REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Według jakiej stawki obliczyć odprawę, gdy pracownik chorował

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Majewska
Niezależny ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, doświadczony szkoleniowiec w dziedzinie prawa pracy, w tym w praktycznym rozliczaniu wynagrodzeń. Autorka licznych artykułów poświęconych praktycznym aspektom stosowania prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Autorka licznych artykułów publikowanych w: Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń, Dzienniku Gazeta Prawna.

REKLAMA

Nasz pracownik otrzymuje wyłącznie wynagrodzenie zasadnicze 2350 zł. Dostał wypowiedzenie z przyczyn go niedotyczących, które upływa z końcem lipca 2010 r. Przez 10 dni tego miesiąca pracownik chorował, za co otrzymał wynagrodzenie chorobowe. Jakie wynagrodzenie przyjąć do podstawy wymiaru należnej mu odprawy ekonomicznej: określone w angażu (2350 zł brutto miesięcznie) czy faktycznie wypłacone w lipcu, tzw. częściowe (1566,70 zł brutto)?

Do podstawy wymiaru odprawy ekonomicznej powinni Państwo przyjąć wynagrodzenie w stałej kwocie miesięcznej należnej pracownikowi w miesiącu ustania zatrudnienia według umowy o pracę. Chodzi zatem o stawkę 2350 zł, a nie o kwotę faktycznie wypłaconą mu w tym miesiącu.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy z przyczyn niedotyczących pracownika stanowi równowartość:

  • miesięcznego wynagrodzenia – po przepracowaniu w ostatniej firmie mniej niż 2 lata,
  • dwumiesięcznego wynagrodzenia – po przepracowaniu w ostatniej firmie minimum 2 lat i nie dłużej niż 8 lat,
  • trzymiesięcznego wynagrodzenia – po przepracowaniu w ostatniej firmie co najmniej 8 lat.

Pracownik zwalniany z przyczyn leżących po stronie pracodawcy ma prawo do odprawy w wysokości nie wyższej niż 15-krotność minimalnego wynagrodzenia, czyli najwyżej 19 755 zł (15 x 1317 zł). Taki górny limit wyznacza ustawa o zwolnieniach grupowych (art. 8 ust. 2 ustawy). Jednak pracodawca może dowolnie wypłacić wyższą kwotę. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 24 lipca 2009 r. (I PK 41/09).

REKLAMA

Wynagrodzenie będące podstawą wymiaru tej odprawy należy obliczać tak samo jak ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy (art. 8 ust. 3 ustawy o zwolnieniach grupowych). Oznacza to, że składniki wynagrodzenia w stałej stawce miesięcznej trzeba włączyć do podstawy wymiaru odprawy w kwocie należnej w miesiącu nabycia prawa do odprawy, a więc w miesiącu rozwiązania umowy o pracę (§ 15 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego...).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Składniki wynagrodzenia w stałej stawce miesięcznej włączamy do podstawy wymiaru odprawy w kwocie należnej w miesiącu nabycia prawa do odprawy.


PRZYKŁAD

Andrzej W. otrzymuje wyłącznie wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 2350 zł brutto. Dostał wypowiedzenie z przyczyn dotyczących pracodawcy, które upływa z końcem lipca 2010 r. Przez 10 dni tego miesiąca pracownik chorował, za co otrzymał wynagrodzenie chorobowe. Aby ustalić wysokość odprawy, należy wykonać następujące czynności:

obliczyć wynagrodzenie zasadnicze za lipiec obniżone z powodu choroby:

2350 zł : 30 = 78,33 zł,

78,33 zł x 10 dni choroby = 783,30 zł,

2350 zł – 783,30 zł = 1566,70 zł,

wynagrodzenie zasadnicze za lipiec wyniesie 1566,70 zł;

ustalić, które wynagrodzenie przyjąć do podstawy wymiaru należnej odprawy ekonomicznej: określone w angażu (2350 zł brutto miesięcznie) czy faktycznie wypłacone w lipcu, tzw. częściowe (1566,70 zł brutto).

Pracodawcy często biorą pod uwagę składniki w stałej stawce miesięcznej w wysokości faktycznie wypłaconej w miesiącu ustania zatrudnienia, czyli w opisanej sytuacji 1566,70 zł. To duży błąd, ponieważ wysokość odprawy ma odzwierciedlać miesięczną pensję zatrudnionego bądź jej wielokrotność. Potwierdza to również główna zasada obliczania wynagrodzenia i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, zgodnie z którą za czas urlopu przysługuje takie wynagrodzenie, jakie otrzymałby pracownik, gdyby pracował (art. 172 Kodeksu pracy). Miesięczna odprawa wynosi tyle, ile wynagrodzenie za miesiąc czynnej pracy danej osoby. Zatem w tym przypadku miesięczna odprawa wyniesie 2350 zł;

ustalić wysokość odprawy.


Ustalając podstawę wymiaru odprawy nie należy jej dzielić przez współczynnik ekwiwalentu, jak nakazuje § 19 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego (...). Skoro stanowi ona n-krotność miesięcznego wynagrodzenia pracownika, nie ma potrzeby dokonywania przeliczeń na stawkę dzienną odprawy. Poprzestajemy zatem na średniej arytmetycznej miesięcznej, którą mnożymy przez tyle miesięcy, za ile przysługuje odprawa (uchwała SN z 9 maja 2000 r.; III ZP 12/00; OSNP 2000/22/806). Dlatego w zależności od stażu pracy pracownikowi należy się:

2350 zł brutto miesięcznej odprawy (jeżeli był zatrudniony w firmie mniej niż 2 lata),

4700 zł brutto dwumiesięcznej odprawy, tj. 2350 zł x 2 miesiące (jeżeli był zatrudniony w firmie minimum 2 lata i nie dłużej niż 8 lat),

7050 zł brutto trzymiesięcznej odprawy, tj. 2350 zł x 3 miesiące (jeżeli był zatrudniony w firmie co najmniej 8 lat).

Odprawa przysługująca z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracownika jest w całości zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (§ 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). Pełna kwota odprawy podlega natomiast opodatkowaniu na zasadach ogólnych dotyczących przychodów ze stosunku pracy (art. 21 ust. 1 pkt 3b updof).

Podstawa prawna

  • art. 8 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844 ze zm.),
  • § 15 i § 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14 ze zm.),
  • art. 172 Kodeksu pracy,
  • art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),
  • § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

Czas pracy 2026. Tabela: wymiar czasu pracy dla 1 miesiąca, 3-miesięcy i 4 miesięcy

Czas pracy w 2026 roku - będzie 2008 godzin pracy, a więc 251 dni roboczych i 114 dni wolnych od pracy. Jaki jest wymiar czasu pracy w poszczególnych miesiącach przyszłego roku? Ile wynosi miesięczna, 3-miesięczna i 4-miesięczna norma czasu pracy? Oto tabela do pobrania i druku.

Rewolucja w Kodeksie Pracy: umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy. Sprawdź, co zyskasz w 2026 r.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja na polskim rynku pracy. Po latach dyskusji i apeli milionów Polaków, praca na umowie zleceniu czy prowadzenie własnej firmy nareszcie zostaną potraktowane na równi z etatem. Sejm przyjął ustawę, która zrównuje te formy aktywności zawodowej ze stażem pracy. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dłuższy urlop, wyższe dodatki i większe bezpieczeństwo. Sprawdźmy szczegóły tej historycznej zmiany, która czeka już tylko na podpis Prezydenta.

Nawet 1 mln kobiet po 50 roku życia aktywnie poszukuje pracy. Czas na zmianę myślenia [Debata]

Kobiety po 50 roku życia to jedna z najliczniejszych, a zarazem najmniej aktywnych grup zawodowych w Polsce. Nawet 1 mln kobiet w wieku 50+ aktywnie poszukuje pracy. Debata ekspercka „Z doświadczeniem na marginesie? Jak włączyć kobiety 50+ do rynku pracy” odkrywa, że dojrzałe kobiety to dziś ogromny, lecz wciąż niedostatecznie doceniany potencjał. Jednym z rozwiązać może być sprzedaż bezpośrednia.

REKLAMA

Jeżeli nie złożysz tego wniosku na czas, Twoje pieniądze w ZUS bezpowrotnie przepadną

Jeżeli gromadziłeś składki w ZUS, szczególnie w tym samym czasie w zbiegu, to jest z więcej niż jednego tytułu (np. stosunek pracy i działalność gospodarcza), jest bardzo prawdopodobne, że na Twoim indywidualnym koncie w ZUS istnieje nadpłata, którą możesz odzyskać. Musisz jednak pilnować właściwego terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconych składek, bowiem w razie jego przekroczenia, składki bezpowrotnie przepadną z Twojej historii ubezpieczenia i zostaną wykorzystane przez ZUS na wypłatę bieżących świadczeń.

Przejście z roli kolegi do roli przełożonego najtrudniejszym wyzwaniem awansu. Firma powinna wspierać młodych menadżerów

Młodym menadżerom najtrudniej jest przejść z roli kolegi lub koleżanki w rolę przełożonego lub przełożonej. Firmy awansują szeregowego pracownika i czekają aż się wykaże. Tymczasem organizacje, które wspierają awansowanych pracowników w nowej pozycji, zyskują lepsze wyniki.

REKLAMA