REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje z pracownikami w przypadku zwolnień grupowych

Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Przepisy unijne regulują samą procedurę zwolnień grupowych, nie ingerując w prawo przedsiębiorcy do dokonania zwolnień grupowych.

W wyniku rozwoju rynku wspólnotowego powstała potrzeba wzmocnienia oraz ujednolicenia ochrony pracowników w przypadku zwolnień grupowych. Często przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terenie więcej niż jednego państwa członkowskiego wybierały do zwolnień pracowników zatrudnionych w tym państwie członkowskim, w którym ochrona przed zwolnieniami grupowymi była najsłabsza. Wspólnota podjęła więc działania zmierzające do zbliżenia poziomu ochrony gwarantowanej zwalnianym pracownikom w poszczególnych państwach członkowskich. Obecnie kwestię tę reguluje dyrektywa Rady 98/59/WE w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych – zwana dalej dyrektywą (wdrożona do prawa polskiego ustawą o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie są skutki niezastosowania przepisów o zwolnieniach grupowych do pracowników zatrudnionych na czas określony>>

WAŻNE!

Jednym ze środków ochrony pracowników przewidzianym w przypadku zwolnień grupowych jest prawo pracowników do informacji i przeprowadzania z nimi konsultacji.

REKLAMA

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca, który zamierza dokonać zwolnień grupowych, jest zobowiązany we właściwym czasie przeprowadzić konsultacje z przedstawicielami pracowników (art. 2 dyrektywy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsultacje powinny dotyczyć co najmniej:

  • sposobów i możliwości uniknięcia zwolnień grupowych,
  • ograniczenia liczby dotkniętych nimi pracowników,
  • możliwości złagodzenia konsekwencji zwolnień, np. przez udzielenie zwalnianym pracownikom pomocy w przekwalifikowaniu.

Planowanie zwolnień korzystne dla pracodawcy>>

Warunkiem prowadzenia konstruktywnych konsultacji jest dostarczenie przedstawicielom pracowników we właściwym czasie (tj. przed podjęciem ostatecznej decyzji co do przeprowadzenia zwolnień grupowych) wszystkich istotnych informacji, w tym informacji o:

  • przyczynach zamierzonych zwolnień grupowych,
  • liczbie i kategorii pracowników przewidzianych do zwolnienia,
  • przewidywanym okresie trwania zwolnień,
  • proponowanych kryteriach selekcji pracowników, którzy mają zostać zwolnieni (art. 2 ust. 3 dyrektywy).

WAŻNE!

Niedopełnienia przez pracodawcę obowiązku poinformowania i przeprowadzenia konsultacji z przedstawicielami pracowników nie usprawiedliwia fakt, że to nie on, ale przedsiębiorstwo, które sprawuje nad nim kontrolę, podjęło decyzję w sprawie zwolnień grupowych.

W przypadku naruszenia przez pracodawcę obowiązku informacji czy konsultacji w ramach procedury zwolnień grupowych państwa członkowskie powinny zapewnić przedstawicielom pracowników i/lub pracownikom możliwość wszczęcia postępowania administracyjnego lub sądowego (art. 6 dyrektywy).

Problemy poruszane przed sądami

W związku z omawianym problemem warto zwrócić uwagę na jedno z ostatnich orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich dotyczące charakteru prawa do informacji i konsultacji przewidzianego w ramach procedury zwolnień grupowych.

W wyroku z 16 lipca 2009 r. (C-12/08) w sprawie Mono Car Styling SA w likwidacji (pracodawca) przeciwko Dervis Odemis i in. (zwolnieni pracownicy) jedno z pytań zadanych przez sąd belgijski dotyczyło oceny zgodności z prawem wspólnotowym przepisów krajowych stanowiących, że zwolniony pracownik nie może kwestionować prawidłowości przeprowadzenia procedury informacji i konsultacji, jeżeli zastrzeżeń do procedury nie zgłosili przedstawiciele pracowników.

Wypowiedzenia w trakcie procedury przygotowawczej do zwolnień grupowych>>

Stan faktyczny sprawy przedstawiał się następująco. Zarząd spółki Mono Car Styling SA w likwidacji w związku ze złą sytuacją finansową zamierzał dokonać zwolnień grupowych. Podpisał więc z przedstawicielami związków zawodowych projekt porozumienia zawierającego zasady restrukturyzacji i warunki zwolnień grupowych. Porozumienie zawierało również oświadczenie, że pracodawca przestrzegał procedury informacji i konsultacji. Mimo złożenia takiego oświadczenia przez związki zawodowe 21 zwolnionych pracowników zaskarżyło prawidłowość tej procedury, twierdząc m.in., że brak było debaty w sprawie zwolnień oraz że porozumienie socjalne zostało zawarte poza radą przedsiębiorstwa, z którą pracodawca w pierwszej kolejności powinien się skonsultować. Prawo belgijskie stanowiło, że zwolniony pracownik sam nie mógł skutecznie kwestionować prawidłowości przeprowadzenia informacji i konsultacji, jeżeli przedstawiciele załogi w radzie przedsiębiorstwa, a w jej braku – delegaci związków, nie zgłosili pracodawcy zastrzeżeń co do realizacji tych procedur.

W związku z powyższym Trybunał Sprawiedliwości dokonał wykładni przepisów dyrektywy i stwierdził, że:

  • przewidziane w niej prawo do informacji i konsultacji powinno służyć przedstawicielom pracowników, a nie pracownikom traktowanym indywidualnie. Przedstawiciele pracowników znajdują się bowiem w najlepszej sytuacji, aby osiągnąć cel dyrektywy, tj. przedstawić konstruktywne propozycje uniknięcia lub ograniczenia zwolnień grupowych oraz łagodzenia ich skutków;
  • z treści art. 6 dyrektywy wynika ogólny obowiązek państw członkowskich wprowadzenia procedur zapewniających przestrzeganie obowiązków przewidzianych w dyrektywie.


Natomiast do swobodnej decyzji państw członkowskich należy opracowanie zasad tych procedur.

Z uwagi więc na zbiorowy charakter prawa do informacji i konsultacji Trybunał uznał, że wystarczającą gwarancją tego prawa jest przyznanie przedstawicielom pracowników legitymacji procesowej w przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania przez pracodawcę obowiązku poinformowania i konsultacji. Oczywiście nie stoi to na przeszkodzie przyznaniu legitymacji procesowej dodatkowo zwalnianym pracownikom.

Zasady zwolnień grupowych>>

W konsekwencji przepisy prawa belgijskiego uznano za zgodne z prawem wspólnotowym, ponieważ umożliwiały sądową kontrolę procedury informowania i konsultacji zarówno na wniosek przedstawicieli pracowników, jak i zwolnionego pracownika. Fakt, że legitymacja procesowa zwolnionego pracownika w takiej sytuacji została ograniczona, zdaniem Trybunału, nie był równoznaczny z brakiem gwarancji prawidłowego wykonania prawa do informacji i konsultacji w ramach zwolnień grupowych.

Można zastanawiać się, czy przepisy prawa krajowego, które dają prawo do sądowej kontroli procedury informowania i konsultacji jedynie zwolnionemu pracownikowi, są zgodne z art. 6 dyrektywy, skoro samo prawo do informacji i konsultacji, jak stwierdził Trybunał, ma charakter zbiorowy. Takie pytanie nasuwa się po analizie przepisów prawa polskiego, według których na nieprawidłowości w procedurze zwolnień grupowych mogą przed sądem powoływać się w zasadzie tylko zwolnieni pracownicy, gdy kwestionują oni zgodność z prawem dokonanego im wypowiedzenia.

Podstawa prawna:

  • dyrektywa Rady 98/59/WE z 20 lipca 1998 r. (DzUrz L 225 z 12 sierpnia 1998 r., s. 16–21),
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA