Sztuka motywacji - artykuł sponsorowany
REKLAMA
Pracownicy wyższego szczebla, którzy osiągnęli równowagę między życiem zawodowym a osobistym są o 16 procent bardziej wydajni, mają o 46 procent większą satysfakcję z pracy i aż o 130 procent niższą podatność na wypalenie zawodowe. Takie wnioski płyną z badania Creating Sustainable Performance przytoczonego przez firmę Ernst & Young. Motywowanie pracowników należy zatem do najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Jak pokazują badania, reguła jest prosta: im większa motywacja, tym większe zadowolenie z wykonywanej pracy i efektywność. Podstawą do skutecznych działań motywacyjnych jest znajomość potrzeb pracowników i dopasowanie działań motywacyjnych do ich oczekiwań. Jak można zdobyć niezbędną wiedzę dotyczącą potrzeb pracowników? Najlepszym i zarazem najprostszym sposobem jest rozmowa. Dobrą metodą jest również prowadzenie, zazwyczaj anonimowych, badań ankietowych opinii pracowników i ich oczekiwań. Na postawie analizy wyników ankiet pracodawca może zbudować system motywacyjny, który będzie dobrze odpowiadał rzeczywistym potrzebom pracowników. Najlepiej taki, który połączy wiedzę o motywacji wewnętrznej z narzędziami motywowania zewnętrznego oraz skorzysta z wyników badań współczesnej psychologii pracy.
Jak działa motywacja wewnętrzna
Motywacja wewnętrzna wynika z potrzeby uznania i dążenia do samorozwoju. Pracownik charakteryzujący się takim rodzajem motywacji jest prawdziwym skarbem dla firmy. Praca jest dla niego celem samym w sobie, odpowiedzią na potrzebę doskonalenia swoich umiejętności. Pracownik z taką motywacją chętnie podejmuje wyzwania, realizuje cele, wie, czego chce od siebie i od innych. Zależy mu na rozwijaniu kompetencji. Motywacja wewnętrzna jest zazwyczaj połączona z systemem wartości, którym kieruje się pracownik. Motywacji wewnętrznej nie można w pracowniku zbudować, ale można stworzyć odpowiednie warunki dla jej rozwoju. Jak to zrobić?
Po pierwsze - zaufanie! Zaufanie okazywane pracownikowi zwiększa jego motywację wewnętrzną i powoduje, że staje się on lojalny. Jeżeli widzimy zaangażowanie pracownika jest widoczne, należy zwiększyć jego zakres odpowiedzialności i dać mu większą samodzielność. Stopniowe zwiększanie decyzyjności zaowocuje jeszcze większym zaangażowaniem.
Po drugie - promowanie zasad współpracy. Dobra współpraca pomiędzy pracownikami, zespołami, przełożonymi i kadrą menedżerską zwiększa motywację wewnętrzną wszystkich zatrudnionych. Poprzez współpracę nawiązują się partnerskie relacje z innymi osobami, wiadomo, czego można od nich oczekiwać, gdzie można uzyskać wsparcie. Dzięki temu zwiększa się zaufanie pomiędzy współpracownikami. Pracownik zyskuje także większą pewność siebie, zaczyna zdawać sobie sprawę ze swoich mocnych stron, a jego wiedza i umiejętności są dostrzegane i doceniane przez resztę zespołu. Jest odporny na wypalenie zawodowe.
Jak trwała jest motywacja zewnętrzna
Działania pracownika motywowanego zewnętrznie nastawione są na osiągnięcie dodatkowych korzyści bądź uniknięcie kary. Dla motywowania tego typu pracowników w większym stopniu potrzebne są narzędzia odbierane jako wymierne nagrody. Niezbędny jest również regularny monitoring. Pracownik motywowany zewnętrznie jest bardziej przewidywalny dla pracodawcy, który przez swoje działania motywacyjne może wpływać na zachowania podwładnych.
Do motywowania zewnętrznego stosuje się zarówno narzędzia finansowe, jak i świadczenia pozapłacowe. Te pierwsze to podwyżki, premie, nagrody i bonusy. Drugie – to wszelkiego rodzaju benefity oraz dodatkowe, czasem bardzo oryginalne, świadczenia. Ich pula jest bardzo zróżnicowana, jeżeli chodzi zarówno o koszt, jak i atrakcyjność dla pracowników.
Przy stosowaniu narzędzi motywowania zewnętrznego najważniejsze jest zaspokojenie potrzeb podstawowych. Dopiero po zapewnieniu odpowiedniego poziomu płacy zasadniczej, wystarczającej na zaspokojenie potrzeb dnia codziennego, można przystąpić do korzystania z dodatkowych narzędzi motywacji.
Psychologia mówi, że każdy sposób motywowania ma swój życiowy cykl. Przez jakiś czas spełnia swoje zadanie, ale prędzej czy później traci swoją moc oddziaływania. Nawet silna motywacja wewnętrzna z czasem może przekształcić się i być odczuwana przez pracownika jako zewnętrzna. Ludzie też stosunkowo szybko przyzwyczajają się do benefitów, jakie daje im praca i uważają je za coś oczywistego. Jak zatem motywować, by jak najdłużej utrzymać zaangażowanie pracowników?
Warto poznać najnowsze trendy
Najnowsze trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi wskazują, że właściwą drogą jest jeszcze większe ukierunkowanie działań na pracownika przez rozpoznawanie jego realnych potrzeb, uwzględnianie oczekiwań i planów. Organizacje, świadome wagi motywacji, coraz częściej dokładnie ustalają zasady i formy przyznawanych benefitów pozapłacowych, by uniknąć elementu przypadkowości czy stronniczości. Nowym narzędziem, wychodzącym naprzeciw oczekiwaniom zarówno pracowników, jak i pracodawców, są platformy do zarządzania świadczeniami pozapłacowymi, czyli programy kafeteryjne. Dają one pracownikom możliwość wyboru faktycznie odpowiadających im świadczeń, w ramach określonego przez firmę budżetu. Łączą cechy motywacji wewnętrznej i zewnętrznej. Pracodawcy zaś umożliwiają sprawne zarządzanie wachlarzem świadczeń motywacyjnych i przeznaczonym na ten cel budżetem. Tego typu rozwiązania często dodatkowo usprawniają zbieranie danych dotyczących najpopularniejszych i najskuteczniejszych form motywowania, a także ułatwiają komunikację z pracownikami.
Czym jest MultiKafeteria od Benefit Systems?
Program Kafeteryjny proponowany przez Benefit Systems wychodzi na przeciw najnowszym trendom sztuki motywowania pracowników. Zapewnia indywidualizację wyboru oraz nowoczesną komunikację zarówno ze sponsorem świadczeń pozapłacowych, jak i ich beneficjentami. To program zakładający, że idealnym pakietem socjalnym od firmy jest ten, który wybiera dla siebie sam pracownik (w ramach budżetu przyznanego przez pracodawcę). Oferta MultiKafeterii wpasowuje się również w światową modę na slow-life i work-life balance. Jest też bardzo elastyczna – pozwala zmieniać ofertę w zależności od potrzeb i upodobań pracowników, poszerzać jej zakres, udostępniać atrakcyjne propozycje sezonowe.
Jak korzystać z Programu
Pracodawca, który zdecyduje się na motywowanie pracowników z Benefit Systems, nie musi martwić się formalnościami. Jego praca ograniczona jest do minimum, bo to Benefit Systems odpowiada za całościową realizację programu od początku do końca. Do pracodawcy należy ustalenie zakresu wybranych świadczeń, czyli określenie:
REKLAMA
- jakie świadczenia chce sprezentować swoim pracownikom,
- w jakim terminie będą one dla pracowników dostępne,
- jaką kwotę chce i może na ten cel przeznaczyć,
- ilu i których pracowników wyróżni taką nagrodą.
Mając do dyspozycji pełną ofertę Programu Kafeteryjnego, każdy pracodawca sam wybiera świadczenia, całkowicie indywidualne dla jego firmy, skrojone pod jego potrzeby i cele.
Formalności są bardzo proste. Po podpisaniu umowy z dostawcą, klient przesyła do niego dane pracowników oraz informację o wysokości budżetu przyznanego każdemu pracownikowi. I w tym momencie działania przejmuje dostawca.
Każdy z pracowników umieszczonych na liście przysłanej przez klienta/pracodawcę, otrzymuje indywidualne konto z loginem i hasłem dostępu. Pracownik po zalogowaniu się na platformie widzi ofertę przeznaczoną dla siebie. Sam wybiera spośród świadczeń danych mu do dyspozycji dla niego przez pracodawcę i składa swoje indywidualne zamówienie. Ma więc możliwość samodzielnego sprawdzenia oferty benefitów, porównania różnych propozycji i wybrania najodpowiedniejszej dla siebie. Kiedy już wiadomo, jakie świadczenia zamówili pracownicy, składane jest zamówienie u partnerów, dostawców usług i produktów. Otrzymane od partnerów vouchery, bony, bilety oraz produkty własne Benefit Systems – karty MultiSport, kupony MultiBilet czy vouchery programu MultiWypoczynek, pakowane są w imienne koperty i wysyłane do klienta. Pracownik otrzymuje więc zamówione świadczenie (bilet, voucher, kupon itp.) w kopercie podpisanej jego imieniem i nazwiskiem lub w wersji elektronicznej na wskazany adres mailowy.
Czas na płatność – na podstawie odpowiednich dokumentów sprzedażowych – przychodzi zawsze dopiero po otrzymaniu świadczenia. Przy okazji rozliczenia świadczeń dużą oszczędność czasu działom HR daje możliwość zamówienia zestawień zbiorczych na arkuszach kompatybilnych z systemem kadrowo-placowym klienta - model rozliczeń programu kafeteryjnego można dostosować do potrzeb klienta.
MultiKafeteria jest dopasowana do potrzeb zarówno firm niewielkich, jak i zatrudniających bardzo wielu pracowników. Wprowadzenie programu kafeteryjengo nie wiąże się z dodatkowym budżetem socjalnym – wystarczy przeznaczyć na to środki z istniejącego budżetu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Dodatkowe informacje o programie kafeteryjnym: multikafeteria.pl
Janina Szajkowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat