REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

pensja wynagrodzenie płaca pobory pracownicy samorządowi wynagrodzenie zasadnicze dodatek funkcyjny 2025 podwyżka podwyżki wyrównanie zatrudnienie na podstawie wyboru zatrudnienie na podstawie powołania zatrudnienie na podstawie umowy o pracę
Wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Wzrost wynagrodzeń pracowników samorządowych – projekt rozporządzenia

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1638).

REKLAMA

Autopromocja

Projekt rozporządzenia zakłada zwiększenie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wzrosną także kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru oraz powołania.

Wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru

Projektowana nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych przewiduje podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru.

W przypadku wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw w stosunku do obecnie obowiązującego maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego wzrost wyniesie od 4,95 proc. do 5,20 proc.

Stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw

Stanowisko

Obecnie obowiązujący maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w zł

Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w zł zaproponowany w projekcie

Wzrost w proc.

Prezydent m.st. Warszawy

15416,54

16187,36

5

Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu):

– powyżej 300 tys. mieszkańców,

– do 300 tys. mieszkańców

 

 

14870

14220

 

 

15610

14960

 

 

4,98

5,20

Wójt, burmistrz w gminie:

– powyżej 100 tys. mieszkańców,

– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców,

– do 15 tys. mieszkańców

 

14220

13880

 

13400

 

14960

14600

 

14070

 

5,20

5,19

 

5

Starosta w powiecie:

– powyżej 120 tys. mieszkańców,

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców,

– do 60 tys. mieszkańców

 

14220

13880

 

13400

 

14960

14600

 

14070

 

5,20

5,19

 

5

Marszałek województwa w województwie:

– powyżej 2 mln mieszkańców,

– do 2 mln mieszkańców

 

 

15416,54

14870

 

 

16180

15610

 

 

4,95

4,98

Stanowiska w dzielnicach m.st. Warszawy

Burmistrz dzielnicy:

– powyżej 100 tys. mieszkańców,

– do 100 tys. mieszkańców

 

14220

13730

 

14960

14420

 

5,20

5,03

Zastępca burmistrza dzielnicy:

– powyżej 100 tys. mieszkańców,

– do 100 tys. mieszkańców

 

13880

13230

 

14600

13890

 

5,19

4,99

Pozostali członkowie zarządu dzielnicy:

– powyżej 100 tys. mieszkańców,

– do 100 tys. mieszkańców

 

 

12730

12180

 

 

13370

12790

 

 

5,03

5,01

 Wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny pracowników zatrudnionych na podstawie powołania

Zwiększy się także maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie powołania. Projektowany wzrost maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego wyniesie od 4,96 proc. do 5,23 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, zaproponowany maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego wynosi dla:

  • zastępcy prezydenta m.st. Warszawy: 15670 zł (obecnie 14930 zł);
  • zastępcy prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców, zastępcy prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu): 14940 zł (obecnie 14230 zł);
  • zastępcy wójta, burmistrza w gminie:

– powyżej 100 tys. mieszkańców: 14080 zł (obecnie 13380 zł),

– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców: 13350 zł (obecnie 12690 zł),

– do 15 tys. mieszkańców: 11800 zł (obecnie 11240 zł).

Wynagrodzenie zasadnicze pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę

W projekcie rozporządzenia zaproponowano także podwyższenie kwot minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Kwota minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania ma wynieść 4666 zł, czyli będzie równa kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującej w 2025 r. Oznacza to podwyżkę o 16,65 proc., co wynosi 666 zł.

W najwyższej, XX kategorii zaszeregowania minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego wyniesie 6510 zł. Wzrost wyniesie 5 proc., co oznacza podwyżkę o 310 zł.

Wejście w życie nowych przepisów

Projekt rozporządzenia zakłada, że wejście w życie nastąpi z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

W projekcie zaproponowano, aby:

  • kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru lub powołania oraz
  • kwoty minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę

miały zastosowanie do wynagrodzeń oraz dodatków należnych od dnia 1 stycznia 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody. Termin przekazania informacji do ZUS mija 28 lutego 2025 r.

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA

Ważny termin dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów. Do końca lutego trzeba rozliczyć się z ZUS-em

Renciści i emeryci na wcześniejszej emeryturze, którzy są w dalszym ciągu aktywni zawodowo i dorabiają do swoich świadczeń, muszą do końca lutego poinformować ZUS o przychodach, które osiągnęli ponad otrzymywane z ZUS-u świadczenie. Dodatkowe zarobki dotyczą między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej czy z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

Wyższe obowiązkowe wpłaty na PFRON od marca 2025 r.

Wysokość obowiązkowych wpłat na PFRON zmieni się od 1 marca 2025 r. Ich wysokość ustalana jest w zależności od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2024 r. wzrosło i wyniosło 8477,21 zł.

Edukacja średnia a rynek pracy – czy szkoły dobrze przygotowują uczniów na wyzwania XXI wieku?

W dobie globalizacji, cyfryzacji i dynamicznych zmian na rynku pracy, edukacja średnia staje przed kluczowym wyzwaniem: jak przygotować uczniów do funkcjonowania w świecie, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także umiejętności praktycznych, elastyczności i kompetencji przyszłości? Tradycyjne modele edukacji, oparte na sztywnych programach nauczania, coraz częściej okazują się niewystarczające w kontekście rosnących wymagań pracodawców.

36 dni urlopu wypoczynkowego dla tej grupy pracowników w 2025 r. Zmian nie przyniesie również 2026 r.

20 dni lub 26 dni to standardowy wymiar urlopu wypoczynkowego. Jednak w przypadku sporej grupy pracowników wymiar urlopu wynosi 30 dni lub 36 dni. Komu przysługuje tyle dni urlopu? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

REKLAMA

Jawne wynagrodzenia w każdej ofercie pracy. Będzie rewolucja w KP

Koniec z tabu o wynagrodzeniach! Jak wielu z nas musiało się zastanowić jaką kwotę wpisać w polu: Ile chciałaby Pani/Pan zarabiać? kiedy braliśmy udział w procesie rekrutacji. Już nie będziemy mieli takich wątpliwości (czy za dużo czy za mało podałam/em) bo ustawodawca unijny nakłada na Polskę obowiązek dostosowania Kodeksu pracy do przepisów unijnych. Stanie się to już w 2025 r. albo 2026 r., bo w Sejmie jest projekt.

Co w 2025 r. oznacza niepełnosprawność 01-U?

Istnieje łącznie 12 symboli poszczególnych przyczyn niepełnosprawności. Ten jeden kod: 01-U bardzo często pojawia się w orzeczeniach o niepełnosprawności. Kod 01-U często występuje też z innymi kodami, ze względu na znaczną ilość zaburzeń u osoby z niepełnosprawnościami.

REKLAMA