REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Co robić, gdy szkolenia to już za mało? Co proponować tym, którzy byli już na wszystkim? W jaki inny sposób poza szkoleniem i zwykłą rozmową można rozwiązać trudne sytuacje w organizacji, takie jak zmiany, restrukturyzacja, konflikty w zespołach, kłopoty we współpracy i komunikacji? Jedną z metod jest team coaching – atrakcyjna i skuteczna alternatywa dla tradycyjnych szkoleń.

Budowanie programów rozwojowych dla pracowników oraz prowadzenie procesu rozwoju organizacji zawsze wymaga szczególnej uwagi oraz dokładnej analizy potrzeb, umiejętności i kompetencji. A że w dbaniu o rozwój pracowników i organizacji – podobnie jak w wielu innych dziedzinach – sprawdza się zasada „im dalej w las, tym więcej drzew”, to wraz z upływem lat pojawiają się coraz bardziej wyrafinowane potrzeby dotyczące rozwoju pracowników i wspierania ich w realizacji codziennych zadań, proponowania zespołom pracowniczym metod pracy podnoszących efektywność przy jednoczesnej oszczędności czasu i wprowadzaniu do organizacji działań pomagających realizować cele biznesowe. Im bardziej dojrzałe są organizacje i pracujący w nich ludzie, tym silniejsza jest potrzeba dokładnego dopasowywania działań rozwojowych, korygujących czy wspierających zmiany do kultury firmy, ludzi i sytuacji.

Jedną z pomocnych metod jest team coaching. Ta metoda pracy, zwłaszcza jeśli połączymy ją z sesjami action learning, jest bardzo atrakcyjną i skuteczną alternatywą dla tradycyjnych szkoleń.

Czym jest team coaching?

Jest pracą w małym zespole, skoncentrowaną na jednym problemie, umiejętności bądź zagadnieniu. Możliwością praktycznego przećwiczenia wiedzy i umiejętności zdobywanych w trakcie tradycyjnych szkoleń. Miejscem i czasem na wymianę doświadczeń, pomysłów i idei, a także na prowadzenie konstruktywnych sporów. Przestrzenią, w której dzięki wsparciu prowadzącego coacha mogą powstawać nowe idee na bieżąco bezpiecznie weryfikowane przez innych. Miejscem, gdzie spór lub konflikt zamienią się w dyskusję przynoszącą konkretne wnioski i ustalenia. Szansą i możliwością na otrzymanie dogłębnego, precyzyjnego feedbacku nie tylko od coacha, lecz także od pozostałych uczestników. Bezpiecznym poligonem doświadczalnym do szlifowania umiejętności, zmiany nawyków i testowania nowych pomysłów. Wreszcie miejscem, w którym uczestnicy mają możliwość sprawdzenia, jak ich metody działania i pomysły są odbierane przez innych. Team coaching to także przestrzeń do tego, by uzupełnić wiedzę od razu przekładając ją na praktykę.

Z praktyki coacha

Ostatnio prowadziłam team coaching dla zespołu zarządzającego w pewnej fabryce. Tym razem koncentrowaliśmy się na umiejętności rozpoznawania typów osobowości pracowników i dostosowywania sposobu komunikacji do danego typu. Po krótkim wstępie, w czasie którego zostały wprowadzone niezbędne informacje dotyczące typów osobowości, zaczęliśmy ćwiczyć w praktyce. Ponieważ prowadziłyśmy ten coaching we dwie, jedna z nas wcielała się w rolę pracownika o określonym typie osobowości, druga obserwowała przebieg ćwiczenia, by móc udzielić feedbacku. Pierwsze ćwiczenia wykonaliśmy z mniejszym lub większym oporem, a trudności, które się pojawiły, dotyczyły przede wszystkim umiejętności dostosowania swojego sposobu komunikacji do zidentyfikowanego typu. Ale już trzecie czy czwarte ćwiczenie poszło uczestnikom doskonale. I to jest właśnie siła team coachingu – możliwość wielokrotnego przećwiczenia tego samego. Dzięki kilkukrotnemu wzmocnieniu pozostaje nie tylko to, że „robiłem takie ćwiczenie”, lecz także to, „jaki dostawałem feedback po każdej próbie i na co musiałem zwracać szczególną uwagę”.

Gdy kończyłyśmy zajęcia i pytałyśmy uczestników o ich ocenę, uznali, że miały one niezwykle praktyczny i przydatny wymiar. Wszyscy wyszli z team coachingu z założeniem, że spróbują zidentyfikować typy swoich pracowników i zastanowią się nad tym, jaki jest najlepszy sposób komunikacji z nimi.

Wsparcie rozwoju

W jakich sytuacjach można sięgać po team coachingową formę pracy? Wtedy, gdy chcemy wesprzeć pracowników w realizacji zadań rozwojowych i gdy zależy nam na tym, by doskonalili umiejętności i kompetencje. Team coaching jest skuteczną metodą pracy z osobami, które potrafią dobrze identyfikować swoje mocne strony i obszary do rozwoju. Jest również doskonałym narzędziem wsparcia rozwojowego po badaniach 360 stopni i innych ocenach służących zidentyfikowaniu poziomu kompetencji, umiejętności i postaw. Można też powiedzieć – patrząc na poziomy uczenia się – że team coaching wspiera proces przechodzenia z poziomu świadomej kompetencji na poziom nieświadomej kompetencji.


Usprawnienie komunikacji

Team coaching jest też metodą pracy, która doskonale sprawdza się jako narzędzie wspomagające usprawnianie komunikacji i współpracy w zespole. Może być działaniem wspierającym realizację projektów lub wdrażanie strategii biznesowych. Stanowi wsparcie dla zespołów przechodzących przez zmiany, pomaga w przeprowadzaniu ich restrukturyzacji. Zastosowanie team coachingu w pracy zespołów problemowych powoływanych w firmach np. po badaniach opinii pracowniczej pozwala na usprawnienie ich pracy i znajdowanie przez te zespoły optymalnych rozwiązań. Jednocześnie pozwala zaoszczędzić czasem zupełnie niepotrzebnych napięć i sytuacji kryzysowych.

Systematyczność i czas trwania

Jeśli spojrzymy na team coaching jako narzędzie pracy rozwojowej, jest jeden element, który stanowi o jego skuteczności i sukcesie – jest to systematyczność.

Tak, jak jedna jaskółka wiosny nie czyni, tak jeden team coaching rozwojowy nie spowoduje, że uczestniczące w nim osoby wejdą na poziom nieświadomej kompetencji. Dlatego proponuję realizację cyklów złożonych z 8–14 spotkań odbywających się regularnie co miesiąc (maksymalnie 6 tygodni). Takie roczne czy półtoraroczne cykle przynoszą efekty w postaci trwałych zmian w zachowaniach i umiejętnościach pracowników.

Warto też wybierać team coaching jako formę pracy, gdy na tradycyjne szkolenia brakuje czasu, a mamy do czynienia z osobami chcącymi się rozwijać. Nie bez powodu zwracam tu uwagę na czas – podczas gdy tradycyjne szkolenie trwa zwykle dwa dni, team coaching prowadzony w maksymalnie 4-osobowym zespole może trwać 3–4 godziny. To powoduje, że jako forma pracy jest znacznie bardziej przyjazny dla uczestników i łatwiejszy do umieszczenia w codziennym harmonogramie zajęć.

Mierzenie efektów

W przypadku gdy chcemy traktować team coaching jako narzędzie wspierania w rozwoju, warto zastanowić się nad tym, jak zmierzyć jego efekty. Dla jednego z klientów zaplanowaliśmy i uruchomiliśmy proces, który rozpoczyna się oceną 360 stopni dotyczącą kompetencji menedżerskich. Na podstawie wyników uzyskanych w badaniu, a także na podstawie ocen uzyskanych w trakcie assessment center uzupełniających badanie 360 stopni, zaplanowane zostały team coachingi dla osób uczestniczących w projekcie. To 12 spotkań odbywających się co cztery – pięć tygodni. Każde spotkanie team coachingowe trwa 3,5 godziny i jest poświęcone tylko jednemu zagadnieniu, którego doskonalenie było rekomendacją po przeprowadzonych badaniach.

Dopasowanie do zespołu

Niezależnie od tego, w której z powyższych sytuacji zdecydujemy się na pracę metodą team coachingu, zawsze będzie on miał tę samą zaletę – pracę na realnych sytuacjach, opartą na doświadczeniach uczestników.

Niezwykle istotne jest również, że team coaching to proces ściśle dopasowany do całego uczestniczącego w nim zespołu, a więc uwzględniający preferencje dotyczące sposobu uczenia się, doświadczania, uzyskiwania informacji zwrotnej czy dyskusji nad problemami i pomysłami. To ścisłe dopasowanie do zespołu oznacza również, że stosowane przez coacha narzędzia i metody pracy współgrają z oczekiwaniami uczestników, nie stanowią więc dla nich zagrożenia i nie są inwazyjne. Dodatkowo zaś dzięki ścisłemu dopasowaniu i coachingowym metodom pracy każdy z uczestników ma możliwość wypracowywania własnych rozwiązań i testowania ich w bezpiecznych dla siebie warunkach. Zaangażowanie poszczególnych osób w tę formę pracy przyczynia się również do wzrostu poziomu otwartości w komunikacji w codziennej pracy i uczy udzielania sobie otwartego, precyzyjnego i dobrze zbudowanego feedbacku.

Szczególne zaufanie

Według mnie jest jeszcze jedna wartość dodana tej metody pracy. W dobrze poprowadzonym procesie powstaje szczególny rodzaj zaufania pomiędzy prowadzącym a uczestnikami. Jest to zaufanie tworzone nie tylko dzięki autorytetowi, jaki prowadzący buduje w uczestnikach i sposobowi komunikacji między nimi, lecz także praktyczności proponowanych w trakcie team coachingu rozwiązań. Ponieważ team coaching – zwłaszcza rozwojowy – jest procesem trwającym minimum kilka miesięcy, uczestnicy mają szansę zobaczyć, że proponowane rozwiązania i metody działania sprawdzają się w codziennym działaniu. Wracając na spotkania team cochingowe, są więc coraz bardziej otwarci na dyskusję i przepracowywanie rzeczywistych sytuacji, z którymi mają do czynienia w pracy. Przestają się bać przyznawania do błędów i porażek, co z kolei pozwala na zmianę nawet najmocniej utrwalonych nawyków. W efekcie korzysta sam zainteresowany, zespół, w którym pracuje (lub którym kieruje), i cała organizacja. Dodatkowo zaś coach uzyskuje obraz organizacji bądź zespołu poparty realnymi przykładami i sytuacjami. A to z kolei pozwala mu na przekazywanie organizacji dokładnego feedbacku wraz ze wskazywaniem obszarów wymagających zainteresowania i pogłębienia problemu.

O ile szkolenia w większości wpływają na poziom umiejętności, zachowań i kompetencji, o tyle w procesie team coachingu praca odbywa się także na poziomie postaw, przekonań i wartości. Zwiększa się więc szansa na to, że zmiany, które zajdą w uczestniczących w procesie, będą trwałe. Dzięki temu z przekonaniem będą sięgali do narzędzi, metod i sposobów wypracowanych w trakcie team coachingowych sesji.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA