REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchylenie lub zmiana prawomocnej decyzji ZUS i KRUS - nowe zasady

Uchylenie lub zmiana prawomocnej decyzji ZUS i KRUS - nowe zasady/fot. Fotolia
Uchylenie lub zmiana prawomocnej decyzji ZUS i KRUS - nowe zasady/fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 18 kwietnia 2017 r. obowiązuje nowy katalog przypadków, w których prawomocna decyzja wydana przez ZUS i KRUS o przyznaniu emerytury lub renty może zostać uchylona lub zmieniona.

Ustawa z dnia 10 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, będąca inicjatywą ustawodawczą Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, ma na celu uwzględnienie wskazówek zawartych w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. akt K 5/11. W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny stwierdził niezgodność art. 114 ust. 1a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz z art. 67 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zakwestionowany przez Trybunał Konstytucyjny przepis utracił moc obowiązującą z dniem 8 marca 2012 r.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz

Art. 114 ust. 1a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych stanowił, iż przepis art. 114 ust. 1 ww. ustawy (prawo do świadczeń lub ich wysokość ulega ponownemu ustaleniu na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji w sprawie świadczeń zostaną przedłożone nowe dowody lub ujawniono okoliczności istniejące przed wydaniem tej decyzji, które mają wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość) stosuje się odpowiednio, jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji okaże się, że przedłożone dowody nie dawały podstaw do ustalenia prawa do emerytury lub renty albo ich wysokości. Odpowiednie stosowanie dotyczyło możliwości wznowienia postępowania przed organem rentowym i wzruszenia prawomocnej decyzji przyznającej prawo do emerytury bądź renty lub określającej ich wysokość. W praktyce ugruntowało się stanowisko, że regulacja ta umożliwia wznowienie postępowania i wzruszenie prawomocnej decyzji także wówczas, gdy organ inaczej oceni uprzednio przedłożone dowody albo inaczej zaklasyfikuje fakty, które wcześniej uznał za uzasadniające przyznanie określonego świadczenia. Tym samym stanowił on podstawę zmiany (uchylenia) również decyzji korzystnych dla świadczeniobiorców, co de facto oznaczało niestabilność decyzji wydawanych przez organy rentowe.

Ustawa z dnia 10 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw wprowadza, na wzór art. 145 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, katalog sytuacji, w których możliwe będzie wzruszenie prawomocnych decyzji organu rentowego ustalających prawo do świadczeń lub ich wysokość. Ponadto, wprowadza cezurę czasową, ograniczającą możliwość wzruszenia ww. decyzji (obecnie decyzje mogą być wzruszone przez organ rentowy w każdym czasie).

Zgodnie z nowouchwalonym brzmieniem art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w sprawie zakończonej prawomocną decyzją organ rentowy, na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, uchyla lub zmienia decyzję i ponownie ustala prawo do świadczeń lub ich wysokość, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) po uprawomocnieniu się decyzji zostaną przedłożone nowe dowody lub ujawniono nowe okoliczności istniejące przed wydaniem tej decyzji, które mają wpływ na prawo do świadczeń lub ich wysokość;

2) decyzja została wydana w wyniku przestępstwa;

3) dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe;

4) decyzja została wydana na skutek świadomego wprowadzenia w błąd organu rentowego przez osobę pobierającą świadczenie;

5) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone, zmienione albo stwierdzono jego nieważność;

6) przyznanie świadczeń lub nieprawidłowe obliczenie ich wysokości nastąpiło na skutek błędu organu rentowego.

Analogicznie jak w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z przyczyn określonych w pkt 2 i 3 decyzja będzie mogła zostać uchylona lub zmieniona również przed stwierdzeniem sfałszowania dowodu lub popełnienia przestępstwa orzeczeniem sądu lub innego organu, jeżeli sfałszowanie dowodu lub popełnienie przestępstwa jest oczywiste, a uchylenie lub zmiana decyzji są niezbędne do zapobieżenia poważnej szkodzie dla interesu publicznego, a także w przypadku, gdy postępowanie przed sądem lub innym organem nie może być wszczęte na skutek upływu czasu lub z innych przyczyn określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego.

Uchylenie lub zmiana decyzji nie będzie mogła nastąpić, jeżeli od dnia jej wydania upłynął okres:

1) 10 lat – w przypadkach określonych w pkt 2–4;

2) 5 lat – w przypadkach określonych w pkt 1 i 5;

3) 3 lat – w przypadku określonym w pkt 6.

Ww. ograniczenia czasowe nie będą jednak stosowane jeżeli:

1) w wyniku uchylenia lub zmiany decyzji z przyczyn określonych w art. 114 ust. 1 osoba zainteresowana nabędzie prawo do świadczenia lub świadczenie w wyższej wysokości;

2) uchyleniu lub zmianie podlega decyzja o ustaleniu kapitału początkowego, który nie został uwzględniony do obliczania wysokości emerytury ustalonej prawomocną decyzją.

Ponadto organ rentowy będzie miał możliwość odstąpienia od uchylenia lub zmiany decyzji, w sytuacji gdy przyznanie świadczeń lub nieprawidłowe obliczenie ich wysokości nastąpiło na skutek błędu organu rentowego, jeżeli uchylenie lub zmiana decyzji wiązałyby się z nadmiernym obciążeniem dla osoby zainteresowanej, ze względu na jej sytuację osobistą lub materialną, wiek, stan zdrowia lub inne szczególne okoliczności.

Analogiczne do wprowadzonych w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych rozwiązania wprowadzono również w:

1) ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników;

2) ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin;

3) ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Zgodnie z przepisem przejściowym, do postępowań niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej stosowane będą przepisy nowouchwalone.

Sprawdź: Wskaźniki i stawki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prezydent RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS radzi: Jak zamienić świadczenia i otrzymać 1900 zł zamiast 400 zł?

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest skierowane do rodziców dzieci uczęszczających do instytucji opieki nad dziećmi do lat 3. Co mogą zrobić rodzice, na których dziecko od września zostało przyznane tzw. „żłobkowe”?

Świadczenie kompensacyjne dla nauczycieli 2024 - ile wynosi i jaki wiek?

Świadczenie kompensacyjne dla nauczycieli to odpowiednik emerytury pomostowej. Ile wynosi w 2024 roku i jaki wiek nauczyciela uprawnia do kompensówki? Jakie warunki trzeba spełnić, aby móc pobierać świadczenie kompensacyjne? Oblicz prognozę świadczenia za pomocą kalkulatora ZUS.

SN o urlopach: Pracownicy żądają nawet 40 000 zł. Co z tym robią sądy?

Coraz więcej pracowników świadczy pracę zdalnie albo hybrydowo. Mają służbowy laptop. I zabierają go na urlop. Często sami - bez wezwania ze strony pracodawcy - logują się wtedy do firmowych zasobów. A jest to w praktyce możliwe tylko ze służbowego laptopa. Bo tak konfigurują tą opcję pracodawcy. W przypadku odejścia z pracy staje się to podstawą do twierdzeń, że pracownik był pozornie na urlopie. Idzie za tym roszczenie o wypłatę ekwiwalentu za rzekomo niewykorzystany urlop.

Niższy dodatek za pracę w porze nocnej po 1 października 2024

Niższy dodatek za pracę w porze nocnej po 1 października 2024. Wysokość dodatku za pracę w porze nocnej po 1 października ulegnie zmniejszeniu w porównaniu do sierpnia i września. Ma to związek z liczbą godzin, którą mają do przepracowania pracownicy w październiku.

REKLAMA

50+ to nowe 30+ Czyli siła, która drzemie w dojrzałych pracownikach

W Polsce, w przestrzeni publicznej, nadal głęboko zakorzeniony jest stereotyp dotyczący osób w wieku 50+, według którego powinny one przestać myśleć o zmianie pracy, awansie czy rozwoju. Wielu pracowników obawia się ukończenia 50. roku życia, bo oznacza to automatyczne przeniesienie do kategorii silver generation, a więc grupy osób starszych i schodzących z rynku pracy. Dla wielu osób 50+ stereotypy dotyczące wieku mogą być krzywdzące, ponieważ dzięki swojemu doświadczeniu i wiedzy mogą jeszcze wiele zaoferować organizacjom.

Czy 15 września 2024 to niedziela handlowa?

Co z niedzielami handlowymi w 2025? Czy 15 września 2024 to niedziela handlowa? Czy we wrześniu jest niedziela handlowa? Kiedy najbliższa niedziela handlowa? 

Od 1000 zł do 30000 zł kary dla pracodawcy, który nie udzieli urlopu niewykorzystanego w 2023 roku do 30 września 2024 roku

Zasadą prawa pracy jest udzielanie urlopu niewykorzystanego w roku poprzednim do końca września aktualnego roku. Oznacza to, że zbliżamy się do terminu wykorzystania urlopu zaległego z 2023 roku. Pracodawca musi udzielić go do dnia 30 września 2024 r. W przeciwnym razie popełnia wykroczenie i naraża się na karę grzywny od 1000 zł do nawet 30000 zł. Coraz więcej skarg w tym temacie napływa do PIP.

Kilka dni urlopu da w 2024 i 2025 r. 13 dni wolnych od pracy

Najbliższe dni wolne od pracy jeszcze przed nami. Czeka nas okres Wszystkich Świętych, 11. listopada oraz Boże Narodzenie i Nowy Rok. Część z tych dni wolnych wypada dość korzystnie (np. poniedziałek czy piątek) warto więc już teraz zastanowić się jak rozplanować czas pracy i złożyć odpowiednio wcześnie wniosek urlopowy.

REKLAMA

Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy, ale dla wybranej grupy na 2025 r. [projekt]

Wciąż nie weszło w życie rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów dojazdu do i z miejsca pełnienia służby. Być może stanie się to 2025 r., ponieważ aktualnie obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r., a przecież realia życia się znacznie zmieniły przez ten czas.

W 2025 r. ochrona przed zwolnieniem pracownika w wieku przedemerytalnym

Również w 2025 r. pracownikom w wieku przedemerytalnym będzie przysługiwała ochrona przed zwolnieniem z pracy. Opisujemy kto i kiedy podlega ochronie przez rozwiązaniem umowy o pracę w 2025 r.

REKLAMA