REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Kontrakt menedżerski a składki ZUS/fot. Fotolia
Kontrakt menedżerski a składki ZUS/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z umów wykorzystywanych do zatrud­niania osób na wysokich stanowiskach zarzą­dzających jest kontrakt menedżerski. Może być ukształtowany w ten sposób, że będzie umową o charakterze cywilnoprawnym lub będzie miał cechy umowy o pracę. Czy kontrakt menedżerski podlega ubezpieczeniom społecznym?

Zatrudnienie na podstawie umowy prawa cywilne­go dotyczące kadry menedżerskiej lub wysokiej klasy specjalistów.

REKLAMA

Autopromocja

Umowy będące pracowniczymi kontraktami menedżerskimi mogą zawierać wiele posta­nowień, które ze względu na swój charakter powodują, że kontrakt będzie miał charakter typowej umowy o pracę, do której należy sto­sować wszystkie przepisy Kodeksu pracy. Najczęściej jednak kontrakt menedżerski ma charakter umowy cywilnoprawnej. Wtedy cha­rakteryzuje się m.in. brakiem podporządkowa­nia wobec przedsiębiorcy, odpowiedzialnością za sposób wykonywania działań, wynagrodze­niem uzależnionym od wyników pracy.

Obecnie kontrakt jest także popularną formą zatrudniania lekarzy. W tym przypadku ma formę umowy cywilnoprawnej, przeważnie o charakterze umowy zlecenia. Kontrakt może być zawarty np. między szpitalem a osobą fizyczną lub między szpitalem a lekarzem pro­wadzącym działalność gospodarczą (indywidu­alną praktykę medyczną). W takich sytuacjach do tej formy zatrudnienia zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego.

Wynagrodzenie

W kontrakcie menedżerskim zawartym w formie cywilnoprawnej umowy strony same decydują, jak określić swoje prawa i obowiązki w zakresie wynagradzania. Wysokość wynagrodzenia może być określona przez wskazanie konkretnej kwoty albo przez określenie pewnych parametrów, przy użyciu których wysokość ta ma być ustalana (np. ustalenie wysokości wynagrodzenia mene­dżera przez powiązanie go z zyskiem przedsię­biorstwa).

W praktyce często zdarza się, że wynagrodzenie to składa się z 2 części: jednej stałej i drugiej zmiennej, powiązanej np. z poziomem zysków zarządzanego przedsiębiorstwa lub wskaźnikiem wzrostu produkcji czy zwiększeniem przyrostu sprzedaży towarów przedsiębiorstwa. Można także wskazać maksymalną kwotę wynagro­dzenia, którą otrzyma menedżer. Strony umowy mogą dowolnie ustalić terminy i zasady wypłaty wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekomendowany produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Kontrakt menedżerski zawarty w formie umowy o pracę musi w zakresie wynagrodzeń przestrze­gać zasad określonych w przepisach prawa pracy. Wynagrodzenie za pracę powinno być tak usta­lone, aby odpowiadało w szczególności rodzajo­wi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaga­nym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Dopuszczalna jest pewna swoboda w kształtowaniu wynagrodze­nia, które może być np. uzależnione od wyników. Menedżer ma również zagwarantowane wynagro­dzenie minimalne.

Kontrakt menedżerski może także przewidywać dodatkowe świadczenia na rzecz menedżera (np. prawo do korzystania z samochodu służbo­wego, mieszkania należącego do przedsiębior­stwa, dodatkowego pakietu ubezpieczeń, możli­wość nabywania produktów przedsiębiorstwa po obniżonych cenach czy określonych środków na cele reprezentacyjne). Jednym z elementów kon­traktów menedżerskich są często klauzule o zaka­zie konkurencji. Po rozwiązaniu kontraktu mene­dżerskiego menedżer często otrzymuje odszko­dowanie (wypłacane jako rekompensata z tytułu powstrzymania się przez określony czas od podej­mowania działań konkurencyjnych).

Ubezpieczenie

W zależności od woli stron kontrakt menedżer­ski może zawierać cechy umowy o pracę albo umowy zlecenia. Co do zasady wynagrodze­nie otrzymywane z tytułu zawarcia kontraktu menedżerskiego jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście. Stosuje się wówczas zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu analogicznie jak do umów zlecenia. Jeżeli w kontrakcie prze­ważają cechy umowy o pracę, to menedżer powi­nien zostać zgłoszony do ubezpieczeń jako pra­cownik i podlega obowiązkowo wszystkim ubez­pieczeniom.

Zajrzyj na nasze FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Encyklopedia kadrowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA