REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Korzyści z zatrudnienia telepracowników w firmie

Dorota Strzelec

REKLAMA

Jestem menedżerem w firmie informatycznej i zastanawiam się nad zatrudnieniem pracowników zdalnych. Nie wiem jednak, czy jest to korzystne rozwiązanie dla mojej firmy i dozwolone w przypadku wszystkich rodzajów działalności gospodarczych. Na co zwrócić uwagę, rekrutując pracowników i jakie warunki należy spełnić, by móc zatrudniać w ten sposób?

Obecnie dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii teleinformatycznych można pracować, nie wychodząc z domu. Faktycznie telepraca stwarza nowe szanse pracodawcom – nie tylko pozwala obniżyć koszty, lecz także zwiększyć wydajność i satysfakcję zatrudnionych.

Telepracą określa się każdy rodzaj pracy wykonywanej poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia, której wyniki dostarczane są za pomocą nowoczesnej technologii teleinformatycznej (ICT). Nie jest istotny rodzaj obowiązków, lecz sposób ich realizacji. Praca zdalna wykonywana jest indywidualnie, czemu towarzyszy duża swoboda w jej organizacji. Wymaga podejścia zadaniowego, ścisłego wykonywania i gotowości do bieżącego raportowania wyników. To praca zorientowana na rezultaty.

Na wdrożenie telepracy decydują się najczęściej firmy z branży usług finansowych, grafiki komputerowej oraz księgowości. Popularna jest również wśród architektów, prawników, programistów, webmasterów czy tłumaczy. Pomimo niewątpliwych zalet, nie wszystkie stanowiska kwalifikują się do telepracy. Archiwista, laborant czy pracownik recepcji to przykłady profesji, w przypadku których niemożliwe byłoby zabranie pracy do domu.

Według raportu sporządzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości za rok 2010, na całym świecie zatrudnionych jest około 60 milionów telepracowników.

W rankingu przodują Finlandia i Holandia, gdzie w ten sposób zatrudniony jest co drugi pracownik, w Polsce natomiast jedynie 5 proc.

Z korzyścią dla stron

Za wdrożeniem tej nowej formy organizacji pracy przemawiają m.in. korzyści finansowe. Pracodawcy, zatrudniając w ten sposób, oszczędzają przede wszystkim na wynajmie powierzchni biurowej, kosztach związanych z organizacją stanowisk pracy, nieobecnością pracowników czy z nadgodzinami. Telepraca jest również sposobem na dopasowanie struktury zatrudnienia do bieżących potrzeb firmy. Dzięki tej formie pracy można pozyskać osoby mniej mobilne, np. niepełnosprawne, matki wychowujące dzieci, studentów czy osoby, które mieszkają poza miejscem siedziby zakładu pracy.

Oporne stereotypy

Niestety, wielu pracodawców i menedżerów nadal jest przekonanych, że pracownicy są najbardziej efektywni, jeśli spędzają długie godziny na swoich stanowiskach pracy i pod stałą kontrolą przełożonych. Ze względu na to, że praca zdalna opiera się na podejściu zadaniowym, a zatrudnieni rozliczani są z wykonanej pracy, a nie liczby godzin, które na nią poświęcą, ich szefowie muszą stosować inne metody delegowania odpowiedzialności, ustalania norm efektywności oraz komunikacji.

Decydując się na wdrożenie pracy zdalnej w firmie, po stronie pracodawcy leży zapewnienie pracownikowi środków technicznych, które pozwolą mu wykonywać obowiązki. Jest to oczywiście koszt, który musi ponieść już na samym początku, ale niezbędny na tym etapie inwestycji. Ze względu na specyficzny charakter tej formy zatrudnienia koniecznością jest również zatroszczenie się o bezpieczeństwo wykonywania pracy oraz poufność informacji przekazywanych drogą elektroniczną.

Trudności dotyczą także samych pracowników. Osoby, które mają problemy z opanowaniem komunikacji elektronicznej, lub te, które nie wyobrażają sobie braku bezpośrednich kontaktów w miejscu pracy, miewają problem z samodzielną organizacją pracy i ustalaniem priorytetów czy też oddzieleniem życia zawodowego od prywatnego. Mogą również gorzej funkcjonować poza środowiskiem pracy. Dlatego telepracę zaleca się osobom z określonym stażem w tradycyjnym systemie pracy.


Pożądane kompetencje

Pracę w domu poleca się zwłaszcza osobom, które na płaszczyźnie zawodowej cenią sobie samodzielność i niezależność. Pracownik sam organizuje i zarządza swoim czasem pracy, dzięki czemu może pogodzić obowiązki służbowe z życiem rodzinnym czy nauką. To również propozycja dla tych, których męczy atmosfera w siedzibie firmy, zwłaszcza szum biurowy czy wewnętrzne konflikty. Osoby, które np. wychowują dzieci lub uczą się, mogą w ten sposób nie tylko zyskać więcej czasu, lecz także oszczędzić na wydatkach związanych z kosztami dojazdu do pracy. Ze względu na sposób wykonywania obowiązków będzie atrakcyjna dla osób, które cenią możliwości, jakie niosą technologie teleinformatyczne. Idealni kandydaci na telepracowników powinni umiejętnie zarządzać własnym czasem oraz być nastawieni na osiąganie wyników. Ze względu na brak bezpośrednich kontaktów z podwładnymi wymagana jest automotywacja, samodzielność oraz samodyscyplina. Niezbędne są również umiejętności komunikacyjne.

Zatrudniając telepracowników, nie można zapominać, że powinni mieć także stały fizyczny kontakt z firmą. Dzięki temu zapobiegniemy poczuciu alienacji, które niekiedy może się u nich pojawiać, co spowodowane jest deficytem codziennych kontaktów z ludźmi.

W świetle prawa

Praca zdalna została w Polsce uregulowana prawnie stosunkowo niedawno, bo w 2007 roku, kiedy weszły w życie przepisy Kodeksu pracy dotyczące zatrudnienia w formie telepracy. Według prawa telepracownik to osoba wykonująca regularnie pracę poza zakładem pracy (wyłącznie lub tylko w niektóre dni tygodnia), w miejscu ustalonym z pracodawcą oraz przekazująca jej wyniki za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Telepracownik posiada takie same prawa i obowiązki, jak pozostali pracownicy w firmie, co ważne – forma telepracy może być stosowana jedynie w umowach o pracę. Zgodnie z prawem pracodawca, który zatrudnia w tym systemie, musi umożliwić pracownikowi przebywanie na terenie firmy i dostarczyć sprzęt, na którym będzie on pracował, jak również ponosić koszty jego eksploatacji i ewentualnych napraw. Ponadto domowe stanowisko pracy musi spełniać podobne wymogi ergonomii i BHP, jak to w siedzibie firmy – nasze oczy czy kręgosłup męczą się tak samo, niezależnie od lokalizacji pracy.

Szef kontra telepracownik

System pracy zdalnej wymusza na przełożonych, którzy zarządzają telepracownikami, zweryfikowanie swoich umiejętności związanych z delegowaniem uprawnień, zadań czy koordynacją pracy. Techniki kierowania wykorzystywane w tradycyjnym modelu pracy z podwładnymi, szczególnie jeśli chodzi o zarządzanie związane z silnymi osobowościami, mogą okazać się w tej sytuacji nieefektywne.

W wielu przypadkach niezbędna może okazać się zmiana podejścia menedżerów, ponieważ w przeciwieństwie do tradycyjnego modelu motywowanie czy ocena pracowników są w tej sytuacji utrudnione. Brak bezpośrednich kontaktów z podwładnymi może wiązać się np. z problemami w koordynacji i kontroli delegowanych zadań.

Przełożeni muszą nauczyć się, że nie będą mogli już kontrolować czasu pracy, ponieważ praca zdalna powinna być monitorowana poprzez wyniki, a nie procesy. To menedżer ustala termin i poziom, czyli jakość wykonania zadania, a telepracownik ten styl akceptuje. Niezbędne jest również wcześniejsze ustalanie norm efektywności. Konieczne jest, aby zarówno przełożony, jak i telepracownik dokładnie rozumieli swoje uzgodnienia. To jest już oczywiście kwestią poprawnej komunikacji, która w przypadku telepracy nabiera specjalnego znaczenia. Główny nacisk powinien być położony na definiowanie zadań i określanie oczekiwanej efektywności.

System telepracy jest naturalną reakcją na rozwój technologii teleinformatycznych, ale przede wszystkim odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy. Choć korzyści płynących z pracy zdalnej jest wiele, to niestety, w Polsce nadal należy ona do marginalnych form zatrudnienia.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA