REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Korzyści z zatrudnienia telepracowników w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Strzelec

REKLAMA

Jestem menedżerem w firmie informatycznej i zastanawiam się nad zatrudnieniem pracowników zdalnych. Nie wiem jednak, czy jest to korzystne rozwiązanie dla mojej firmy i dozwolone w przypadku wszystkich rodzajów działalności gospodarczych. Na co zwrócić uwagę, rekrutując pracowników i jakie warunki należy spełnić, by móc zatrudniać w ten sposób?

Obecnie dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii teleinformatycznych można pracować, nie wychodząc z domu. Faktycznie telepraca stwarza nowe szanse pracodawcom – nie tylko pozwala obniżyć koszty, lecz także zwiększyć wydajność i satysfakcję zatrudnionych.

Telepracą określa się każdy rodzaj pracy wykonywanej poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia, której wyniki dostarczane są za pomocą nowoczesnej technologii teleinformatycznej (ICT). Nie jest istotny rodzaj obowiązków, lecz sposób ich realizacji. Praca zdalna wykonywana jest indywidualnie, czemu towarzyszy duża swoboda w jej organizacji. Wymaga podejścia zadaniowego, ścisłego wykonywania i gotowości do bieżącego raportowania wyników. To praca zorientowana na rezultaty.

Na wdrożenie telepracy decydują się najczęściej firmy z branży usług finansowych, grafiki komputerowej oraz księgowości. Popularna jest również wśród architektów, prawników, programistów, webmasterów czy tłumaczy. Pomimo niewątpliwych zalet, nie wszystkie stanowiska kwalifikują się do telepracy. Archiwista, laborant czy pracownik recepcji to przykłady profesji, w przypadku których niemożliwe byłoby zabranie pracy do domu.

Według raportu sporządzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości za rok 2010, na całym świecie zatrudnionych jest około 60 milionów telepracowników.

W rankingu przodują Finlandia i Holandia, gdzie w ten sposób zatrudniony jest co drugi pracownik, w Polsce natomiast jedynie 5 proc.

Z korzyścią dla stron

Za wdrożeniem tej nowej formy organizacji pracy przemawiają m.in. korzyści finansowe. Pracodawcy, zatrudniając w ten sposób, oszczędzają przede wszystkim na wynajmie powierzchni biurowej, kosztach związanych z organizacją stanowisk pracy, nieobecnością pracowników czy z nadgodzinami. Telepraca jest również sposobem na dopasowanie struktury zatrudnienia do bieżących potrzeb firmy. Dzięki tej formie pracy można pozyskać osoby mniej mobilne, np. niepełnosprawne, matki wychowujące dzieci, studentów czy osoby, które mieszkają poza miejscem siedziby zakładu pracy.

Oporne stereotypy

Niestety, wielu pracodawców i menedżerów nadal jest przekonanych, że pracownicy są najbardziej efektywni, jeśli spędzają długie godziny na swoich stanowiskach pracy i pod stałą kontrolą przełożonych. Ze względu na to, że praca zdalna opiera się na podejściu zadaniowym, a zatrudnieni rozliczani są z wykonanej pracy, a nie liczby godzin, które na nią poświęcą, ich szefowie muszą stosować inne metody delegowania odpowiedzialności, ustalania norm efektywności oraz komunikacji.

Decydując się na wdrożenie pracy zdalnej w firmie, po stronie pracodawcy leży zapewnienie pracownikowi środków technicznych, które pozwolą mu wykonywać obowiązki. Jest to oczywiście koszt, który musi ponieść już na samym początku, ale niezbędny na tym etapie inwestycji. Ze względu na specyficzny charakter tej formy zatrudnienia koniecznością jest również zatroszczenie się o bezpieczeństwo wykonywania pracy oraz poufność informacji przekazywanych drogą elektroniczną.

Trudności dotyczą także samych pracowników. Osoby, które mają problemy z opanowaniem komunikacji elektronicznej, lub te, które nie wyobrażają sobie braku bezpośrednich kontaktów w miejscu pracy, miewają problem z samodzielną organizacją pracy i ustalaniem priorytetów czy też oddzieleniem życia zawodowego od prywatnego. Mogą również gorzej funkcjonować poza środowiskiem pracy. Dlatego telepracę zaleca się osobom z określonym stażem w tradycyjnym systemie pracy.


Pożądane kompetencje

Pracę w domu poleca się zwłaszcza osobom, które na płaszczyźnie zawodowej cenią sobie samodzielność i niezależność. Pracownik sam organizuje i zarządza swoim czasem pracy, dzięki czemu może pogodzić obowiązki służbowe z życiem rodzinnym czy nauką. To również propozycja dla tych, których męczy atmosfera w siedzibie firmy, zwłaszcza szum biurowy czy wewnętrzne konflikty. Osoby, które np. wychowują dzieci lub uczą się, mogą w ten sposób nie tylko zyskać więcej czasu, lecz także oszczędzić na wydatkach związanych z kosztami dojazdu do pracy. Ze względu na sposób wykonywania obowiązków będzie atrakcyjna dla osób, które cenią możliwości, jakie niosą technologie teleinformatyczne. Idealni kandydaci na telepracowników powinni umiejętnie zarządzać własnym czasem oraz być nastawieni na osiąganie wyników. Ze względu na brak bezpośrednich kontaktów z podwładnymi wymagana jest automotywacja, samodzielność oraz samodyscyplina. Niezbędne są również umiejętności komunikacyjne.

Zatrudniając telepracowników, nie można zapominać, że powinni mieć także stały fizyczny kontakt z firmą. Dzięki temu zapobiegniemy poczuciu alienacji, które niekiedy może się u nich pojawiać, co spowodowane jest deficytem codziennych kontaktów z ludźmi.

W świetle prawa

Praca zdalna została w Polsce uregulowana prawnie stosunkowo niedawno, bo w 2007 roku, kiedy weszły w życie przepisy Kodeksu pracy dotyczące zatrudnienia w formie telepracy. Według prawa telepracownik to osoba wykonująca regularnie pracę poza zakładem pracy (wyłącznie lub tylko w niektóre dni tygodnia), w miejscu ustalonym z pracodawcą oraz przekazująca jej wyniki za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Telepracownik posiada takie same prawa i obowiązki, jak pozostali pracownicy w firmie, co ważne – forma telepracy może być stosowana jedynie w umowach o pracę. Zgodnie z prawem pracodawca, który zatrudnia w tym systemie, musi umożliwić pracownikowi przebywanie na terenie firmy i dostarczyć sprzęt, na którym będzie on pracował, jak również ponosić koszty jego eksploatacji i ewentualnych napraw. Ponadto domowe stanowisko pracy musi spełniać podobne wymogi ergonomii i BHP, jak to w siedzibie firmy – nasze oczy czy kręgosłup męczą się tak samo, niezależnie od lokalizacji pracy.

Szef kontra telepracownik

System pracy zdalnej wymusza na przełożonych, którzy zarządzają telepracownikami, zweryfikowanie swoich umiejętności związanych z delegowaniem uprawnień, zadań czy koordynacją pracy. Techniki kierowania wykorzystywane w tradycyjnym modelu pracy z podwładnymi, szczególnie jeśli chodzi o zarządzanie związane z silnymi osobowościami, mogą okazać się w tej sytuacji nieefektywne.

W wielu przypadkach niezbędna może okazać się zmiana podejścia menedżerów, ponieważ w przeciwieństwie do tradycyjnego modelu motywowanie czy ocena pracowników są w tej sytuacji utrudnione. Brak bezpośrednich kontaktów z podwładnymi może wiązać się np. z problemami w koordynacji i kontroli delegowanych zadań.

Przełożeni muszą nauczyć się, że nie będą mogli już kontrolować czasu pracy, ponieważ praca zdalna powinna być monitorowana poprzez wyniki, a nie procesy. To menedżer ustala termin i poziom, czyli jakość wykonania zadania, a telepracownik ten styl akceptuje. Niezbędne jest również wcześniejsze ustalanie norm efektywności. Konieczne jest, aby zarówno przełożony, jak i telepracownik dokładnie rozumieli swoje uzgodnienia. To jest już oczywiście kwestią poprawnej komunikacji, która w przypadku telepracy nabiera specjalnego znaczenia. Główny nacisk powinien być położony na definiowanie zadań i określanie oczekiwanej efektywności.

System telepracy jest naturalną reakcją na rozwój technologii teleinformatycznych, ale przede wszystkim odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy. Choć korzyści płynących z pracy zdalnej jest wiele, to niestety, w Polsce nadal należy ona do marginalnych form zatrudnienia.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA