REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji

Joanna Niemyjska
Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji. /Fot. Fotolia
Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Informacja zwrotna zarówno w zarządzaniu zespołem, jak i podczas przeprowadzania procesu rekrutacji, może być niezwykle korzystna. Dostarczyć może bowiem unikalnej wiedzy, dzięki której pracodawca może usprawnić działanie swojej firmy, a kandydat – znaleźć dobrą pracę.

Obawa przed negatywną oceną, czasem skrępowanie albo też powszechne „unikanie przykrego” to najczęstsze powody, ze względu na które, ludzie obawiają się informacji zwrotnej. Jest to poważny błąd, który może rzutować na naszą przyszłość. Osoby, które doceniają rolę tego rodzaju informacji, mają zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu zawodowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz także: Jak wydawać pracownikom polecenia służbowe?

Czym jest feedback?

Polega on na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi odnośnie efektów jego pracy. Warto przy tym podkreślić, że nie może on skupiać się na krytykowaniu, ale obejmować swoim zasięgiem zarówno pozytywne, jak też negatywne aspekty pracy podwładnego. Taka informacja powinna być przekazywana przez przełożonego w sposób zrozumiały i bezpośredni. Feedback znacząco wpływa na jakość pracy obu stron. Pracownik, który jest świadom swoich wad i zalet, może pracować nad podwyższeniem jakości wykonywanych obowiązków, co przynosi wymierne korzyści całej firmie. Dodatkowo, odpowiednio zmotywowany rozmową podwładny, świadomy swojej pozycji w firmie, pracuje rzetelnie.

Obecnie coraz popularniejszy jest feedback oparty na kompetencjach. Przełożony, który go stosuje, zwraca uwagę pracownikowi na umiejętności, które są mocną stroną podwładnego oraz te, które są jego obszarem do rozwoju. Jest to skuteczniejsza forma dialogu niż feedback, który występuje w postaci samej oceny rezultatów pracy.

REKLAMA

Prawidłowo udzielona informacja zwrotna nic nie kosztuje przełożonego, a może w znaczący sposób podnieść motywację pracowników oraz efektywność szkoleń. Z drugiej strony pozwala tez pracownikowi szybciej się rozwijać i nabywać niezbędne kompetencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Rekrutacja

Exit interview

Zupełnie inną formą informacji zwrotnej jest exit interview. Jest to bowiem rozmowa przeprowadzana zazwyczaj przez pracodawcę z pracownikiem, który samodzielnie podejmuje decyzję o odejściu z firmy. Rola exit interview jest ogromna i często niedoceniana przez wielu pracodawców. Tymczasem to właśnie pracownik, który odchodzi, zwykle szczerze i w sposób otwarty może przekazać pracodawcy wszystkie informacje na temat działania jego firmy, o których często nie miał pojęcia. Taka rozmowa pozwala na usprawnienie systemu zarządzania w przedsiębiorstwie, co przekłada się także na jakość oferowanych przez nie produktów i usług. Poznanie rzeczywistych przyczyn odejścia pracownika pozwala uniknąć masowych migracji i zaoszczędzić na procesach rekrutacyjnych. Dzięki tego rodzaju rozmowie pracodawca jest w stanie wychwycić te obszary firmy, które wymagają reorganizacji.

Zaletą wywiadu wyjściowego jest szczerość obu stron. W przypadku rozmowy z podwładnym, który jest zatrudniony, istnieje duże ryzyko, iż ze względu na strach przed utratą pracy, nie będzie szczery.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry


Informacja zwrotna w rekrutacji

Wbrew pozorom nie tylko pracodawcy korzystają z informacji zwrotnej. Jest ona także przydatna w procesie poszukiwania zatrudnienia. Pozwala skrócić okres bezrobocia i ułatwia znalezienie pracodawcy. W jaki sposób?

Zobacz także: Networking w procesie poszukiwania pracy

W momencie, gdy ze strony rekrutera padnie pytanie, czy my, jako kandydaci do pracy, mamy jakieś pytanie, warto skorzystać z tej możliwości. Poza interesującymi aspektami odnośnie warunków zatrudnienia, warto zapytać o to, jak dużo było zgłoszeń, jakie na tle innych plasuje się nasze doświadczenie zawodowe itp. W sytuacji, gdy okaże się, że po rozmowie nie otrzymaliśmy propozycji pracy, warto skontaktować się ponownie z rekruterem i zapytać o możliwość rozmowy. W trakcie krótkiej wymiany zdań można wówczas zapytać, dlaczego nie zostaliśmy wybrani, co zaważyło na tej decyzji, czym kierował się pracodawca, jakich atutów nam zbrakło. Wiedza, którą dzięki temu uzyskamy może być bezcenna przy szukaniu pracy.

Świadomość tego, jak jesteśmy postrzegani przez pracodawców, pozwala na dopracowanie mocnych stron, a następnie wykorzystanie swoich atutów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, której skuteczność, w takim wypadku, znacząco wzrośnie.

Informacja zwrotna jest ważna w każdym aspekcie naszego życia zawodowego. Warto docenić jej rolę, albowiem pomaga zarówno w zarządzaniu innymi, jak też pracy nad sobą.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA