Członkowie OFE coraz częściej skarżą się na problemy ze zmianą funduszu
REKLAMA
W pierwszym kwartale tego roku do regulatora wpłynęło 877 skarg na OFE, ponad trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie 2008 r. Wtedy było ich 269 - poinformowała PAP Katarzyna Biela z biura prasowego urzędu KNF.
REKLAMA
"Najczęściej sygnalizowane problemy związane były ze zmianą OFE po zawarciu przez członka OFE umowy członkowskiej z innym otwartym funduszem emerytalnym" - tłumaczy Biela. Chodzi o brak lub opóźnienia transferów do innych OFE.
Według urzędu KNF jedną z zasadniczych przyczyn braku transferów są braki formalne, np. niewłaściwe wypełnienie przez członka zawiadomienia o zmianie OFE. Bywa, że dane osobowe są niepełne lub błędne, bądź też brakuje daty zawarcia umowy z innym OFE. Inna przyczyna to nieopłacenie opłaty związanej ze zmianą funduszu w przypadku, gdy staż członkowski jest krótszy niż 24 miesiące.
Ponadto zdarza się, że członkowie OFE przekazują zawiadomienia o zawarciu umowy z innym funduszem w ostatnich dniach przed sporządzaniem tzw. list transferowych. Powoduje to nieumieszczenie nazwisk tych osób na listach osób zmieniających OFE, w najbliższym terminie wypłaty transferowej.
"Problemy opisywane przez skarżących wynikały często z braku znajomości terminów transferów, wymogów dotyczących opłat oraz zakresu danych, jakie powinny zostać zawarte w zawiadomieniu o zmianie funduszu" - zwraca uwagę Biela. "Niestety wiedza członków OFE na temat funkcjonowania systemu jest bardzo niska" - powiedziała.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat