REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szpitale i przychodnie musiały zwrócić pieniądze NFZ

REKLAMA

Ponad 67,4 mln zł musiały zwrócić szpitale i przychodnie NFZ w związku z nieprawidłowościami w realizacji umów na świadczenia zdrowotne w 2009 r.

Oddziały wojewódzkie NFZ skontrolowały w 2009 r. prawidłowość realizacji ponad 3,3 tys. umów - ponad 1,9 tys. to kontrole planowe, a ponad 1,4 tys. - doraźne. Okazało się, że świadczeniodawcy muszą zwrócić NFZ ponad 67,4 mln zł - z tytułu zakwestionowanych środków finansowych ponad 47 mln zł, a z tytułu nałożonych kar ponad 20 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

"Vademecum 2010" - informator NFZ o świadczeniach zdrowotnych >>

"Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości dotyczyły m.in. niezasadnego rozliczania świadczeń, podwójnego wykazywania do rozliczeń tej samej procedury, braku wykonania diagnostyki niezbędnej do rozliczenia, niepotwierdzania w dokumentacji udzielania świadczeń, braku wymaganego sprzętu i aparatury medycznej oraz wymaganych kwalifikacji personelu" - powiedział Andrzej Troszyński z NFZ.

Jak wynika z raportu, w lecznictwie szpitalnym nieprawidłowości dotyczyły m.in. braku zasadności hospitalizacji i jej nieprawidłowego rozliczenia oraz nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji.

W ambulatoryjnej opiece specjalistycznej kontrole wykazały uchybienia m.in. w kwalifikacji pacjentów do badań, braki w wyposażeniu w sprzęt i nieprowadzenie listy oczekujących na świadczenia. W leczeniu stomatologicznym stwierdzono m.in. wpisywanie do rozliczeń świadczeń niefinansowanych przez NFZ.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwyższą sumę zakwestionowanych środków i nałożonych kar odnotowano w województwach: śląskim - ponad 14,1 mln zł, wielkopolskim - ponad 13,9 mln zł i mazowieckim - ponad 7,4 mln zł.

Ochrona zdrowia - projekty ustaw >>

Małgorzata Doros z biura prasowego śląskiego oddziału NFZ podkreśla, że łączna wysokość kar nałożonych w tym oddziale wynika z dużej liczby świadczeniodawców - oddział podpisał z nimi blisko 8 tys. umów.

Najwięcej - ponad 7 mln zł - zapłacił renomowany szpital kliniczny - Górnośląskie Centrum Medyczne w Katowicach. Po wcześniejszej kontroli NIK sprawdzano tam, czy pacjenci, którym udzielono świadczeń zdrowotnych rozliczonych z Funduszem, uczestniczyli także w badaniach klinicznych finansowanych przez sponsorów. NFZ zakwestionował ponad 300 świadczeń dotyczących badania klinicznego. Wezwał dyrekcję szpitala do zwrotu ponad 2 mln zł za przekazane placówce nienależne środki oraz nałożył karę umowną w wysokości ponad 5 mln zł.

Jak podaje śląski oddział NFZ, najczęstsze nieprawidłowości popełniane przez świadczeniodawców to błędy w prowadzeniu dokumentacji medycznej, zbiorczej i indywidualnej. Merytoryczne nieprawidłowości dotyczą najczęściej sprawozdawania i kwalifikowania świadczeń udzielonych niezgodnie z wytycznymi zawartymi w warunkach, określonych przez rozporządzenia ministra zdrowia oraz zarządzenia prezesa NFZ - np. badanie zostaje wykonane w szpitalu zamiast w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, co sztucznie zawyża cenę.

Ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej >>

REKLAMA

Rzeczniczka mazowieckiego NFZ Wanda Pawłowicz powiedziała, że na jeden ze stołecznych szpitali została nałożona kara 1,6 mln zł. W tym przypadku chodziło o brak atestów i certyfikatów sprzętu radiologicznego oraz brak kwalifikacji personelu udzielającego świadczeń. Z kolei warszawski szpital kliniczny zapłacił 690 tys. zł kary, ponieważ nie zapewnił pacjentowi leków podczas hospitalizacji. W lecznicy stwierdzono także nieprawidłowości w sposobie prowadzenia dokumentacji medycznej.

Kierownik działu obsługi sekretariatu w pomorskim oddziale NFZ, Barbara Arcyman powiedziała, że wśród najczęstszych nieprawidłowości, za które nakładane były w 2009 roku kary umowne, znalazła się m.in. hospitalizacja bez braku wskazań do leczenia szpitalnego. Na jeden ze szpitali w Pomorskiem nałożono za to karę w wysokości ok. 14 tys. zł.

Inna placówka została ukarana (ok. 16 tys. zł) za przedstawienie niezgodnych ze stanem faktycznym danych opisujących świadczenie (rozpoznanie, procedury medyczne itp.).

Pacjenci blokują miejsca w kolejkach do lekarzy specjalistów >>

Częstym zaniedbaniem wykrywanym w czasie kontroli było też podawanie nieprawdziwych informacji o liczbie bądź harmonogramie pracy personelu realizującego daną umowę. Jeden ze szpitali w Pomorskiem został za to ukarany karą 12 tys. zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA