REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów w razie zwolnienia pracownika

Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia

REKLAMA

Pracodawca może dochodzić niezamortyzowanej wartości odzieży ochronnej, jeżeli pracownik wraz z zakończeniem stosunku pracy nie zwrócił jej. Natomiast zwrot kosztów poniesionych na kurs doszkalający będzie możliwy, gdy sporządzona zostanie odpowiednia umowa.

Orzeczenie lekarza medycyny pracy stwierdzające zdolność pracownika do świadczenia pracy, której rodzaj został określony w umowie, jest warunkiem dopuszczenia pracownika do wykonywania tej pracy. Badania takie musi przejść każdy nowo zatrudniony pracownik i to nawet wówczas, gdy u poprzedniego pracodawcy zatrudniony był na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana Kodeksu pracy w zakresie wstępnych badań lekarskich >>

WAŻNE!

Przepisy Kodeksu pracy stanowią wprost, że badania profilaktyczne (wstępne, okresowe i kontrolne) przeprowadzane są na koszt pracodawcy.

REKLAMA

W związku z powyższym nie ma podstaw prawnych żądania od pracownika zwrotu całości lub części kosztów badań lekarskich poniesionych przez pracodawcę, nawet jeżeli stosunek pracy trwał miesiąc lub kilka dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzież oraz obuwie robocze i ochronne

Nieco inaczej przedstawia się kwestia odzieży i obuwia roboczego lub odzieży ochronnej, a także innych środków ochrony indywidualnej. Przepisy prawa pracy nakazują pracodawcy nieodpłatne dostarczenie pracownikowi odzieży roboczej wówczas, gdy ma on podjąć pracę na stanowisku, na którym jego własna odzież mogłaby ulec znacznemu zabrudzeniu lub zniszczeniu. Obowiązek wyposażenia pracownika w odzież roboczą może wynikać również z wymagań technologicznych, sanitarnych lub bezpieczeństwa i higieny pracy.

Częstotliwość refundacji okularów korygujących wzrok >>

Jednak na niektórych stanowiskach pracownik będzie musiał być wyposażony w odzież i obuwie ochronne, w celu zabezpieczenia przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy, a także w inne środki ochrony indywidualnej (np. rękawice ochronne, ochronniki słuchu), które dostarcza się pracownikowi nieodpłatnie.

WAŻNE!

Odzież oraz obuwie robocze i ochronne, a także inne dostarczane pracownikom środki ochrony indywidualnej są własnością pracodawcy.

Zarówno odzież, obuwie, jak i przyznane środki ochrony indywidualnej powinny mieć określone w przepisach wewnątrzzakładowych okresy ich użytkowania. W sytuacji gdy dochodzi do rozwiązania stosunku pracy przed upływem tych okresów, pracownik powinien zwrócić pracodawcy przyznaną mu odzież i obuwie robocze lub ochronne. Jeżeli pracownik przedmiotów tych nie odda, to pracodawca ma prawo żądać od pracownika zwrotu wartości nierozliczonej odzieży. Pracodawca nie będzie jednak mógł żądać całej wartości przyznanej pracownikowi odzieży. Dochodzona przez pracodawcę kwota musi uwzględniać zużycie tej odzieży lub obuwia, nawet jeżeli były one użytkowane tylko przez krótki okres.


Trzeba jednak pamiętać, że pracodawca nie może samodzielnie dokonać potrącenia wyżej wymienionej kwoty z wynagrodzenia pracownika. Na potrącenie konkretnej kwoty musi uzyskać zgodę pracownika. W razie braku takiej zgody pozostaje droga sądowa.

Należy również pamiętać, że nie wolno „mobilizować” pracownika do zwrotu odzieży niewydaniem świadectwa pracy.

Szkolenia i kursy

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Kodeksu pracy dotyczącymi podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników, pracodawca może żądać od pracownika zwrotu dodatkowych kosztów poniesionych na naukę pracownika pod warunkiem sporządzenia pisemnej umowy. Pracodawca nie ma obowiązku sporządzania umowy, jeżeli nie zamierza zobowiązać pracownika do przepracowania określonego czasu (maksymalnie 3 lata) po zakończeniu nauki. Ponadto pracodawca może domagać się zwrotu jedynie dodatkowych kosztów, które ewentualnie przyznał pracownikowi w umowie o podnoszenie kwalifikacji, tj. opłaty za kształcenie, kosztów przejazdu, podręczników czy zakwaterowania. Nie można natomiast domagać się zwrotu kosztów związanych z wypłaconym pracownikowi wynagrodzeniem z tytułu urlopu szkoleniowego lub z tytułu płatnego zwolnienia z całości lub części dnia pracy na udział w szkoleniu.

Jak ustalić wynagrodzenie za urlop szkoleniowy >>

WAŻNE!

Podstawą zwrotu dodatkowych kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych jest umowa sporządzona w formie pisemnej.

Zwrot dodatkowych kosztów następuje w kwocie proporcjonalnej do okresu zatrudnienia po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji lub okresu zatrudnienia w czasie ich podnoszenia. Okres „odpracowywania” przez pracownika szkolenia, kursu lub innej formy podnoszenia kwalifikacji nie może przekroczyć 3 lat.

Pracownik będzie zobowiązany do zwrotu pracodawcy dodatkowych kosztów, jeżeli:

  • bez uzasadnionych przyczyn nie podejmie podnoszenia kwalifikacji zawodowych albo przerwie podnoszenie tych kwalifikacji,
  • pracodawca rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika, w trakcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub po jego ukończeniu, w terminie określonym w umowie, nie dłuższym niż 3 lata,
  • rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem (z wyjątkiem wypowiedzenia umowy o pracę z powodu mobbingu) – w trakcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub po jego ukończeniu, w terminie określonym w umowie, nie dłuższym niż 3 lata,
  • rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 lub 943 k.p. mimo braku przyczyn określonych w tych przepisach.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Kodeksu pracy pracodawca nie ma podstawy prawnej uprawniającej go do jednostronnego skierowania pracownika na kurs lub szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe. Formalnie kształcenie takie jest możliwe po uzyskaniu zgody pracownika.

Podstawa prawna:

  • art. 91, 102–1032, 124, art. 229 § 1 i 6, art. 2376 § 1, art. 2377 § 1 i 3, art. 2378 Kodeksu pracy.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA