Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

6 zasad efektywnego zarządzania

6 praktycznych zasad efektywnego zarządzania
6 praktycznych zasad efektywnego zarządzania
Shutterstock
Czym jest zarządzanie? Jak efektywnie zarządzać zespołem? Oto 6 podstawowych i praktycznych zasad. Dzięki nim osiągniesz planowane wyniki.

Zarządzanie - 6 zasad

"Zarządzanie to robienie rzeczy we właściwy sposób; przywództwo to robienie właściwych rzeczy." Peter Drucker, ojciec współczesnej teorii zarządzania

W szkołach biznesu wiele mówi się o „naukowym zarządzaniu” i zapotrzebowaniu na wykształconych, wyszkolonych menedżerów. W rzeczywistości jednak w klasie szkolnej nie można nauczyć się bycia kompetentnym menedżerem – poza kilkoma prostymi zasadami jest to umiejętność, którą najlepiej nabyć poprzez doświadczenie. Zarządzanie jest proste, ale nie naiwnie proste. Zasadniczo polega na koordynowaniu działań grupy ludzi dla osiągnięcia określonego celu, przy jednoczesnym uwzględnieniu wszechobecnych zmian i niepewności. To tak, jakbyś przejął ster statku podczas sztormu: możesz jedynie poruszać kołem wte i wewte, co niby jest proste, ale trzeba doświadczenia i umiejętności, aby zrobić to dobrze. Na podstawie tego, czego nauczyliśmy się do tej pory, można sformułować sześć prostych zasad skutecznego zarządzania w świecie rzeczywistym:

1. Zwerbuj jak najmniejszą grupę ludzi, którzy mogą szybko i dobrze zrobić to, co ma być wykonane.

Przewaga komparatywna oznacza, że niektórzy ludzie są lepsi od innych w wykonywaniu pewnych zadań, więc opłaca się zainwestować czas i zasoby w rekrutację najlepszego zespołu do danego zadania. Nie powinien on jednak być zbyt duży – brzemię komunikacji powoduje, że każdy dodatkowy członek zespołu poza trzema–ośmioma osobami obniża wydajność. Najlepsze są małe, elitarne zespoły.

2. Przekazuj informacje o pożądanym wyniku końcowym, o tym, kto jest za co odpowiedzialny, oraz o aktualnym statusie projektu.

Każdy członek zespołu musi znać intencję dowódcy, powód, dla którego przedsięwzięcie jest ważne, oraz konkretne części projektu, za których ukończenie jest odpowiedzialny – w przeciwnym razie ryzykujesz wystąpienie apatii obserwatora. 

3. Traktuj ludzi z szacunkiem.

Zastosowanie złotej triady – uznania, uprzejmości i szacunku – to najlepszy sposób na to, aby osoby należące do twojego zespołu czuły się ważne, a także na to, aby szanowały ciebie jako lidera i menedżera. Im więcej twój zespół będzie pracował razem w warunkach wsparcia, tym bardziej się zjednoczy i stanie się bardziej spójny.

4. Stwórz środowisko, w którym każdy będzie mógł osiągnąć maksymalną produktywność, a następnie pozwól ludziom wykonywać ich pracę.

Najlepsze środowisko pracy w pełni wykorzystuje strukturę przewodnią, zapewnij więc pracownikom najlepszy możliwy sprzęt i narzędzia oraz zadbaj o to, by środowisko wzmacniało pracę wykonywaną przez zespół. Aby uniknąć trwonienia energii na pokrycie kosztu przerzucania uwagi, chroń swój zespół przed jak największą liczbą czynników rozpraszających, w tym przed zbędną biurokracją i zebraniami.

5. Powstrzymaj się od nierealistycznych oczekiwań dotyczących pewności i przewidywalności.

Stwórz ambitny plan ukończenia projektu, ale bądź świadomy, że ze względu na niepewność i złudzenie planowania będzie on niekompletny lub niedokładny w kilku ważnych aspektach. Aktualizuj go w miarę postępu prac, wykorzystując to, czego nauczysz się po drodze, i nieustannie stosuj prawo Parkinsona, aby znaleźć najkrótszą wykonalną ścieżkę do ukończenia projektu, biorąc pod uwagę niezbędne kompromisy związane z wykonywaną pracą.

6. Dokonuj niezbędnych pomiarów, aby sprawdzić, czy to, co robisz, działa – jeśli nie, spróbuj innego podejścia.

Jednym z  podstawowych złudzeń skutecznego zarządzania jest przekonanie, że nie trzeba się uczyć. Taki sposób myślenia opiera się na założeniu, że początkowy plan powinien być stuprocentowo doskonały i ściśle przestrzegany. Jest dokładnie na odwrót: efektywne zarządzanie oznacza uwzględnienie w  planach procesu uczenia się, który wymaga ciągłego wprowadzania korekt po drodze. Mierz swoją wydajność za pomocą niewielkiego zestawu kluczowych wskaźników wydajności – jeśli to, co robisz, nie wydaje się skuteczne, poeksperymentuj z innym podejściem.

Przestrzegaj tych zasad jak najlepiej, a twój zespół będzie produktywny. Traktuj je z lekceważeniem, a będziesz miał szczęście, jeśli w ogóle uda ci się zrobić coś pożytecznego.

Styl nakazowo-kontrolny przejawem słabego zarządzania

Nie jest to styl nakazowo-kontrolny, z którym większość ludzi kojarzy termin „zarządzanie”. W telewizji i większej części literatury dotyczącej zarządzania menedżerowie to wysoko postawieni dyrektorzy, którzy spędzają większość czasu na mówieniu innym ludziom, co mają robić, i na podejmowaniu ważnych decyzji. W praktyce takie zachowania są przejawem słabego zarządzania.

Najlepsi menedżerowie nie zachowują się jak wielcy szefowie. Są raczej bardzo wykwalifikowanymi asystentami, których głównym zadaniem jest utrzymywanie ludzi mających ekonomicznie wartościowe umiejętności w stanie koncentracji na doskonaleniu pięciu elementów każdej firmy, czyli na wykonywaniu czynności przekładających się na wyniki przedsiębiorstwa. Ważne decyzje są podejmowane przez osoby, które mają najbardziej bezpośrednią wiedzę i doświadczenie w danym obszarze.

Menedżerowie powinni pozwolić ludziom wykonywać pracę

Joel Spolsky, przedsiębiorca zajmujący się oprogramowaniem, wyjaśnia w eseju z 2012 roku, dlaczego menedżerowie powinni przestać wydawać polecenia i pozwolić ludziom wykonywać ich pracę:

Zespół zarządzający” nie jest „zespołem podejmującym decyzje”. To funkcja wspierająca. […] Nie buduje się [firmy] z jednym wielkim, gigantycznym mózgiem na szczycie i gromadą mniejszych mózgów wykonujących rozkazy na dole. Trzeba się starać, aby każdy miał gigantyczny mózg w swojej dziedzinie, i zapewniać minimalną ilość wsparcia administracyjnego, aby utrzymać wszystkich ludzi w ruchu."

Zarządzanie to wyjątkowa umiejętność, wymagająca dyscypliny, cierpliwości, przejrzystej komunikacji i zaangażowania, aby wszyscy pracowali razem bez zbędnych zakłóceń. Rekrutując dobry zespół i eliminując jak najwięcej tarć, osiągniesz wyniki, jakich oczekujesz.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki Josha Kaufmana pt. „Indywidualny program MBA”.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, skorzystaj z naszej oferty >>
Personel i Zarządzanie - wydanie cyfrowe (ePiZ)
Personel i Zarządzanie - wydanie cyfrowe (ePiZ)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zawód pilot samolotu [WYWIAD]
    Zawód pilot samolotu to często praca marzeń. Jak zostać pilotem? Jakie są nastroje w lotnictwie w czasie pandemii? Jak reguluje się czas pracy i zarobki pilota? Co jest najważniejsze, a co najpiękniejsze w pracy pilota? Na te i inne pytania odpowiada doświadczony pilot i prezes Grupy Bartolini Air - Bartłomiej Walas.
    Praca dla par z Ukrainy - logistyka
    Praca dla par z Ukrainy znajdzie się w polskiej logistyce. Przed Świętami Bożego Narodzenia rekrutacje są wzmożone. Powstają oferty dla ukraińskich duetów.
    Można wycofać środki z PPK i oszczędzać dalej
    Wycofanie środków z PPK nie uniemożliwia dalszego oszczędzania w programie. Zwrot środków i rezygnacja z dalszego oszczędzania w PPK to dwie różne czynności.
    Hybrydowy model pracy to przyszłość
    Hybrydowy model pracy to przyszłość firm. Pracodawcy powinni dostosować biura do potrzeb pracowników. Czym są elastyczne biura?
    Powrót do biura po długiej pracy zdalnej. Co wynika z przepisów, co radzą eksperci? [Wywiad]
    Praca zdalna, praca hybrydowa, praca stacjonarna. Mimo, że pandemia jeszcze nie odpuszcza a 4. jej fala jest coraz groźniejsza, to wiele firm myśli o powrocie swoich pracowników do mniej zdalnego a bardziej stacjonarnego modelu pracy biurowej. Jak przekonać pracownika do powrotu do pracy stacjonarnej po długim okresie pracy zdalnej? Czy pracownik ma prawo odmówić wykonywania swojej pracy w biurze? Wielu pracodawców rozważa model hybrydowy pracy biurowej. Jak najlepiej zorganizować i uregulować taką pracę? Na te tematy rozmawiamy z Grzegorzem Orłowskim, radcą prawnym.
    Monitoring pracowników hybrydowych - negatywne skutki
    Monitoring pracowników hybrydowych przynosi negatywne skutki w postaci obniżenia zaufania do pracodawcy i zwiększenia rotacji pracowników. Sprawdź wyniki badania.
    Ustawa o sygnalistach - kogo dotyczy?
    Ustawa o sygnalistach - kogo dotyczy obowiązek utworzenia procedury zgłaszania nieprawidłowości w zakładzie pracy? Jakie są problemy?
    Polityka prorodzinna ważna dla pracodawców
    Polityka prorodzinna jest ważna dla pracodawców - takie wnioski płyną z badania Kantar dla Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Jakie korzyści może przynieść pracodawcom?
    Fałszywy certyfikat COVID-19 a zwolnienie z pracy
    Fałszywy certyfikat potwierdzający szczepienie przeciw COVID-19 może być przyczyną zwolnienia z pracy. Pracownicy kupują nieprawdziwe zaświadczenia o zaszczepieniu. Jakie konsekwencje takiego procederu mogą ponieść lekarze?
    Polski Ład 2022 - jakie zmiany?
    Polski Ład od 2022 roku - jakie zmiany w podatkach wchodzą w życie? Składka zdrowotna będzie funkcjonowała na nowych zasadach. Wprowadza się nowe zwolnienia podatkowe i sankcje za nielegalne zatrudnienie.
    Liczba ubezpieczonych na 30 listopada - wypłata zasiłków
    Liczba ubezpieczonych na 30 listopada decyduje o tym, kto wypłaca zasiłki w następnym roku. Jak ustalić liczbę ubezpieczonych na 30 listopada 2021 r.? Kto w 2022 r. będzie wypłacał zasiłki - pracodawca czy ZUS?
    Zasiłek opiekuńczy na dziecko - covid
    Zasiłek opiekuńczy na dziecko - kiedy przysługuje? Czy covid, a więc kwarantanna lub izolacja dziecka, uprawniają do pobierania zasiłku opiekuńczego z ZUS? Opieka nad dzieckiem jest wtedy konieczna. Co mogą zrobić rodzice?
    Ile można dorobić do renty i emerytury?
    Ile można dorobić do renty i emerytury od 1 grudnia 2021 r. do 28 lutego 2022 r.? Jakie są limity dorabiania dla rencistów i emerytów? Ile można dorobić do renty rodzinnej i socjalnej?
    Praca w biurze dla mężczyzn a home office dla kobiet [BADANIE]
    Praca w biurze dla mężczyzn a home office dla kobiet - takie wnioski wynikają z badania "Biuro czy home office – jakie środowisko pracy preferują polscy pracownicy". Okazuje się, że mężczyźni wolą pracować stacjonarnie, a kobiety zdalnie.
    5 sposobów na poprawę samopoczucia pracowników
    Oto krótki poradnik dla pracodawców o tym, jak poprawić samopoczucie pracowników. Pandemia koronawirusa pogłębiła stres i niepewność zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej. Psycholog wymienia 5 sposobów na polepszenie kondycji psychicznej pracowników.
    Nagroda uznaniowa a podstawa chorobowego
    Czy nagroda uznaniowa wlicza się do podstawy zasiłku chorobowego? Należy odpowiedzieć na pytanie - czy nagroda uznaniowa przysługuje za czas pobierania zasiłku.
    Odszkodowanie po wypadku w pracy - ZUS
    Odszkodowanie po wypadku w pracy - kiedy ZUS wypłaci jednorazowe świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego? Ile wynosi od 1 kwietnia 2021 r. do 31 marca 2022 r.?
    Kwota bazowa do odprawy emerytalnej a premie
    Jak wyliczyć kwotę bazową do odprawy emerytalnej dla pracownika samorządowego? Czy należy uwzględnić premie?
    Niedziela handlowa - grudzień 2021
    Niedziela handlowa - grudzień 2021 ma 4 niedziele. Czy 5 grudnia, 12 grudnia, 19 grudnia, 26 grudnia to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?
    Pakiet mobilności - luty 2022
    Pakiet mobilności wchodzi w życie w lutym 2022 roku. Jakie zmiany zaczną obowiązywać tym razem? Wyższe wynagrodzenia kierowców to wzrost kosztów pracy po stronie firm transportowych.
    HR w chmurze – 5 mitów
    Wokół HR w chmurze pojawiło się wiele mitów. Warto je sprostować i dać innym szansę na wdrożenie nowych możliwości w firmie. Jakie przekonania są nieprawidłowe i wymagają sprostowania? Wyjaśniamy poniżej.
    Nakazy PIP a decyzje administracyjne z KPA
    Nakazy PIP to decyzje administracyjne uregulowane w KPA. Jakie są różnice w treści decyzji i nakazu z KPA i ustawy o PIP? Jakie nakazy wydaje inspektor pracy?
    Wykaz prac wzbronionych dla kobiet – czy jest zgodny z przepisami?
    Wykaz prac wzbronionych, uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet jest dokumentem określającym, jakich prac nie powinny wykonywać kobiety. Wielu pracodawców posiada takie wykazy, ale czy na pewno są one zgodne z przepisami? Czy wykaz prac wzbronionych kobietom mógłby narazić pracodawcę na zarzut dyskryminacji? Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak wygląda sytuacja prawna wykazu prac wzbronionych dla kobiet.
    Dni wolne od pracy - Holandia
    Dni wolne od pracy w 2021 i 2022 roku - Holandia ma 9 dni świątecznych w roku kalendarzowym. Kiedy są święta w Holandii? Oto kalendarz.
    Weryfikacja szczepień pracowników ważna dla pracodawców
    Weryfikacja szczepień pracowników jest ważna dla pracodawców. Ułatwi organizację pracy w firmie. Jakie rozwiązania przewiduje projekt ustawy?