Wynagrodzenie i rozwój najważniejsze dla pracowników. Co z tą wiedzą mogą zrobić pracodawcy?
REKLAMA
REKLAMA
- Wynagrodzenie i rozwój najważniejsze dla pracowników
- Prywatna opieka medyczna najważniejszym benefitem pozapłacowym
- Co najczęściej oferują pracodawcy?
Wynagrodzenie i rozwój najważniejsze dla pracowników
Jedynie ⅓ osób pracujących w Polsce twierdzi, że obecny pracodawca oferuje im możliwość szkoleń i rozwoju zawodowego. Wśród benefitów pozapłacowych w 41 proc. ogłoszeń o pracy wymieniany jest budżet szkoleniowy, jak wynika z danych No Fluff Jobs. Coraz częściej pracodawcy oferują kandydatom i kandydatkom możliwość skorzystania z ubezpieczenia na życie – odsetek ogłoszeń zawierających informację o takim beneficie wynosi 24 proc. i od początku roku wzrósł o 6 punktów procentowych.
REKLAMA
Zaledwie 18 proc. pracowników i pracowniczek ma dostęp do informacji o ścieżce kariery w swojej obecnej pracy, zna warunki awansu i/lub podwyżki, jak wynika z najnowszego raportu No Fluff Jobs. Tylko 34 proc. zatrudnionych, pytanych o to, co oferuje im obecny pracodawca, wskazuje możliwość szkoleń i rozwoju zawodowego. Z elastycznych godzin pracy może korzystać 30 proc. badanych, 17 proc. ma możliwość wyboru trybu pracy (zdalnego, hybrydowego lub stacjonarnego), a zaledwie 9 proc. mogło przy zatrudnianiu wybrać typ umowy. Najwięcej badanych – 38 proc. – wskazało odpowiedź „żadne z powyższych”.
Prywatna opieka medyczna najważniejszym benefitem pozapłacowym
Od lat do najczęściej oferowanym przez pracodawców benefitem – i jednocześnie najbardziej pożądanym przez pracowników i pracownice – jest prywatna opieka medyczna. Według danych No Fluff Jobs pojawia się w 73 proc. ogłoszeń. W blisko 60 proc. ofert pracy wymieniana jest również karta subskrypcyjna na zajęcia sportowe.
Jednak, patrząc całościowo na rynek, firmy nie oferują zbyt wielu świadczeń pozapłacowych. Trzeci co do popularności benefit – budżet szkoleniowy – można znaleźć w 41 proc. ogłoszeń o pracy. Kolejne miejsca zajmują: praca w małym zespole (29,5 proc.), ubezpieczenie na życie (24 proc.), lekcje językowe (13 proc.), imprezy integracyjne (10 proc.) oraz karta lunchowa (5,4 proc.). Warto wspomnieć, że odsetek ofert zawierających informację o ubezpieczeniu na życie od początku roku wzrósł aż o 6 punktów procentowych.
Co najczęściej oferują pracodawcy?
Z kolei wśród najczęściej proponowanych przez firmy udogodnień znajdują się nowoczesne biuro (59 proc. ofert), parking dla rowerów (49 proc.) i darmowy parking (41 proc.). W 28 proc. ogłoszeń pracodawcy wspominają o playroomie (pokoju, w którym pracownicy mogą się odprężyć przy różnego rodzaju rozrywkach, np. grach), a w 26 proc. o darmowych przekąskach.
Dla części osób poszukujących pracy benefitem albo przynajmniej zaletą może być brak dress code’u, czyli wymogu formalnego ubioru w pracy. Wysoki odsetek ogłoszeń podkreślających brak tego typu wymagań można znaleźć w branżach takich jak IT (51 proc. ofert), telekomunikacja (44 proc.), konsulting (39 proc.) i marketing (36 proc.).
Źródło: No Fluff Jobs, dane dla 3. kwartału 2024 roku
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
-W każdym badaniu No Fluff Jobs, w którym pytamy o najważniejsze aspekty pracy, na górze zestawienia pojawiają się: wynagrodzenie i możliwości rozwoju. Tymczasem niewielki odsetek pracujących Polek i Polaków ma dostęp do informacji m.in. o oferowanym wynagrodzeniu, ścieżce kariery czy budżecie rozwojowym. Powodów może być kilka: niektóre firmy szukają w ten sposób oszczędności w trudniejszych czasach, inne może dopiero zaczynają porządkować swoje procesy i dbać o doświadczenia pracowników i pracowniczek. Inwestowanie w rozwój i dobrostan pracownika to także inwestowanie w organizację, która zyskuje nowe kompetencje i zmniejsza ryzyko rotacji – komentuje Tomasz Bujok, CEO w No Fluff Jobs.