REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa-zlecenie zawarta z własnym pracownikiem

Jakub Gorut

REKLAMA

Zleceniobiorca, który zawiera umowę-zlecenie z aktualnym pracodawcą, jest pod względem ubezpieczeniowym traktowany jak pracownik. Przychody ze zlecenia takiej osoby wlicza się nie tylko do podstawy wymiaru składek, ale również do podstawy zasiłku.

Zawierając umowę-zlecenie z własnym pracownikiem, płatnik nie zgłasza jej do ZUS na odrębnym formularzu. Wynagrodzenie z tytułu takiej umowy jest traktowane jak wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę. W celu rozliczenia z ZUS sumuje się oba wynagrodzenia i wykazuje na jednym raporcie ZUS RCA z pracowniczym kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 XX.

REKLAMA

REKLAMA

Załóżmy, że z pracownicą zatrudnioną na umowę o pracę na czas nieokreślony została zawarta dodatkowo umowa-zlecenie na okres od 30 maja 2011 r. do 2 września 2011 r. Przedmiotem umowy miały być prowadzone zajęcia warsztatowe – w sumie 8 godzin (2 godz. w maju, 2 godz. w czerwcu, 2 godz. w lipcu i 2 godz. we wrześniu). Całość wynagrodzenia za wykonanie zlecenia została wypłacona dopiero we wrześniu. Pracownica wykonywała zlecenie w maju, czerwcu oraz pierwszego lipca. Natomiast od 4 lipca 2011 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. 14 sierpnia 2011 r. pracownica ta urodziła dziecko. Dwie pozostałe godziny zlecenia wykonała, przebywając już na zasiłku macierzyńskim. Umowa-zlecenie nie została odrębnie zgłoszona do ZUS jako umowa zawarta z własnym pracownikiem.

Polecamy produkt: Rewolucja w umowach zlecenie

Dokumentacja rozliczeniowa za pracownika–zleceniobiorcę

W komplecie dokumentacji rozliczeniowej za ubezpieczonego uwzględnia się należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat – od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Podstawę wymiaru składek stanowi zatem wynagrodzenie faktycznie wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika (a nie wynagrodzenie należne). W związku z tym wypłacone we wrześniu wynagrodzenie z tytułu umowy-zlecenia należy wykazać w dokumentacji rozliczeniowej za wrzesień.

REKLAMA

Płatnik powinien złożyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • raport ZUS RCA z kodem 01 10 XX i podstawą wymiaru składek w kwocie uzyskanego we wrześniu przychodu (z umowy-zlecenia, a także z umowy o pracę – jeżeli przychód taki zostanie wypłacony),
  • raport ZUS RCA z kodem 12 40 XX i podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe finansowane przez budżet państwa w kwocie wypłaconego zasiłku macierzyńskiego,
  • raport ZUS RSA z kodem świadczenia/przerwy 311 (zasiłek macierzyński z ubezpieczenia chorobowego), okresem przebywania na urlopie macierzyńskim oraz kwotą wypłaconego zasiłku macierzyńskiego.

Ustalenie podstawy zasiłku

Podstawę zasiłku chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy (art. 36 ust. 1 ustawy zasiłkowej). W cytowanym przepisie użyte jest sformułowanie „wynagrodzenie za okres”, a nie „wynagrodzenie wypłacone w okresie”. A zatem przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego należy ustalić, jakie wynagrodzenie przysługiwało pracownikowi za okres wliczany do podstawy do zasiłku. Nie badamy natomiast, kiedy wynagrodzenie zostało faktycznie wypłacone. Zasada ta dotyczy wynagrodzenia podstawowego (wynikającego z umowy). Wliczanie do podstawy zasiłków dodatkowych składników wynagrodzenia (premii, nagród itp.) odbywa się na odmiennych zasadach. Należność z tytułu umowy-zlecenia nie jest jednak dodatkowym składnikiem wynagrodzenia, a składnikiem podstawowym przysługującym z tytułu zawarcia umowy cywilnoprawnej. W związku z tym, ustalając podstawę wymiaru zasiłku, należy uwzględnić wynagrodzenie ze zlecenia w kwocie faktycznie wypłaconej.

Należy zwrócić szczególną uwagę na brzmienie art. 41 ust. 2 ustawy zasiłkowej, zgodnie z którym składników wynagrodzenia przysługujących (...) tylko do określonego terminu nie uwzględnia się przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego należnego za okres po tym terminie. Konieczne jest zatem precyzyjne ustalenie, na jaki okres została zawarta umowa-zlecenie. Tylko w tym okresie do podstawy zasiłku powinna zostać wliczona kwota wynikająca ze zlecenia. Po tym okresie podstawę wymiaru zasiłku należy zmniejszyć, wyłączając z niej wynagrodzenie przysługujące z umowy-zlecenia.

W omawianym przypadku do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku chorobowego uwzględniamy – oprócz wynagrodzenia już wypłaconego z tytułu umowy o pracę – również wynagrodzenie z tytułu umowy-zlecenia, które zostanie wypłacone dopiero we wrześniu. Jest ono bowiem należne za okres sprzed wypłaty.

Przykład

Pracownica uzyskuje z tytułu umowy o pracę stałe miesięczne wynagrodzenie w kwocie 2000 zł. Od maja do września wykonuje ponadto pracę na podstawie umowy-zlecenia. Przedmiotem umowy są prowadzone zajęcia warsztatowe – w sumie 8 godzin (2 godz. w maju, 2 godz. w czerwcu, 2 godz. w lipcu i 2 godz. we wrześniu). Należność za wykonanie zlecenia została określona w stawce godzinowej po 250 zł za godzinę, a łączna kwota wynagrodzenia została wypłacona we wrześniu.


W lipcu pracownica ta rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia lekarskiego. Niezdolność do pracy powstała od 14 lipca 2011 r. Umowa-zlecenie została jednak zrealizowana zgodnie z przewidzianym planem do lipca (w sumie 6 godzin warsztatów). Ostatnie 2 godziny pracownica zrealizowała we wrześniu, przebywając już na urlopie macierzyńskim.

Do podstawy wymiaru zasiłku należy przyjąć okres 12 miesięcy poprzedzających powstanie niezdolności do pracy, tj. od lipca 2010 r. do czerwca 2011 r.

Następnie należy ustalić, jaka kwota wynagrodzenia za wykonanie zlecenia przypada na okres, który wchodzi do podstawy zasiłku.

Wyliczenie podstawy zasiłku wraz z wynagrodzeniem ze zlecenia:

•  (12 miesięcy x 2000 zł) + (2 miesiące x 500 zł) = 25 000 zł,

•  25 000 x 13,71% = 3427,5 zł

•  25 000 – 3427,5 = 21 572,50 zł,

•  21 572,50 : 12 = 1797,70 zł,

•  1797,70 : 30 = 59,92 zł (stawka dzienna zasiłku 100%).

Pracodawca – zleceniodawca musi jednak pamiętać, że wynagrodzenie z umowy cywilnoprawnej należy potraktować jak wynagrodzenie przysługujące do określonego terminu (art. 41 ust. 2 ustawy zasiłkowej). Ponieważ umowa-zlecenie była zawarta na okres od maja do września 2011 r., wynagrodzenie z tego tytułu będzie uwzględniane w podstawie zasiłków przysługujących za ten okres. Natomiast należy je wyłączyć z podstawy wymiaru zasiłku przysługującego za okres przypadający po upływie zawarcia umowy-zlecenia. W omawianym przypadku będzie to okres zasiłku macierzyńskiego od października 2011 r.


Podstawę wymiaru zasiłku należy ponownie przeliczyć, wyłączając z niej składnik – wynagrodzenie z umowy-zlecenia:

•  12 miesięcy x 2000 zł = 24 000 zł,

•  24 000 x 13,71% = 3290,4 zł,

•  24 000 – 3290,4 = 20 709,60 zł,

•  20 709,60 : 12 = 1725,80 zł,

•  1725,80 : 30 = 57,52 zł (stawka dzienna zasiłku 100%).

Na koniec przypomnienie – to na pracodawcy spoczywa obowiązek ustalenia i przyporządkowania wypłaconej kwoty do poszczególnych miesięcy w przypadku ustalania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. Powinno to też mieć odzwierciedlenie w dokumentacji płacowej, aby płatnik, w razie kontroli ZUS bez problemu udowodnił, na jakiej podstawie wypłacił zasiłek w określonej wysokości. W praktyce pomocne może być np. wystawianie przez zleceniobiorcę rachunków (z odroczonym terminem zapłaty, zgodnie z treścią umowy-zlecenia) za każdy okres wykonywania umowy-zlecenia.

Podstawa prawna:

  • art. 8 ust. 2a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 36 ust. 1, art. 41 ust. 2 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2010 r. nr 77, poz. 512 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (DzU nr 186, poz. 1444 ze zm.),
  • § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (DzU nr 78, poz. 465 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

REKLAMA

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

REKLAMA

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA