REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity pozapłacowe. Pracownicy są niezadowoleni, oczekują lepszych świadczeń

Benefity pozapłacowe zwiększają skłonność pracowników do wiązania się z firmą
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Benefity pozapłacowe zwiększają skłonność kadr do związania się z firmą – tak uważa aż 94 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Jednocześnie ponad połowa pracowników jest zdania, że oferowane im świadczenia pozapłacowe nie są dopasowane do ich oczekiwań.

Benefity pozapłacowe zwiększają skłonność pracowników do wiązania się z firmą – co do tego przekonanych jest aż 97 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa (powyżej 250 pracowników) i 91 proc. reprezentantów średnich podmiotów (od 50 do 250 pracowników). To wyniki badania zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. 

Autopromocja
Infografika 1 benefity

 

 

Źródło zewnętrzne

Benefity pozapłacowe muszą odpowiadać na realne potrzeby

Aby polityka benefitowa przynosiła realne korzyści, w tym budowała długofalową lojalność, musi odpowiadać na realne i aktualne potrzeby zatrudnionych – zaznaczają autorzy sondażu, wskazując jednocześnie listę najpopularniejszych obecnie świadczeń pozapłacowych.

– Jednym z największych problemów kadrowych, z którym już od lat mierzą się polscy pracodawcy, jest wysoka rotacja pracowników. Zjawisku temu sprzyja zarówno demografia, jak i dobra koniunktura na rynku pracy. W ciągu zaledwie dekady z grupy osób w wieku produkcyjnych ubyło ponad dwa miliony Polaków, a w wielu branżach wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Dlatego pracodawcy szukając sposobów na związanie pracowników z firmą, coraz częściej sięgają po benefity pozapłacowe – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. 

Joanna Skoczeń

 

Joanna Skoczeń

Źródło zewnętrzne

Aby jednak polityka benefitowa skutecznie realizowała cele organizacji, należy przede wszystkim pamiętać o tym, że świadczenia pozapłacowe to atrakcyjny bonus, a nie ekwiwalent adekwatnego do kompetencji i rynkowych standardów wynagrodzenia podstawowego. Powinny być one także jak najlepiej dopasowane do rzeczywistych potrzeb pracowników – dodaje.

Benefity pozapłacowe niedopasowane do potrzeb pracowników 

Tymczasem aż 53 proc. pracowników, którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym przez ICAN Research na zlecenie VanityStyle, zaznacza, że benefity, które otrzymują od swoich pracodawców, nie są dopasowane do ich potrzeb. Twierdzi tak 44 proc. przedstawicieli dużych przedsiębiorstw i 62 proc. reprezentantów średnich firm. Niezadowolenie wynikające z niedopasowania oferty benefitowej do swoich indywidualnych oczekiwań częściej deklarują pracownicy fizyczni (58 proc.) oraz osoby w wieku od 46 do 65 lat (57 proc.). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Infografika 2 benefity

 

 

Źródło zewnętrzne

Nadążenie za stale rosnącymi i zmieniającymi się potrzebami pracowników jest dziś dużym wyzwaniem dla działów HR. Warto jednak pamiętać, że dobrze dopasowana oferta benefitowa nie tylko zwiększa zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy, ale także wspiera realizację szeregu procesów kadrowych, w tym .in.. rekrutację czy pozyskiwanie talentów do organizacji. Wymaga to jednak pochylenia się nad indywidualnymi potrzebami pracowników, zastanowienia się kim są, ile mają lat, jakiej są płci i jaką pracę wykonują, co ułatwiłoby im realizację obowiązków oraz utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, a także jakie są ich zainteresowania i życiowe cele. Często działom HR brakuje po prostu czasu i przestrzeni na dogłębne zbadanie potrzeb pracowników w tym zakresie – zauważa Joanna Skoczeń.

Według pracowników, którzy wzięli udział w sondażu zrealizowanym na zlecenie VanityStyle, zaledwie 18 proc. średnich i 23 proc. dużych przedsiębiorstw realizuje badania wewnętrzne mające na celu poznanie potrzeb swoich zespołów w odniesieniu do świadczeń pozapłacowych. 

Najpopularniejsze benefity pozapłacowe w 2023 r.

Choć jak twierdzą eksperci, dobór świadczeń pozapłacowych powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami pracowników, nieco światła na ich oczekiwania w ujęciu ogólnym rzuca badanie zrealizowane przez ICAN Research. Wynika z niego, że najatrakcyjniejszym benefitem, z którego chciałoby skorzystać aż 58 proc. przedstawicieli średnich i dużych firm, jest dofinansowanie do wypoczynku. 

Infografika 3 benefity

 

 

Źródło zewnętrzne

Na podium znalazły się też prywatna opieka medyczna (56 proc. wskazań) oraz bony towarowe i karty przedpłacone (49 proc. wskazań). 47 proc. ankietowanych chciałoby otrzymywać od pracodawców prezenty rocznicowe na święta, 44 proc. dofinansowanie posiłków, 43 proc. karty sportowe, a 42 proc. bilety na wydarzenia kulturalne. Pierwszą dziesiątkę najatrakcyjniejszych benefitów zamykają darmowy transport do pracy (41 proc. wskazań), szkolenia językowe (38 proc. wskazań) oraz elastyczny czas pracy (37 proc. wskazań). Jak zauważa Joanna Skoczeń, aż cztery spośród najbardziej pożądanych świadczeń płacowych stanowią benefity, które mają bezpośrednie przełożenie na ekwiwalent pieniężny. 

– Od wielu miesięcy mierzymy się w Polsce z wysoką inflacją, co niestety przeważnie nie znajduje odzwierciedlenia we wzroście wynagrodzeń. Siłą rzeczy popularnością cieszą się więc benefity materialne, w ramach których pracodawcy partycypują w kosztach funkcjonowania pracownika i jego rodziny – podkreśla Joanna Skoczeń. – Warto jednak w tej sytuacji zwrócić uwagę na relatywnie niewielką różnicę procentową w postrzeganiu atrakcyjności poszczególnych świadczeń. To obrazuje, jak ważne dla pracowników wciąż są benefity pozafinansowe, przyczyniające się do poprawy ich dobrostanu, rozwoju osobistego, satysfakcji oraz zadowolenia, takie jak opieka medyczna, karty sportowe, dostęp do oferty kulturalnej czy szkoleń językowych – dodaje. 

Nowe czasy – nowe potrzeby w zakresie benefitów 

W drugiej dziesiątce najbardziej pożądanych benefitów pojawiły się zarówno znane i popularne świadczenia, takie jak samochód służbowy, wyjazdy integracyjne czy ubezpieczenia emerytalne, ale też nowe – dotyczące sfery mentalnej – których jeszcze przed pandemią próżno było szukać wśród oferty pracodawców w Polsce. Dziś, jak wynika z badania ICAN Research, z konsultacji z psychologiem oraz aplikacji wspierających zdrowie psychiczne skorzystałoby odpowiednio 18 i 13 proc. ankietowanych pracowników. Konsultacje z psychologiem to także benefit, który znalazł się na pierwszym miejscu w zestawieniu świadczeń, nad wdrożeniem których zastanawiają się pracodawcy (12 proc.). Z kolei aplikacje wspierające zdrowie psychiczne planuje włączyć do oferty benefitowej 7 proc. zarządzających i przedstawicieli działów HR w średnich i dużych firmach. 

– Pandemia koronawirusa sprawiła, że o zdrowiu psychicznym pracowników i ich dobrym samopoczuciu w miejscu pracy mówi się coraz więcej. Systematycznie rośnie świadomość odnośnie do tego, iż kondycja psychiczna pracownika ma wpływ m.in. na produktywność czy zaangażowanie w wykonywane zadania. Programy profilaktyki zdrowia psychicznego powinny stać się dla pracodawców priorytetem – przekonuje Aleksandra Łomzik, redaktorka programowa w Focusly, aplikacji mobilnej, która wspiera ludzi w radzeniu sobie ze współczesnymi problemami: stresem, przebodźcowaniem, lękami, wypaleniem zawodowym czy depresją.

Aleksandra Łomzik

 

Aleksandra Łomzik

Źródło zewnętrzne

– Inwestycja w zdrowie psychiczne jest benefitem, na który zwraca uwagę coraz większa liczba pracowników. Według danych Deloitte 46 proc. osób z pokolenia Z i 38 proc. osób z pokolenia Y jest zestresowana przez cały lub przez większość czasu. A prawie połowa badanych czuje się wypalona z powodu presji związanej z wykonywanymi obowiązkami – dodaje. 

VanityStyle od ponad 15 lat pomaga holistycznie dbać o zdrowie pracowników, oferując benefity pozapłacowe: 

  • Program sportowy FitProfit i FitSport, umożliwiający korzystanie z tysięcy obiektów sportowych w całej Polsce; 
  • Platformę online Strefa VanityStyle Premium z treningami, dietami, konsultacjami ze specjalistami, materiałami redukującymi stres i kodami rabatowymi;
  • Kupony QlturaProfit, dzięki którym można korzystać z bogatej oferty teatrów, kin, muzeów czy zoo.
Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA