REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zapisy z regulaminu zfśs naruszające przepisy ustawy

Anna Banaszkiewicz

REKLAMA

Czy zapisy z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dotyczące dopłaty do wypoczynku w brzmieniu: „wysokość świadczeń dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika” oraz „uprawnieni mogą korzystać z dopłaty do wypoczynku urlopowego jeden raz w roku po przepracowaniu w zakładzie pracy co najmniej 1 roku” naruszają postanowienia ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych?

RADA
Cytowane przez Czytelnika zapisy z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych naruszają przepisy ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w zakresie, w jakim mowa o wymiarze czasu pracy oraz stażu pracy. Za zgodny z prawem należy uznać zapis dotyczący częstotliwości pobierania dopłat do wypoczynku urlopowego przez uprawnione do tego osoby.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami art. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, pracodawca, który według stanu na 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudnia powyżej 20 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty) oraz pracodawca, który prowadzi gospodarkę finansową na podstawie ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych - bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników - tworzą obligatoryjnie zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Tworzy się go z corocznego odpisu podstawowego, naliczonego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powinien być uzgodniony z zakładowymi organizacjami związkowymi, natomiast gdy pracownicy nie są zrzeszeni w związku zawodowym, pracodawca uzgadnia regulamin z pracownikami wybranymi przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Fundusz ten przeznaczony jest przede wszystkim na finansowanie zakładowej działalności socjalnej, określonej w art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Obejmuje ona m.in. usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku oraz działalności sportowo-rekreacyjnej. Z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być dofinansowane wczasy, pobyt w sanatorium na leczenie lub rekonwalescencję połączony z wypoczynkiem, kolonie, obozy, zimowiska itp.

Należy podkreślić, że Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 28 marca 2007 r. uznał za niezgodne ustawą zasadniczą brzmienie art. 2 ust. 1 (a także art. 8 ust. 2a) cytowanej ustawy w zakresie, w jakim ograniczała ona możliwość skorzystania z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli były one świadczone poza terenem kraju.

Osobami uprawnionymi do korzystania ze środków funduszu są pracownicy i ich rodziny, byli pracownicy - emeryci, renciści i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie prawo do korzystania z funduszu (art. 2 pkt 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych).

O tym, jakie rodzaje i formy wypoczynku będą dofinansowywane ze środków zakładowego funduszu świadczeń u danego pracodawcy, decydują wewnętrzne uregulowania, obowiązujące w tym zakładzie.

Każdy pracodawca tworzący fundusz, zgodnie z art. 8 ust. 2 cytowanej już ustawy, jest obowiązany do wydania regulaminu, w którym określi zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej, zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu.

Natomiast wszystkie świadczenia socjalne finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym również dopłata do wypoczynku, mają charakter uznaniowy. Oznacza to, że możliwość otrzymania takiego świadczenia oraz jego wysokość uzależnione są, po pierwsze, od tego, czy zakładowy regulamin przewiduje takie dopłaty oraz po drugie, od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.

Częstotliwość korzystania z dopłat do wypoczynku jest uzależniona od ilości środków zgromadzonych w funduszu przeznaczonych na dopłaty do wypoczynku w określonym zakładzie w danym roku. Oznacza to, że w jednym zakładzie pracy istnieje możliwość korzystania z dopłat kilka razy w roku, natomiast w innym zakładzie, mającym mniej środków na ten cel, np. raz w roku.

W związku z tym, zgodny z przepisami jest zapis mówiący, iż „uprawnieni mogą korzystać z dopłaty do wypoczynku urlopowego jeden raz w roku”. Nie można tego samego stwierdzić, do dalszej części tego zapisu, która mówi, że uprawnienie takie przysługuje „po przepracowaniu w zakładzie pracy co najmniej jednego roku”. Zgodnie z przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, o wysokości świadczenia socjalnego, jakim jest dofinansowanie do wypoczynku, powinny decydować kryteria o wyłącznie socjalnym charakterze.

Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 2001 r., w którym zwrócono uwagę na fakt, iż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników i ich rodzin, a jego adresatami są zwłaszcza rodziny o najniższych dochodach. Także zapis stanowiący, iż „wysokość świadczenia dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika” nie jest zgodny z prawem. Zarówno wymiar czasu pracy, jak i staż pracy nie są kryteriami socjalnymi w rozumieniu przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i nie powinny decydować o przyznaniu oraz wysokości świadczenia.


Podstawa prawna:

- ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.),
- ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.),
- Wyrok Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 2001 r. (sygn. akt I PKN 579/00, opubl. OSNP 2003/14/331),
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 marca 2007 r. (sygn akt K 40/04, opubl. Dz.U. nr 69, poz. 467).

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody. Termin przekazania informacji do ZUS mija 28 lutego 2025 r.

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA

Ważny termin dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów. Do końca lutego trzeba rozliczyć się z ZUS-em

Renciści i emeryci na wcześniejszej emeryturze, którzy są w dalszym ciągu aktywni zawodowo i dorabiają do swoich świadczeń, muszą do końca lutego poinformować ZUS o przychodach, które osiągnęli ponad otrzymywane z ZUS-u świadczenie. Dodatkowe zarobki dotyczą między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej czy z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

Wyższe obowiązkowe wpłaty na PFRON od marca 2025 r.

Wysokość obowiązkowych wpłat na PFRON zmieni się od 1 marca 2025 r. Ich wysokość ustalana jest w zależności od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2024 r. wzrosło i wyniosło 8477,21 zł.

Edukacja średnia a rynek pracy – czy szkoły dobrze przygotowują uczniów na wyzwania XXI wieku?

W dobie globalizacji, cyfryzacji i dynamicznych zmian na rynku pracy, edukacja średnia staje przed kluczowym wyzwaniem: jak przygotować uczniów do funkcjonowania w świecie, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także umiejętności praktycznych, elastyczności i kompetencji przyszłości? Tradycyjne modele edukacji, oparte na sztywnych programach nauczania, coraz częściej okazują się niewystarczające w kontekście rosnących wymagań pracodawców.

36 dni urlopu wypoczynkowego dla tej grupy pracowników w 2025 r. Zmian nie przyniesie również 2026 r.

20 dni lub 26 dni to standardowy wymiar urlopu wypoczynkowego. Jednak w przypadku sporej grupy pracowników wymiar urlopu wynosi 30 dni lub 36 dni. Komu przysługuje tyle dni urlopu? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

REKLAMA

Jawne wynagrodzenia w każdej ofercie pracy. Będzie rewolucja w KP

Koniec z tabu o wynagrodzeniach! Jak wielu z nas musiało się zastanowić jaką kwotę wpisać w polu: Ile chciałaby Pani/Pan zarabiać? kiedy braliśmy udział w procesie rekrutacji. Już nie będziemy mieli takich wątpliwości (czy za dużo czy za mało podałam/em) bo ustawodawca unijny nakłada na Polskę obowiązek dostosowania Kodeksu pracy do przepisów unijnych. Stanie się to już w 2025 r. albo 2026 r., bo w Sejmie jest projekt.

Co w 2025 r. oznacza niepełnosprawność 01-U?

Istnieje łącznie 12 symboli poszczególnych przyczyn niepełnosprawności. Ten jeden kod: 01-U bardzo często pojawia się w orzeczeniach o niepełnosprawności. Kod 01-U często występuje też z innymi kodami, ze względu na znaczną ilość zaburzeń u osoby z niepełnosprawnościami.

REKLAMA