiwania w ujęciu ogólnym rzuca badanie zrealizowane przez ICAN Research. Wynika z niego, że najatrakcyjniejszym benefitem, z którego chciałoby skorzystać aż 58 proc. przedstawicieli średnich i dużych firm, jest dofinansowanie do wypoczynku. 

Infografika 3 benefity

 

 

Źródło zewnętrzne

Na podium znalazły się też prywatna opieka medyczna (56 proc. wskazań) oraz bony towarowe i karty przedpłacone (49 proc. wskazań). 47 proc. ankietowanych chciałoby otrzymywać od pracodawców prezenty rocznicowe na święta, 44 proc. dofinansowanie posiłków, 43 proc. karty sportowe, a 42 proc. bilety na wydarzenia kulturalne. Pierwszą dziesiątkę najatrakcyjniejszych benefitów zamykają darmowy transport do pracy (41 proc. wskazań), szkolenia językowe (38 proc. wskazań) oraz elastyczny czas pracy (37 proc. wskazań). Jak zauważa Joanna Skoczeń, aż cztery spośród najbardziej pożądanych świadczeń płacowych stanowią benefity, które mają bezpośrednie przełożenie na ekwiwalent pieniężny. 

– Od wielu miesięcy mierzymy się w Polsce z wysoką inflacją, co niestety przeważnie nie znajduje odzwierciedlenia we wzroście wynagrodzeń. Siłą rzeczy popularnością cieszą się więc benefity materialne, w ramach których pracodawcy partycypują w kosztach funkcjonowania pracownika i jego rodziny – podkreśla Joanna Skoczeń. – Warto jednak w tej sytuacji zwrócić uwagę na relatywnie niewielką różnicę procentową w postrzeganiu atrakcyjności poszczególnych świadczeń. To obrazuje, jak ważne dla pracowników wciąż są benefity pozafinansowe, przyczyniające się do poprawy ich dobrostanu, rozwoju osobistego, satysfakcji oraz zadowolenia, takie jak opieka medyczna, karty sportowe, dostęp do oferty kulturalnej czy szkoleń językowych – dodaje. 

Nowe czasy – nowe potrzeby w zakresie benefitów 

W drugiej dziesiątce najbardziej pożądanych benefitów pojawiły się zarówno znane i popularne świadczenia, takie jak samochód służbowy, wyjazdy integracyjne czy ubezpieczenia emerytalne, ale też nowe – dotyczące sfery mentalnej – których jeszcze przed pandemią próżno było szukać wśród oferty pracodawców w Polsce. Dziś, jak wynika z badania ICAN Research, z konsultacji z psychologiem oraz aplikacji wspierających zdrowie psychiczne skorzystałoby odpowiednio 18 i 13 proc. ankietowanych pracowników. Konsultacje z psychologiem to także benefit, który znalazł się na pierwszym miejscu w zestawieniu świadczeń, nad wdrożeniem których zastanawiają się pracodawcy (12 proc.). Z kolei aplikacje wspierające zdrowie psychiczne planuje włączyć do oferty benefitowej 7 proc. zarządzających i przedstawicieli działów HR w średnich i dużych firmach. 

– Pandemia koronawirusa sprawiła, że o zdrowiu psychicznym pracowników i ich dobrym samopoczuciu w miejscu pracy mówi się coraz więcej. Systematycznie rośnie świadomość odnośnie do tego, iż kondycja psychiczna pracownika ma wpływ m.in. na produktywność czy zaangażowanie w wykonywane zadania. Programy profilaktyki zdrowia psychicznego powinny stać się dla pracodawców priorytetem – przekonuje Aleksandra Łomzik, redaktorka programowa w Focusly, aplikacji mobilnej, która wspiera ludzi w radzeniu sobie ze współczesnymi problemami: stresem, przebodźcowaniem, lękami, wypaleniem zawodowym czy depresją.

Aleksandra Łomzik

 

Aleksandra Łomzik

Źródło zewnętrzne

– Inwestycja w zdrowie psychiczne jest benefitem, na który zwraca uwagę coraz większa liczba pracowników. Według danych Deloitte 46 proc. osób z pokolenia Z i 38 proc. osób z pokolenia Y jest zestresowana przez cały lub przez większość czasu. A prawie połowa badanych czuje się wypalona z powodu presji związanej z wykonywanymi obowiązkami – dodaje. 

VanityStyle od ponad 15 lat pomaga holistycznie dbać o zdrowie pracowników, oferując benefity pozapłacowe: 

  • Program sportowy FitProfit i FitSport, umożliwiający korzystanie z tysięcy obiektów sportowych w całej Polsce; 
  • Platformę online Strefa VanityStyle Premium z treningami, dietami, konsultacjami ze specjalistami, materiałami redukującymi stres i kodami rabatowymi;
  • Kupony QlturaProfit, dzięki którym można korzystać z bogatej oferty teatrów, kin, muzeów czy zoo.
Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA