Kontrakt menedżerski a składki ZUS
REKLAMA
REKLAMA
Zatrudnienie na podstawie umowy prawa cywilnego dotyczące kadry menedżerskiej lub wysokiej klasy specjalistów.
REKLAMA
Umowy będące pracowniczymi kontraktami menedżerskimi mogą zawierać wiele postanowień, które ze względu na swój charakter powodują, że kontrakt będzie miał charakter typowej umowy o pracę, do której należy stosować wszystkie przepisy Kodeksu pracy. Najczęściej jednak kontrakt menedżerski ma charakter umowy cywilnoprawnej. Wtedy charakteryzuje się m.in. brakiem podporządkowania wobec przedsiębiorcy, odpowiedzialnością za sposób wykonywania działań, wynagrodzeniem uzależnionym od wyników pracy.
Obecnie kontrakt jest także popularną formą zatrudniania lekarzy. W tym przypadku ma formę umowy cywilnoprawnej, przeważnie o charakterze umowy zlecenia. Kontrakt może być zawarty np. między szpitalem a osobą fizyczną lub między szpitalem a lekarzem prowadzącym działalność gospodarczą (indywidualną praktykę medyczną). W takich sytuacjach do tej formy zatrudnienia zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego.
Wynagrodzenie
W kontrakcie menedżerskim zawartym w formie cywilnoprawnej umowy strony same decydują, jak określić swoje prawa i obowiązki w zakresie wynagradzania. Wysokość wynagrodzenia może być określona przez wskazanie konkretnej kwoty albo przez określenie pewnych parametrów, przy użyciu których wysokość ta ma być ustalana (np. ustalenie wysokości wynagrodzenia menedżera przez powiązanie go z zyskiem przedsiębiorstwa).
W praktyce często zdarza się, że wynagrodzenie to składa się z 2 części: jednej stałej i drugiej zmiennej, powiązanej np. z poziomem zysków zarządzanego przedsiębiorstwa lub wskaźnikiem wzrostu produkcji czy zwiększeniem przyrostu sprzedaży towarów przedsiębiorstwa. Można także wskazać maksymalną kwotę wynagrodzenia, którą otrzyma menedżer. Strony umowy mogą dowolnie ustalić terminy i zasady wypłaty wynagrodzenia.
Rekomendowany produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)
Kontrakt menedżerski zawarty w formie umowy o pracę musi w zakresie wynagrodzeń przestrzegać zasad określonych w przepisach prawa pracy. Wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Dopuszczalna jest pewna swoboda w kształtowaniu wynagrodzenia, które może być np. uzależnione od wyników. Menedżer ma również zagwarantowane wynagrodzenie minimalne.
Kontrakt menedżerski może także przewidywać dodatkowe świadczenia na rzecz menedżera (np. prawo do korzystania z samochodu służbowego, mieszkania należącego do przedsiębiorstwa, dodatkowego pakietu ubezpieczeń, możliwość nabywania produktów przedsiębiorstwa po obniżonych cenach czy określonych środków na cele reprezentacyjne). Jednym z elementów kontraktów menedżerskich są często klauzule o zakazie konkurencji. Po rozwiązaniu kontraktu menedżerskiego menedżer często otrzymuje odszkodowanie (wypłacane jako rekompensata z tytułu powstrzymania się przez określony czas od podejmowania działań konkurencyjnych).
Ubezpieczenie
W zależności od woli stron kontrakt menedżerski może zawierać cechy umowy o pracę albo umowy zlecenia. Co do zasady wynagrodzenie otrzymywane z tytułu zawarcia kontraktu menedżerskiego jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście. Stosuje się wówczas zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu analogicznie jak do umów zlecenia. Jeżeli w kontrakcie przeważają cechy umowy o pracę, to menedżer powinien zostać zgłoszony do ubezpieczeń jako pracownik i podlega obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom.
Zajrzyj na nasze FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat