| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Kiedy wydatki na wynagrodzenia i podróże służbowe stanowią koszt spółki z o.o.

Kiedy wydatki na wynagrodzenia i podróże służbowe stanowią koszt spółki z o.o.

Przedsiębiorstwa w Polsce obciążone są podatkiem dochodowym od osób prawnych, tzw. podatkiem korporacyjnym. Podatek naliczany jest od wysokości zysku (czyli różnicy przychodów i kosztów), dlatego istotne jest, jakie wydatki mogą firmy zaliczyć do kosztów, aby bezzasadnie nie zaniżyć należnego podatku.

Wyjazd służbowy prezesa

W przypadku prezesa spółki z o.o. zatrudnionego na podstawie umowy o pracę, zasady rozliczania wydatków na podróże służbowe będą takie same jak dla innych pracowników. Jeżeli członek zarządu nie jest zatrudniony na umowę o pracę, istotne jest, aby z zawartej z nim umowy (bądź umowy spółki, uchwały wspólników) wynikało, że spółka jest zobowiązana do określonych świadczeń na jego rzecz, np. z tytułu podróży służbowych.

Jest to szczególnie istotne, gdy członek zarządu jest jednocześnie udziałowcem spółki z o.o. Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) wynika, że nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców niebędących pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy (art. 16 ust. 1 pkt 38 updop).

Gdy prezes będący udziałowcem spółki z o.o. wyjeżdża w podróż służbową, a z zawartej z nim umowy wynika, że przysługuje mu zwrot poniesionych z tego tytułu wydatków i wydatki te są związane z działalnością spółki, na pewno nie mają one charakteru jednostronnego świadczenia na rzecz udziałowca, a zatem można je zaliczyć do kosztów podatkowych.

Konsekwencje nieprawidłowego wliczania wydatków w koszty

W przypadku błędnego zakwalifikowania poniesionych przez spółkę z o.o. wydatków i niesłusznego zaliczenia ich do kosztów podatkowych, spółka powinna złożyć korektę zeznania podatkowego za rok, którego dotyczy błędne rozliczenie, i wykazać prawidłowe koszty podatkowe. Jeżeli spowoduje to podwyższenie dochodu, spółka zobowiązana jest zapłacić od tego dochodu podatek wraz z odsetkami.

Podstawa prawna:

  • art 15 ust. 1, ust. 4–4h, art. 16 ust. 1 pkt 38, pkt 51, pkt 57, pkt 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)
  • art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.)

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR
PPK dla pracownika24.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Daniela Wybrańczyk

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »