REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze efekty zlecenia aktywizacji osób bezrobotnych podmiotom prywatnym

REKLAMA

Już ponad 160 długotrwale bezrobotnych znalazło zatrudnienie w Małopolsce dzięki działaniu prywatnej agencji. Zlecanie aktywizacji tych osób podmiotom prywatnym umożliwiła obowiązująca od maja nowa ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

To pokazuje, że z tym problemem nie jesteśmy w stanie sobie poradzić, korzystając z dotychczasowych instrumentów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Karaszewska, dyrektor generalna Ingeus, firmy, która na zlecenie małopolskiego urzędu pracy aktywizuje bezrobotnych z tej grupy. – Wprowadzenie nowego instrumentu, jakim jest zlecanie aktywizacji osób długotrwale bezrobotnych bądź osób oddalonych od rynku pracy, to nie jest rozwiązanie nowe w skali światowej, bo kraje europejskie stosują je od ponad 20 lat z bardzo dużym sukcesem.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która weszła w życie pod koniec maja, umożliwiła współpracę urzędów pracy i prywatnych agencji. Wcześniej w wybranych urzędach przeprowadzono program pilotażowy, w którym wziął też udział Ingeus. Projekt działa w agencji od listopada ub.r. Jak podkreśla Karaszewska, nowe prawo kładzie nacisk na efektywność, a zatem nie tylko na znalezienie pracy dla bezrobotnego, lecz także na jej utrzymanie przez daną osobę. Skorzystać mają nie tylko bezrobotni, lecz także państwo, które czerpie z pracy korzyści w postaci podatków i parapodatków.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter

Nowe prawo podzieliło bezrobotnych na trzy grupy – aktywnych, wymagających szkoleń oraz trwale pozostających bez pracy. Ta ostatnia grupa stanowi największe wyzwanie dla urzędów pracy. Pomóc mają indywidualni doradcy i współpraca z agencjami zatrudnienia.

Karaszewska dodaje, że współpraca z agencjami nie zastąpi działań podejmowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy, lecz je uzupełni. Urzędy będą mogły zadecydować, czy dana osoba bezrobotna otrzyma ofertę stażu, szkolenia czy też zostanie przekazana agencji, która zajmie się kompleksowo indywidualnym doradztwem. Na taki krok zdecydował się Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, który wraz z sześcioma Powiatowymi Urzędami Pracy zlecił aktywizację 1000 trwale bezrobotnych agencji Ingeus. Połowa z nich nie ma pracy ponad 2 lata. Celem jest znalezienie trwałego zatrudnienia dla co najmniej 350 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Te osoby mają poważniejsze bariery niż osoby, które po prostu wypadły z rynku pracy i na niego wracają: bariery związane z motywacją, z brakiem umiejętności poruszania się na rynku pracy, bariery zdrowotne itd. Takiej osobie musimy zagwarantować przede wszystkim indywidualne wsparcie, czyli doradcę, który będzie z nią pracował, spotykał się regularnie, zbuduje z nią bezpośredni kontakt oparty na zaufaniu, wiarygodności i będzie świadczył kompleksową usługę – tłumaczy Karaszewska.

Reforma urzędów pracy szansą na poprawę sytuacji osób młodych i 50+ na rynku pracy

Podkreśla, że rolą doradcy jest nie tylko wskazywanie bezrobotnemu możliwości zatrudnienia, lecz także zrozumienie sytuacji osoby trwale bezrobotnej. Pracownicy agencji mają dążyć do tego, by wyeliminować przyczyny problemu i tym samym umożliwić znalezienie stałej pracy.

Karaszewska zaznacza, że doradcy będą też współpracować z pracodawcami, by lepiej poznawać ich potrzeby. Podkreśla, że aż 70 proc. wakatów na rynku pracy pochodzi z rynku ukrytego. Nie są one nigdzie ogłaszane, a pracodawcy szukają pracowników jedynie z polecenia. Karaszewska uważa, że w ten sposób pracodawcy zmniejszają ryzyko zatrudnienia osoby nieodpowiedniej na dane stanowisko.

– Jest szansa, że doradca spotykając się z pracodawcą, jest w stanie powiedzieć o danej osobie: mój klient to jest osoba, z którą pracowałem przez ostatnie pół roku, znam ją doskonale, to jest osoba zmotywowana, przygotowana do tego konkretnego miejsca pracy, więc ryzyko, że z tej współpracy nic nie wyjdzie, jest wtedy znacznie mniejsze – podkreśla Karaszewska.

Nowa instytucja wspierająca młodych na rynku pracy

REKLAMA

Taki model jest powszechny w Europie Zachodniej. Według Karaszewskiej ze współpracy z agencjami zatrudnienia skorzystało nawet kilkaset tysięcy bezrobotnych na Starym Kontynencie. Wynagrodzenie dla agencji nie zależy tylko od znalezienia pracy dla tych osób, lecz głównie od tego, czy uda im się ją utrzymać przez co najmniej pół roku.

– Jeżeli agencja skutecznie pomoże danym osobom, to jest w stanie poprawić wyniki i efektywność konkretnych urzędów pracy, które korzystają z tego instrumentu. W związku z tym to rozwiązanie ma pomóc przede wszystkim osobom bezrobotnym, ale też ma przynieść określone korzyści społeczne, przede wszystkim ekonomiczne, dla państwa z tytułu tego, że te osoby zaczynają pracę i będą płacić podatki – tłumaczy Karaszewska.

Forum Kadry

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie zapłacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA