Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji
REKLAMA
REKLAMA
Obawa przed negatywną oceną, czasem skrępowanie albo też powszechne „unikanie przykrego” to najczęstsze powody, ze względu na które, ludzie obawiają się informacji zwrotnej. Jest to poważny błąd, który może rzutować na naszą przyszłość. Osoby, które doceniają rolę tego rodzaju informacji, mają zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu zawodowego.
REKLAMA
Zobacz także: Jak wydawać pracownikom polecenia służbowe?
Czym jest feedback?
Polega on na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi odnośnie efektów jego pracy. Warto przy tym podkreślić, że nie może on skupiać się na krytykowaniu, ale obejmować swoim zasięgiem zarówno pozytywne, jak też negatywne aspekty pracy podwładnego. Taka informacja powinna być przekazywana przez przełożonego w sposób zrozumiały i bezpośredni. Feedback znacząco wpływa na jakość pracy obu stron. Pracownik, który jest świadom swoich wad i zalet, może pracować nad podwyższeniem jakości wykonywanych obowiązków, co przynosi wymierne korzyści całej firmie. Dodatkowo, odpowiednio zmotywowany rozmową podwładny, świadomy swojej pozycji w firmie, pracuje rzetelnie.
Obecnie coraz popularniejszy jest feedback oparty na kompetencjach. Przełożony, który go stosuje, zwraca uwagę pracownikowi na umiejętności, które są mocną stroną podwładnego oraz te, które są jego obszarem do rozwoju. Jest to skuteczniejsza forma dialogu niż feedback, który występuje w postaci samej oceny rezultatów pracy.
Prawidłowo udzielona informacja zwrotna nic nie kosztuje przełożonego, a może w znaczący sposób podnieść motywację pracowników oraz efektywność szkoleń. Z drugiej strony pozwala tez pracownikowi szybciej się rozwijać i nabywać niezbędne kompetencje.
Polecamy serwis: Rekrutacja
Exit interview
Zupełnie inną formą informacji zwrotnej jest exit interview. Jest to bowiem rozmowa przeprowadzana zazwyczaj przez pracodawcę z pracownikiem, który samodzielnie podejmuje decyzję o odejściu z firmy. Rola exit interview jest ogromna i często niedoceniana przez wielu pracodawców. Tymczasem to właśnie pracownik, który odchodzi, zwykle szczerze i w sposób otwarty może przekazać pracodawcy wszystkie informacje na temat działania jego firmy, o których często nie miał pojęcia. Taka rozmowa pozwala na usprawnienie systemu zarządzania w przedsiębiorstwie, co przekłada się także na jakość oferowanych przez nie produktów i usług. Poznanie rzeczywistych przyczyn odejścia pracownika pozwala uniknąć masowych migracji i zaoszczędzić na procesach rekrutacyjnych. Dzięki tego rodzaju rozmowie pracodawca jest w stanie wychwycić te obszary firmy, które wymagają reorganizacji.
Zaletą wywiadu wyjściowego jest szczerość obu stron. W przypadku rozmowy z podwładnym, który jest zatrudniony, istnieje duże ryzyko, iż ze względu na strach przed utratą pracy, nie będzie szczery.
Zadaj pytanie na: Forum Kadry
Informacja zwrotna w rekrutacji
Wbrew pozorom nie tylko pracodawcy korzystają z informacji zwrotnej. Jest ona także przydatna w procesie poszukiwania zatrudnienia. Pozwala skrócić okres bezrobocia i ułatwia znalezienie pracodawcy. W jaki sposób?
Zobacz także: Networking w procesie poszukiwania pracy
REKLAMA
W momencie, gdy ze strony rekrutera padnie pytanie, czy my, jako kandydaci do pracy, mamy jakieś pytanie, warto skorzystać z tej możliwości. Poza interesującymi aspektami odnośnie warunków zatrudnienia, warto zapytać o to, jak dużo było zgłoszeń, jakie na tle innych plasuje się nasze doświadczenie zawodowe itp. W sytuacji, gdy okaże się, że po rozmowie nie otrzymaliśmy propozycji pracy, warto skontaktować się ponownie z rekruterem i zapytać o możliwość rozmowy. W trakcie krótkiej wymiany zdań można wówczas zapytać, dlaczego nie zostaliśmy wybrani, co zaważyło na tej decyzji, czym kierował się pracodawca, jakich atutów nam zbrakło. Wiedza, którą dzięki temu uzyskamy może być bezcenna przy szukaniu pracy.
Świadomość tego, jak jesteśmy postrzegani przez pracodawców, pozwala na dopracowanie mocnych stron, a następnie wykorzystanie swoich atutów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, której skuteczność, w takim wypadku, znacząco wzrośnie.
Informacja zwrotna jest ważna w każdym aspekcie naszego życia zawodowego. Warto docenić jej rolę, albowiem pomaga zarówno w zarządzaniu innymi, jak też pracy nad sobą.
Zadaj pytanie na: Forum Kadry
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat