REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zapisy z regulaminu zfśs naruszające przepisy ustawy

Anna Banaszkiewicz

REKLAMA

Czy zapisy z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dotyczące dopłaty do wypoczynku w brzmieniu: „wysokość świadczeń dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika” oraz „uprawnieni mogą korzystać z dopłaty do wypoczynku urlopowego jeden raz w roku po przepracowaniu w zakładzie pracy co najmniej 1 roku” naruszają postanowienia ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych?

RADA
Cytowane przez Czytelnika zapisy z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych naruszają przepisy ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w zakresie, w jakim mowa o wymiarze czasu pracy oraz stażu pracy. Za zgodny z prawem należy uznać zapis dotyczący częstotliwości pobierania dopłat do wypoczynku urlopowego przez uprawnione do tego osoby.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami art. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, pracodawca, który według stanu na 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudnia powyżej 20 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty) oraz pracodawca, który prowadzi gospodarkę finansową na podstawie ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych - bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników - tworzą obligatoryjnie zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Tworzy się go z corocznego odpisu podstawowego, naliczonego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powinien być uzgodniony z zakładowymi organizacjami związkowymi, natomiast gdy pracownicy nie są zrzeszeni w związku zawodowym, pracodawca uzgadnia regulamin z pracownikami wybranymi przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Fundusz ten przeznaczony jest przede wszystkim na finansowanie zakładowej działalności socjalnej, określonej w art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Obejmuje ona m.in. usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku oraz działalności sportowo-rekreacyjnej. Z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być dofinansowane wczasy, pobyt w sanatorium na leczenie lub rekonwalescencję połączony z wypoczynkiem, kolonie, obozy, zimowiska itp.

Należy podkreślić, że Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 28 marca 2007 r. uznał za niezgodne ustawą zasadniczą brzmienie art. 2 ust. 1 (a także art. 8 ust. 2a) cytowanej ustawy w zakresie, w jakim ograniczała ona możliwość skorzystania z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli były one świadczone poza terenem kraju.

Osobami uprawnionymi do korzystania ze środków funduszu są pracownicy i ich rodziny, byli pracownicy - emeryci, renciści i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie prawo do korzystania z funduszu (art. 2 pkt 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych).

O tym, jakie rodzaje i formy wypoczynku będą dofinansowywane ze środków zakładowego funduszu świadczeń u danego pracodawcy, decydują wewnętrzne uregulowania, obowiązujące w tym zakładzie.

Każdy pracodawca tworzący fundusz, zgodnie z art. 8 ust. 2 cytowanej już ustawy, jest obowiązany do wydania regulaminu, w którym określi zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej, zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu.

Natomiast wszystkie świadczenia socjalne finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym również dopłata do wypoczynku, mają charakter uznaniowy. Oznacza to, że możliwość otrzymania takiego świadczenia oraz jego wysokość uzależnione są, po pierwsze, od tego, czy zakładowy regulamin przewiduje takie dopłaty oraz po drugie, od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.

Częstotliwość korzystania z dopłat do wypoczynku jest uzależniona od ilości środków zgromadzonych w funduszu przeznaczonych na dopłaty do wypoczynku w określonym zakładzie w danym roku. Oznacza to, że w jednym zakładzie pracy istnieje możliwość korzystania z dopłat kilka razy w roku, natomiast w innym zakładzie, mającym mniej środków na ten cel, np. raz w roku.

W związku z tym, zgodny z przepisami jest zapis mówiący, iż „uprawnieni mogą korzystać z dopłaty do wypoczynku urlopowego jeden raz w roku”. Nie można tego samego stwierdzić, do dalszej części tego zapisu, która mówi, że uprawnienie takie przysługuje „po przepracowaniu w zakładzie pracy co najmniej jednego roku”. Zgodnie z przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, o wysokości świadczenia socjalnego, jakim jest dofinansowanie do wypoczynku, powinny decydować kryteria o wyłącznie socjalnym charakterze.

Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 2001 r., w którym zwrócono uwagę na fakt, iż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników i ich rodzin, a jego adresatami są zwłaszcza rodziny o najniższych dochodach. Także zapis stanowiący, iż „wysokość świadczenia dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika” nie jest zgodny z prawem. Zarówno wymiar czasu pracy, jak i staż pracy nie są kryteriami socjalnymi w rozumieniu przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i nie powinny decydować o przyznaniu oraz wysokości świadczenia.


Podstawa prawna:

- ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.),
- ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.),
- Wyrok Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 2001 r. (sygn. akt I PKN 579/00, opubl. OSNP 2003/14/331),
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 marca 2007 r. (sygn akt K 40/04, opubl. Dz.U. nr 69, poz. 467).

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe świadczenie od maja 2025 r., ale z wyrównaniem od stycznia. Skorzysta ponad 130 tys. osób

Ponad 130 tys. osób skorzysta z nowelizacji ustawy o rencie socjalnej i nabędzie prawo do dodatku dopełniającego. Dodatek ten będzie wypłacany od maja 2025 r., ale z wyrównaniem od stycznia przyszłego roku.

Nie każdy okres poprzedniego zatrudnienia przyśpieszy „zapisanie” pracownika do PPK

Przy zatrudnieniu pracownika pracodawca sprawdza 12 miesięcy wstecz czy dana osoba była już u niego zatrudniona. Jeśli tak, okres poprzedniego zatrudnienia wlicza się do okresu wymaganego do zapisu do PPK. Co w sytuacji, kiedy pracodawca zawarł już w imieniu tego pracownika umowę o prowadzenie PPK? Co oznacza zmiana instytucji finansowej? Jakie okresy zatrudnienia bierze się pod uwagę?

Urlop na żądanie w wymiarze 4 dni czy 8 dni? Jak nowe przepisy zmieniły zasady udzielania urlopu na żądanie

Pracodawca jest obowiązany udzielić urlopu na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym. Pracownik powinien zgłosić żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia. Czy to wystarczy do skorzystania z urlopu na żądanie przez pracownika?

Renta wdowia 2024 i 2025 [ile, dla kogo, kiedy, wniosek, czy z KRUS?]

Kto może otrzymać rentę wdowia? Kto nie otrzyma renty wdowiej? Czy trzeba składać wniosek o rentę wdowią? Czy renta wdowia wyklucza rentę rodzinną?

REKLAMA

Sejm: Trzeba to zmienić. Pracownik zapłacił 900 złotych za okulary. Dofinansowanie tylko 140 złotych od pracodawcy

Wszyscy wiemy, że pracownik pracujący przy komputerze ma prawo do refundacji kosztów zakupu okularów. Płaci pracodawca. Przepisy nie określą jednak, ile wynosi ta refundacja. Pojawił się pomysł dookreślenia tego. Proponowany limit kwotowy dla refundacji, to: "50% kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub przynajmniej 500 złotych".   

4 formy pomocy z UP dla pracodawców poszkodowanych w powodzi 2024

Urząd pracy pomaga pracodawcom poszkodowanym w wyniku powodzi. Przewidziano 4 formy wsparcia z UP: umorzenie środków przyznanych na refundację wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy, zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę za skierowanych bezrobotnych, Zwrot kosztów na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych pracowników, pożyczka na wynagrodzenia z FGŚP. Jak z nich skorzystać?

Komunikat ZUS: Utrudnienia w działaniu aplikacji mZUS oraz programie Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w działaniu aplikacji mobilnej mZUS dla Lekarza oraz programu Płatnik.

Nagroda jubileuszowa: Komu przysługuje i w jakiej wysokości

Kodeks pracy nie zajmuje się nagrodą jubileuszową, co oznacza, że to świadczenie nie przysługuje wszystkim pracownikom. Tzw. jubileuszówka jest bowiem świadczeniem charakterystycznym dla sfery budżetowej. Jej wysokość ustalana jest w zależności od stażu pracy i wysokości wynagrodzenia uprawnionej osoby.

REKLAMA

4 formy pomocy z UP dla bezrobotnych poszkodowanych w powodzi 2024

Urząd pracy przyznaje bezrobotnym poszkodowanym w powodzi nie tylko pomoc materialną - świadczenie pieniężne w wysokości 1662,00 zł. Sprawdź, jakie jeszcze formy wsparcia przewiduje UP.

Ile płacą za staż z urzędu pracy w 2024 roku?

Staż z urzędu pracy jest nabywaniem przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Ile płacą za staż w 2024 roku? Ile może trwać i jakie korzyści ma pracodawca?

REKLAMA