REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 13,1 tys. zasiłków pogrzebowych wypłacił do końca września 2023 r. ZUS na Podkarpaciu. Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Ponad 13,1 tys. zasiłków pogrzebowych wypłacił do końca września 2023 r. ZUS na Podkarpaciu. Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 13,1 tys. zasiłków pogrzebowych wypłacił do końca września 2023 r. ZUS na Podkarpaciu. Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy? Kto z członków rodziny jest uprawniony do otrzymania zasiłku pogrzebowego?  Gdzie złożyć dokumenty? Ile czasu na złożenie wniosku o zasiłek pogrzebowy?

rozwiń >

ZUS na podkarpaciu wypłacił w tym roku ponad 13,1 tys. zasiłków pogrzebowych

Rzecznik prasowy ZUS w województwie podkarpackim Wojciech Dyląg, wskazał że: ZUS na podkarpaciu, do końca września 2023 r. wypłacił ponad 13,1 tys. zasiłków pogrzebowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W 2022 roku ZUS na Podkarpaciu wypłacił 19 449 zasiłków pogrzebowych, odpowiednio oddział ZUS w Rzeszowie 13861, a oddział w Jaśle 5768. 

Do końca września 2023 r., zasiłków pogrzebowych było ponad 13,1 tys. zasiłków, w oddziale Rzeszów – 9341, a Jasło – 3818.

Kto może uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Generalnie zasiłek pogrzebowy może otrzymać każdy, kto zapłacił za pogrzeb, jednak musi spełnić konkretne warunki. Może to być np.: osoba z rodziny zmarłego; obca osoba (np. pracodawca); instytucja (np. dom pomocy społecznej, gmina czy związek wyznaniowy).

REKLAMA

Ważne! Zasiłek pogrzebowy przysługuje tylko raz po tej samej osobie zmarłej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co trzeba zrobić aby otrzymać zasiłek pogrzebowy?

Aby otrzymać zasiłek pogrzebowy należy złożyć:

  • wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (dokument Z-12)
  • odpis skrócony aktu zgonu (chyba, że złoży się wniosek wówczas oddział ZUS sam może uzyskać odpis skrócony aktu zgonu z urzędu stanu cywilnego),
  • odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe, albo odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją urzędnika, że dziecko urodziło się martwe,
  • oryginały rachunków, które dotyczą poniesionych kosztów pogrzebu
  • kopie rachunków, które dotyczą pogrzebu i potwierdził je bank za zgodność z oryginałem
  • zaświadczenie płatnika składek (na przykład pracodawcy) o tym, że albo wnioskujący albo zmarły podlegają/li ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu – w przypadku osoby ubezpieczonej (nie dotyczy to osób, które mają pozarolniczą działalność i osób, które z nimi współpracują),
  • dokumenty, które potwierdzą, że jest się z rodziny zmarłego (na przykład odpis skrócony aktu urodzenia),
  • dokument tożsamości, na przykład dowód osobisty albo paszport – jeśli dokumenty składa się osobiście w jednostce ZUS,
  • pełnomocnictwo, jeśli ktoś inny składa dokumenty.

Gdzie złożyć dokumenty?

Wniosek wraz z dokumentami można złożyć w placówce ZUS (w jednostce ZUS, która wypłacała emeryturę albo rentę zmarłemu – jeśli zmarły dostawał emeryturę albo rentę czy też w jednostce ZUS – zgodnie z miejscem zamieszkania wnioskodawcy)

  • osobiście;
  • przez osobę upoważnioną;
  • pocztą;
  • elektronicznie przez PUE ZUS.

Ile czasu na złożenie wniosku o zasiłek?

Na złożenie wniosku o wypłatę jest sporo czasu:

  • do 12 miesięcy od dnia śmierci,
  • do 12 miesięcy od dnia pogrzebu – jeśli na przykład pojawił się problem z odnalezieniem zwłok lub identyfikacją zmarłego.

W jakiej wysokości przysługuje zasiłek pogrzebowy?

Zasiłek pogrzebowy nie odpowiada całkowitym wydatkom, które faktycznie poniosło się z tytułu organizacji pogrzebu. Jeżeli należy się do ww. grupy członków rodziny zasiłek pogrzebowy przysługuje w wysokości 4 000 zł. Jest to stała kwota. Jeżeli zaś pogrzeb organizują osoby spoza rodziny zmarłego (czyli instytucje, organy, obce osoby) zasiłek przysługuje w takiej wysokości w jakiej koszty zostały faktycznie poniesione, jednak nie więcej niż 4 000 zł.

Przykład
Co jeżeli za pogrzeb zapłaci więcej niż jedna osoba z rodziny?

Jeśli za pogrzeb płaci więcej niż jedna osoba z rodziny – zasiłek będzie podzielony proporcjonalnie do wydatków tych osób. Każda z tych osób musi złożyć oddzielny wniosek.

W jakim czasie ZUS wypłaca zasiłek?

Od dnia złożenia wszystkich dokumentów, ZUS wypłaca zasiłek w ciągu 30 dni.

Rzecznik prasowy ZUS podpowiada co do kosztów pogrzebu i zwortu środków

Jak podaje PAP: „To, jakie koszty należy uznać za koszty pogrzebu, niestety nie określa żadna ustawa. Tak, więc przyjmuje się, że sam pogrzeb to czynności, które trwają od chwili zgonu do pochowania zwłok lub prochów osoby zmarłej” – dodał Dyląg.

Dlatego, jak zwrócił uwagę rzecznik, pojawiają się niekiedy wątpliwości, czy np. zakup samej trumny wystarczy do udowodnienia kosztów pogrzebu lub czy do kosztów pogrzebu można zaliczyć wydatki związane z postawieniem nagrobka?

Przedstawienie rachunku za samą trumnę nie stanowi dowodu pokrycia kosztów pogrzebu. Dzieje się tak, dlatego, że istnieje domniemanie, że pozostałe koszty poniósł ktoś inny, kto również będzie ubiegał się o zasiłek pogrzebowy” – powiedział Dyląg.

Dodał, że kosztu pogrzebu nie stanowi również zakup samych kwiatów; inaczej niż w przypadku ceremonii kościelnej.

„To jak najbardziej wydatki związane z pogrzebem i potwierdzone przez instytucję kościelną są uwzględniane w wypłacanym przez ZUS świadczeniu. Inna rzecz to wydatki poniesione na wystawienie nagrobka. Z uwagi na fakt, iż jego zakup nie jest bezpośrednio związany z pochówkiem osoby zmarłej, nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu wysokości zasiłku pogrzebowego. Brak nagrobka nie oznacza, że pogrzeb się nie odbył. A może on być wystawiony nawet kilka lat po pochówku” – zaznaczył Dyląg. 

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA