REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie do wynagrodzenia - schorzenia specjalne a schorzenia szczególne

Mateusz Brząkowski
Mateusz Brząkowski
Schorzenia specjalne a schorzenia szczególne. /Fot. Fotolia
Schorzenia specjalne a schorzenia szczególne. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego zwiększa się w przypadku występowania schorzeń specjalnych. Schorzenia specjalne należy odróżniać od schorzeń szczególnych. Jak należy to robić? Jakie jest stanowisko BON w tej sprawie?

Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j.t. DzU 2011 r. nr 127, poz. 721), dalej ustawa, w poszczególnych przepisach uzależnia przyznanie pracodawcy dodatkowych przywilejów od zatrudniania określonej kategorii osób niepełnosprawnych. W przypadku możliwości uzyskania podwyższonej kwoty dofinansowania do wynagrodzenia chodzi o pracowników niepełnosprawnych posiadających tzw. schorzenia specjalne. Pracodawca musi je odróżnić od tzw. schorzeń szczególnych.

REKLAMA

Autopromocja

Wyższe dofinansowanie do wynagrodzenia – schorzenia specjalne

Przepis art. 26a ust. 1b ustawy w brzmieniu ustanowionym przez ustawę z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 226, poz. 1475) stanowi, że kwoty dofinansowania do wynagrodzenia zwiększa się o 40% najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, w odniesieniu do których orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz niewidomych (tzw. schorzenia specjalne).

Polecamy również serwis: Wynagrodzenia

Wyjaśnienia BON – osoba niewidoma

Zgodnie z wyjaśnieniami Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób niepełnosprawnych opublikowanych na stronie www.niepelnosprawni.gov.pl z punktu widzenia orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, za osoby niewidome można uznać osoby legitymujące się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z symbolem przyczyny niepełnosprawności 04 – O, natomiast osoby będące w posiadaniu orzeczenia ustalającego inny stopień niepełnosprawności niż znaczny, można uznać za niedowidzące w zależności od stopnia upośledzenia wzroku.

Jednakże mając na uwadze ograniczenia funkcjonalne, które napotykają w procesie rehabilitacji zawodowej osoby z poważnymi dysfunkcjami narządu wzroku oraz cel, jaki przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu rozwiązania zawartego w art. 26a ust. 1b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – to jest zapewnienie wyższego poziomu wsparcia na zatrudnienie osób niepełnosprawnych mających istotne trudności w wejściu i utrzymaniu się na rynku pracy – BON przyjął, iż określenie osób z dysfunkcją narządu wzroku wyrażone w przedmiotowym przepisie za pomocą potocznego sformułowania „osoba niewidoma” obejmuje swoim zakresem osoby z dysfunkcją narządu wzroku w stopniu znacznym i umiarkowanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo zostało to potwierdzone w stanowisku Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych z dnia 3 marca 2011 r. (BON-I-5232-13-PM/11). Wskazano w nim, że potoczne sformułowanie „osoba niewidoma” obejmuje swoim zakresem osoby z dysfunkcją narządu wzroku (04-O) w stopniu znacznym i umiarkowanym.

W związku z nowym brzmieniem przepisu art. 26a ust. 1b ustawy, który obowiązuje od 1 stycznia 2011 r. wątpliwości pracodawców budzi przede wszystkim zawarte we wskazanym zapisie sformułowanie „orzeczono”.

W stanowisku z dnia 2 marca 2011 r. (BON-I-5232-11-PM) stwierdzono: „W zależności od tego, jaki przepis ustawy przewiduje szczególnie uprawnienia dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne z tzw. szczególnymi (specjalnymi) schorzeniami, czyli z chorobami psychicznymi, upośledzeniem umysłowym, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, epilepsją lub niewidome, odmienne są wymogi odnośnie ich potwierdzania. (…) W odróżnieniu od art. 26a ust. 1b ustawy, art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b tejże ustawy nie wskazuje sposobu potwierdzania schorzenia. Oznacza to, że schorzenia szczególne na potrzeby art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy może być potwierdzone także zaświadczeniem lekarskim”.

Zobacz również: Orzeczenia o niepełnosprawności - szczególne przypadki

Odnosząc się do schorzeń zawartych w art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b tejże ustawy w stanowisku z dnia 31 sierpnia 2011 r. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych (BON-I-52311-342-2-LK/2011) stwierdziło: „Stosownie do dotychczasowej praktyki potwierdzonej orzecznictwem sądów administracyjnych (zob. wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r. III SA/Wa 718/09) schorzenia te dokumentuje się orzeczeniami, o których mowa w art. 3, 4a, 5 lub 62 ustawy potwierdzającymi niepełnosprawność w rozumieniu ustawy, innymi orzeczeniami lub zaświadczeniami lekarskimi. Sytuacja ta nie uległa zmianie po 1 stycznia 2011 r. ponieważ zmiany odnoszące się do dokumentowania szczególnych schorzeń dotyczyły tylko art. 26a ust. 1b ustawy. (…) Użycie w art. 26a ust. 1b ustawy wyrazu „orzeczono” oznacza, że dokumentem potwierdzającym wspomniane schorzenia musi być orzeczenie (lub wyrok rozstrzygający w zakresie objętym tym orzeczeniem). Ustawodawca nie ustanowił warunku co do lokalizacji potwierdzenia schorzenia w orzeczeniu. Zatem to, że osoba legitymuje się danym orzeczeniem jest osobą, u której stwierdzono szczególne schorzenia może wynikać z sentencji, symbolu przyczyny niepełnosprawności, wskazań czy uzasadnienia. Jeżeli zatem w orzeczeniu, o których mowa w art. 5 lub art. 62 ustawy, w uzasadnieniu dodatkowo wskazano np. że dana jest psychicznie chora (co miało miejsce szczególnie w dawniej wydawanych orzeczeniach) lub, że potrzebuje wsparcia przewidzianego dla osób z epilepsją – to jest to wystarczające, by uznać, że orzeczenie to potwierdza te szczególne schorzenia”.

Ważne – schorzenia szczególne

Natomiast w innych sytuacjach znajdą zastosowanie przepisy prawne dotyczące schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych (tzw. szczególne schorzenia). Wyróżniamy je na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 września 1998 r. w sprawie rodzajów schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz sposobu ich obniżenia (DzU 1998 r. nr 124, poz. 820), które zostało wydane na podstawie art. 21 ust. 7 ustawy. Zgodnie z § 1 powyższego rozporządzenia zaliczamy do nich:

  1. chorobę Parkinsona,
  2. stwardnienie rozsiane,
  3. paraplegię, tetraplegię, hemiplegię,
  4. znaczne upośledzenie widzenia (ślepotę) oraz niedowidzenie,
  5. głuchotę i głuchoniemotę,
  6. nosicielstwo wirusa HIV oraz chorobę AIDS,
  7. epilepsję,
  8. przewlekłe choroby psychiczne,
  9. upośledzenie umysłowe,
  10. miastenię,
  11. późne powikłania cukrzycy.

Na podstawie art. 21 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy wskaźnik zatrudniania osób niepełnosprawnych, od którego wysokości zależy wysokość miesięcznej wpłaty do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, może zostać obniżony w razie zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze schorzeniami szczególnymi. Umożliwia to pracodawcy zwolnienie bądź obniżenie obowiązkowych wpłat na PFRON. Sposób obniżania wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zróżnicowany dla pracodawców rozliczających się na zasadach ogólnych (6%) i dla pracodawców mających ustawowy wskaźnik zatrudniania osób niepełnosprawnych w niższej wysokości.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Źródło: POPON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wejdą nawet w nocy, bez zapowiedzi i dokonają kontroli: dotyczy milionów Polaków

Takie działanie jest zgodne z prawem. Mogą wejść nawet w nocy, w zasadzie o każdej porze, też w dzień, bez zapowiedzi i mogą dokonać szczegółowej kontroli. Dotyczy to milionów Polaków, czy jest się o co obawiać?

100% płatny urlop na głosowanie w wyborach i 250+ dla każdego za udział w wyborach. Czy będzie w 2025 r. i czy dzięki temu mogłaby być większa frekwencja?

Wybory to ważny moment w życiu każdego społeczeństwa. W Polsce jednak wciąż mogłaby być większa frekwencja. Rozwiązaniem tego problemu jest pomysł urlopu na głosowanie w wyborach. Taki urlop miałby być 100% płatny. Inny pomysł na zwiększenie frekwencji to 250+ dla każdego, za udział w wyborach.

Za to niewinne zachowanie można być nawet zwolnionym dyscyplinarnie

Czasami wydawałoby się, że pewne niewinne, krótkotrwałe zachowania w pracy nie mogą wywołać negatywnych konsekwencji. A jednak mogą, jak widać na przykładach niżej przytoczonych.

To już pewne: oskładkowania wszystkich umów nie będzie: rząd zmienia Krajowy Plan Odbudowy i będzie inaczej reformował rynek pracy

Ostatecznie upadł projekt ozusowania wszystkich umów. Byłby to cios, zwłaszcza dla najbardziej mobilnych pracowników, którzy nie zadowalają się podstawową pensją lecz starają się dorobić. Jednym ruchem rząd zabrałby im nawet 40 procent tych dorobionych pieniędzy, które teraz otrzymują na rękę.

REKLAMA

Zasiłek wyrównawczy 2025 i 2026 r. [komu przysługuje, w jakiej wysokości, jak uzyskać]

Zasiłek wyrównawczy przysługuje wyłącznie ubezpieczonemu będącemu pracownikiem. Świadczenie stanowi różnicę między przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem pracownika, a jego miesięcznym wynagrodzeniem osiągniętym za pracę w warunkach rehabilitacji zawodowej.

PKD 2025: lista zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności [TABELA]

Zmiany w PKD od stycznia 2025 r. – przedsiębiorcy mają 2 lata na wdrożenie nowych przepisów. Katalog kodów został zmodyfikowany i rozszerzony o nowe rodzaje działalności. Artykuł zawiera listę nowych kodów PKD oraz klucze przejścia PKD 2027 na PKD 2025.

Pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia. Czy można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia?

Pracownik wykonuje swoją pracę w celu uzyskania umówionego wynagrodzenia. Co jeśli pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia? Czy zatrudniony może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia, jakie są przepisy.

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 i 2026 r. [dla kogo, wysokość świadczenia, okres pobierania, wniosek]

Pracownik może pobierać zasiłek chorobowy tylko przez określony czas. Możliwa jest sytuacja, gdy osoba otrzymująca zasiłek nie wróci do pracy z powodu przedłużającej się choroby. W takim przypadku może pobierać świadczenie rehabilitacyjne przez okres niezbędny do uzyskania zdolności do pracy.

REKLAMA

Mobbing 2025: zmiana przepisów i nowe obowiązki pracodawców [Projekt ustawy]

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące mobbingu w miejscu pracy funkcjonują od 21 lat. W 2025 r. będą trwały prace nad zmianą przepisów i wprowadzeniem nowych obowiązków pracodawców w celu zwiększenia ochrony pracowników. Pracodawcy będą musieli m.in. określić zasady przeciwdziałania mobbingowi. Planowana jest również podwyżka minimalnego progu zadośćuczynienia za mobbing.

Umowy cywilnoprawne 2025: oskładkowanie umów [Fakty i mity]

Oskładkowania umów cywilnoprawnych w 2025 roku nie będzie. Przesunięto je co najmniej o rok. Pojawiło się jednak wiele nieprawdziwych informacji na ten temat. Poniższy artykuł zawiera 11 faktów i mitów dotyczących ozusowania umów. Sprawdź, co jest prawdą, co półprawdą, a co informacją zupełnie nieprawdziwą.

REKLAMA